1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه ختمی

در ادامه با مطالب جالب و خواندنی بیشتر در مورد گیاه ختمی آشنا می شوید و در فرهنگ های بشری نماد جاه طلبی و ثروت است این گیاه خواص بی نظیر دارد از جمله بهبود زخم ها و عفونت ها است

گیاه ختمی

1401-10-09 20:56:23

ختمی ها، جز گیاهان درمانی مقدس بشمار می روند و جزو گل های زینتی محبوب هستنند در رنگ های متنوعی از بنفش، قرمز، زرد، صورتی و سفید زینت بخش محیط می باشند در ادامه با خانواده ختمی ها آشنا میشوید و اینکه چطور آن را در منزل خود پرورش دهید پس این مطلب ارزشمند را از دست ندهید.

 

دنیایی رنگارنگ گیاه ختمی 

ختمی یا خطمی با نام علمی Alcea، که در برخی از نقاط ایران مانند یزد گل خواصی و گل پنیرک نامیده میشود، عضوی از خانواده پنیرکان است. نام انگلیسی آن Holly hocks است که از واژه haly mallow گرفته میشود به معنای گیاهی معجزه گر که برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود، نام علمی این گیاه نیز از کلمه یونانی althea به معنای درمان استخراج شده است.  

این گیاهان که بومی آسیا و اروپا محسوب میشوند، برخی معتقدند زادگاه اولیه ختمی کشور چین بوده است که از طریق مسیرهای تجاری به سوریه راه یافت و سپس جنگجویان صلیبی آن را در راه برگشت خود به اروپا آوردند و از این زمان ختمی در جهان پخش شد. ختمی ها گیاهانی یک ساله، دو ساله و چند ساله هستند که معمولا در این عمر کوتاه خود به سرعت و به شکل ایستاده انشعاب پیدا میکنند.

ختمی ها معمولا دارای پوششی از موهای ستاره ای شکل هستند، تیغه های برگ هایش اغلب دندانه ای است و روی دمبرگ های بلندش قرار میگیرد. گلبرگ ها بریده بریده و معمولا حدود 3 سانتی متر عرض دارند و در رنگ های صورتی، سفید، بنفش و زرد دیده میشوند.

گل دهی ختمی در اواخر بهار تا اواسط تابستان رخ میدهد؛ گل ها به محض چیده شدن دوباره در فرصتی بسیار کوتاه روییده و جایگرین گل های از دست رفته میشوند. ختمی های سفیدی که در کوه میرویند برای رشد مو مفید هستند، ختمی به صورت دمنوش برای تسکین درد و آرامبخش استفاده میشود. استفاده به صورت مستقیم از گل های خشک شده ختمی و قرار دادن آن بر روی پوست به بهبود زخم و عفونت کمک میکند.

این گیاه به همراه گل محمدی جز خانواده گیاهان دارویی است. ختمی ها توسط کاشت دانه در زمین تکثیر میشوند بهترین زمان کاشت بذرهای ختمی در اوایل بهار است که در مدت زمان یک تا دو هفته جوانه میزند. بهترین دما برای رشد ختمی دمای بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد است.

 

اگر می خواهی با گیاهان دارویی دیگرآشنا شوی اینجا را مطالعه کن

 

سوسک، کک ختمی podagrica fuscicornis آفتی است که سوراخ های ریزی در برگ های ختمی ایجاد میکند. کرم های بریده، شته ها و حشرات کپسید از این گیاه به عنوان منبع غذایی در شرایط گرم و خشک استفاده میکنند. این گیاه همچنین به قارچ بیماری زا نیز حساس است.

 

ناگفتنی های جذاب گیاه ختمی

این گیاه مانند گیاه بابونه برای مصریاان شناخته شده و در روم و مصر باستان از ریشه های ختمی در آشپزی استفاده میکردند چرا که این ریشه ها حاوی مقادیر قابل توجهی قند است، اولین آب نبات و شیرینی در فرانسه با ختمی ایجاد شد. ختمی به طور کلی از دیرباز برای درمان بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی مورد استفاده قرار میگیرد.

به طور کلی ختمی در فرهنگ های بشری به عنوان نماد جاه طلبی، ثروت و دایره زندگی شناخته میشود. جاه طلبی این گیاه از رشد شدید گیاه و همچنین دوره گلدهی طولانی آن حکایت دارد. در مصر باستان از ختمی در مراسم تشییع جنازه استفاده میشد و سپس این گل را همراه مردگان دفن میکردند که اشاره به دایره زندگی و چرخه حیات است. در اساطیر یونانی آلتیا الهه شفا، محافظت و خانواده با ختمی در ارتباط است.

 

هدف ما از جمع آوری این مطالب فرهنگ سازی و آشتی با طبیعت است روستاگل حافظ محیط زیست می باشد و با کاشت درختان بیشمار دوستدار طبیعت است اگر میخواهید از روند هدیه درخت به زمین آگاه شوید روشن سازی کرده و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه