1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بابونه

گیاه بابونه عمر یکساله دارد و پر از خواص بی نظیر است که در ادامه با این گیاه و نحوه کاشت آن آشنا میشویم شما نیز با پرورش این گیاه می توانید از آن به عنوان دمنوش استفاده کنید این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندادن ها نیز مفید است.

گیاه بابونه

1401-10-09 21:15:22

می دانستید آنتی اکسیدان موجود درگیاه بابونه برای جلوگیری از سرطان و کاهش علائم آن پیشگیری میکند؟

اگر می خواهید با خانواده بابوبه بیشتر آشنا شوید و از خواص فوق العاده آن بیشتر بدانید این مطلب برای شماست.

 

به دنیایی گیاه بابوبه خوش آمدید

بابونه گیاهی خوش بو و معطر و تلخ با برگ هایی بریده و ریز و شاخه های باریک و گل های سفید دکمه مانند از گروه کاسنیان که بسیار خواص دارویی دارد. بابونه در گویش بختیاری به گل زردی معروف است که در طب بابونج گفته میشود و در زبان عربی به آن اقحوان گویند. بابونه در گویش محلی شهرستان بهاباد بابینه و در گویش لری باوینه و در زبان ترکی بابانک و پنیرچورک گفته میشود.

سه نوع بابونه وجود دارد که تفاوت آنها در رنگ برگ هایی که در وسط گل وجود دارد و بوی آنهاست، بابونه گیاهی آسیایی است که در مناطقی از جمله در عراق، پاکستان، فسطین، قبرس، روستا های اذربایجان شرقی، شیراز و اهواز یافت میشود و در کنار گیاه سرخ خارگل در دسته گیاهان دارویی قرار میگیرد. این گیاه برای مصریان باستان گیاهی شناخته شده محسوب میشده، گیاه بابونه از قرن پانزدهم در اروپا رواج پیدا کرد.

 

می خواهید گیاهان دارویی بیشتری بشناسید اینجا را انتخاب کنید

 

هرچه که برای رشد بهتر گیاه بابونه باید محیا شود

عمر گیاه بابونه یکساله است یعنی در طول سال یکبار گل میدهد و زمان گل دهی متفاوتی دارد و به شرایط اقلیمی بستگی دارد و اولین گل های آن در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ظاهر میشوند و مدت زمان آنها 10 الی 16 روز است. این گیاه به قدری قوی است که میتواند سرمای زمستان را تحمل کند اما بذر آن برای جوانه زدن به مقدار زیادی آب و نور احتیاج دارد.

گیاه بابونه در هر نوع خاکی می روید اما برای رشد بهتر و گیاه قوی تر نیاز به خاک های سبک شنی همراه با آهک دارد. و در مرحله آخر برای برداشت گلها هر چند روز یکبار صورت بگیرد جالب است بدانید که مقدار اساس گلها در روز و شب متفاوت است و تاخیر در خشک کردن گلها باعث تغییر رنگ و کاهش کیفیت در گیاه میشود.

 

خواص فوق العاده گیاه بابونه که تا به حال نمی دانستید

این گیاه دارای خواص بسیار زیادی از جمله درمان مشکلات گوارشی است که بهتر از قبل از صبحانه برای درمان زخم معده، کاهش اسید معده و ورم معده که ضد نفخ است و دارویی اشتهاآور میل شود.

گیاه بابونه مشکلات سیستم عصبی درمان میکند و همچنین در درمان سردرد، میگرن، برای بهبود علائم افسردگی و بی خوابی بسیار موثر است و باعث کاهش درد های دوران قاعدگی واختلالات یائسگی میشود و برای تقویت میل جنسی نیز به کار میرود.

مانند گیاه گزنه برای درمان مشکلات پوست و مو شوره سر و نرم کنندگی استفاده از دم کرده و جوشانده آن برای آکنه و به روشن تر شدن پوست کمک میکند.

گیاه بابونه برای درمان کم خونی مفرط، گوش درد، نقرص، کمر درد، تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت تب بر بودن، درمان بواسیر و ضد آلرژی بودن مفید است.

این گیاه دارای کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، زینک، ویتامین آ، منگنز میباشد، یک فنجان بابونه دارای 200 کالری انرژی است. 

آنتی اکسیدان موجود در این گیاه برای جلوگیری از سرطان و کاهش علائم آن کمک میکند.

برای سرطان های پوست ، پروستات و رحم بسیار موثر واقع بوده است.

برای افرادی که قند خون منظمی ندارند میتواند به تنظیم و کنترل قند خون کمک کند.

گیاه بابونه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید است و خوشبو کننده دهان و محافظت از لثه ها موثر است.

 

در مصرف بابونه احتیاط کنید

با اینکه گیاه بابونه دارای خواص بسیار زیادی است اما نباید از افرادی که به گروه کاسنی آلرژی دارند غافل شد یا کسانی که بیماری های کبدی و کلیوی دارند ممکن است اثر درستی نداشته باشد و برای کسانی که خون رقیق دارند استفاده نکردن آن بهتر است.

اما با تجویز و دستور پزشک موردی ندارد.

 

در آخر میدانیم که دمنوش های گیاهی، بسیار مقوی هستند و خواص زیادی دارند و در منطقه و کشور ما به راحتی در دسترس هستند ما میتونیم با نوشیدن آنها حس آرامش و لذت از عطر و طعم این دمنوش ها را تجربه و استفاده مفید داشته باشیم.

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه