1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گشنیز

گیاه گشنیز بیشترین رشد را در خارج از کشور در شمال آفریقا و جنوب اروپا و جنوب غربی آسیا دارد و در کشور ایران بیشترین میزان رشد را در استان های کرمان و همدان و ... دارد در ادامه با این گیاه بیشتر آشنا میشوید

گیاه گشنیز

1401-10-09 21:40:14

می دونستید گیاه گشنیز سرشار از آهن و کلسیم است؟

و اینکه این گیاه تقویت کننده حافظه است و برای درمان بیماری پارکینسون موثر می باشد؟

در اینجا می خواهم از گیاه گشنیز و خواص فوق العاده آن بهتون بگم و از شرایط نگهداری این گیاه و اینکه چطور آن را در منزل داشته باشیم، پس با من همراه باشید.

 

گیاه گشنیز، کوچک اما پر خاصیت

گشنیز گیاهی معطر از گروه گیاهان دارویی و چتریان که با نام علمی Coriandrum شناخته شده است این گیاه با ساق بلند شیاردار و منشعب به رنگ سبز از گروه گل سرخ که سبزی خوراکی و سالادی است محسوب می شود که ارتفاع آن تا نیم متر هم میرسد.

این گیاه دارای برگ های متناوب سبزروشن و زمان گلدهی گیاه رنگ برگ ها به قرمز یا بنفش تغییر پیدا می کند. گشنیز شباهت زیادی به گیاه جعفری دارد گیاه گشنیز در مصر باستان بسیار شناخته شده و دلیل خواص زیاد مورد استقبال عموم قرار گرفته بوده است.

گیاه گشنیز در شمال آفریقا، جنوب اروپا و جنوب غرب آسیا به خصوص در هند به صورت خودرو رشد می کند و در کشور عزیزمان ایران در مناطق کرمان، تهران، همدان، آذربایجان و فارس در فصل تابستان رشد میکند.

 

میخواهم گیاه گشنیز بکارم

این گیاه جز دسته بندی صیفی جات و سبزی جات روستاگل می باشد و به همراه گیاه آرتیشو پرورش داده می شود. برای پرورش این گیاه خوشبو فقط کافیست از سرمازدگی دور شود که بعد از آن می توان به راحتی در گلدان یا در باغچه پرورش داد. گیاه گشنیز همانطور که سرمای زیاد را دوست ندارد از گرما زدگی هم نیز دوری می کند و در آب و هوای معتدل رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

 

میخواهید خانواده سبزی جات را بهتر بشناسید اینجا را انتخاب کنید

 

گشنیز برای کاشت نیاز به خاکی بسیار سبک دارد و نیاز به کود بسیار سنگین ندارد و ph خاک بین ۶.۵ تا ۶.۸ ایده آل ترین حالت برای این گیاه است گشنیز نیاز به خاک مرطوبی دارد و به همین علت نیاز به آبیاری مکرر می باشد به طور متوسط در هفته ۳ الی ۴ بار خاک گیاه را مرطوب میکند، نیاز به آبیاری غرقابی نیست.

زمان مناسب برای کاشت گشنیز در مناطق گرمسیری اوایل فصل خنک مانند پاییز و در مناطق سردسیری اوایل فصل گرم شدن مانند فروردین میباشد و این کاملاً به آب و هوای محل زندگی شما وابسته است.

زمانی که ساقه این گیاه شروع پیچیدن کند بدین معناست که گیاه شروع به گلدهی می کند و دیگر برای خوردن به صورت خام و پخته مناسب نیست چون طعمی تلخ خواهد گرفت و میتوان از تخم میوه آن در پخت و پز یا برای کاشت بعدی استفاده کرد.

 

گیاه گشنیز، گیاه شگفت انگیز

همانطور که میدانیم گیاهان دارویی دارای خواص زیادی هستند که گذشتگان ما به این اثبات رسیده اند، گیاه گیشنیز ویتامینهای C ،B6 و A  را داراست و همینطور مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و فیبر بسیار زیادی است.

از مهمترین خواص این گیاه می توان به التیام بخش بودن درد معده اشاره کرد که باعث هضم راحت تره غذا میشود و در درمان کبد چرب بسیار موثر است و نباید از درمان قند خون و کنترل آن با عصاره تخم گشنیز غافل شد گیاه گشنیز تقویت کننده ریشه مو است برای جلوگیری از ریزش مو استفاده میشود و باعث روشن کنندگی پوست و درمان آکنه و جوش صورت میشود.

گیاه گشنیز به دلیل ادرار آور بودن برای مثانه و کلیه بسیار مفید است و با توجه به وجود آنتی اکسیدان های فعالی که دارد موجب افزایش سیستم ایمنی بدن میشود و برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر است با توجه به تحقیقات انجام شده گشنیز کلسترول بدن را کنترل می کند و به سلامت قلب نیز کمک می کند.

گشنیز خواص ضد التهابی دارد و در بیماری هایی مانند آلزایمر پارکینسون و در کاهش اضطراب بسیار موثر و حافظه را بهبود می بخشد گشنیز به دلیل فیبر زیاد موجب کاهش اشتها میشود و با توجه به اینکه یتامین ب گشنیز که باعث چربی سوزی زیاد است جزء داروهایی قرارگرفته که افراد برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کند که باعث استقبال آن افرادی که اضافه وزن دارند شده است.

 

در مصرف گیاه گشنیز مراقبت کنید

با توجه به تمام خصوصیات و ویژگی های بسیار کاربردی این گیاه گشنیز گاهی ممکن است افرادی به این گیاه و یا گیاهان دیگر آلرژی یا حساسیت نشان دهد که نشانه های آن در این گیاه به صورت خارش لب، دهان، گلو و چشم ها شود و در موارد بسیارحادتر دچار تب شود و این افراد قبل از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

علاقه مندان به طبیعت همان طور که می دانید روستاگل در زمینه کاشت درخت شناسنامه دار فعالیت میکند اگر میخواهید در این باره بیشتر بدانید در قسمت روشن سازی برای شما کاملا روند فعالیت را شرح داده ایم.

امیدواریم که از مطالب بالا لذت برده و نهایت استفاده را داشته باشید اگر شما نیز در مورد این گیاه نکات مهمی می دانید خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه