1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گندم

می دانستید نام علمی گیاه گندم Triticum بوده و نام انگلیسی آن wheat است. و دارای گونه های اهلی و وحشی است. این گیاه در خاک های که ترکیبی از شن و ماسه باشد رشد مناسبی دارد در ادامه بیشتر با این گیاه آشنا میشوید.

گیاه گندم

1401-10-18 23:01:15

سلام، خوش آمدید به دنیایی گیاه گندم و هر آنچه که از گیاه گندم میخواهید بدانید، در ادامه نکاتی مهمی از نحوه کاشت گندم گفته ایم که نیاز است هر باغبان آنها را بداند پس به معطلی به سراغ شناخت گیاه گندم می رویم.

آشنایی هرچه بهتر با گیاه گندم

نام علمی این گیاه Triticum بوده و نام انگلیسی آن wheat است. رده‌بندی علمی آن به این‌گونه است که از راسته گندم‌سانان است و تیره گندمیان و زیرخانواده گندم واران است.

این گیاه یکی از مهم‌ترین غلات و قوت غالب مردم دنیا است. همچنین دارای گونه‌ها اهلی و وحشی است و بیشترن مساحت زیرکشت دنیا، به دست گندم است. این گیاه منبع مغذی کربوهیدارت است ویکی از پرتقاضا ترین محصولات کشاورزی است که دلیل آن وجود پروتئینی به نام گلوتن است.

این گیاه رنگی طلایی مانند دارد و گندم گل‌آذین سنبله‌ای دارد و از هر گره آن گل یک بر به وجود می‌آید. سنبلچه گندم از سه گلچه و دو گلوم تشکیل شده است و دانهٔ گندم بین دو پوشش قاشق مانند لما (پوشش بیرونی) و پالئا (پوشش درونی) قرار گرفته است.

از باستان‌شناسی‌های انجام شده نشان داده می‌شود که زادگاه این گیاه سوریه و فلسطین است و کاشت آن از فلسطین به مصر و سپس به ایران گسترش‌ یافته است.

 

شرایط محیطی که برای رشد بهتر گیاه گندم مناسب است

گیاه گندم نیز مانند گیاهان علفی دیگر و گیاه جو نیاز به محیطی مناسب برای رشد دارد که در ادامه همه عوامل را بررسی میکنیم.

خاک

خاک مناسب برای کشت این گیاه، خاکی است که ترکیبی از شن و رس باشد به دلیل زهکشی بالای این ترکیب است که محیطی مناسب برای رشد گندم ایجاد می‌کند. گندم‌های بهاره به دلیل وجود رطوبت در خاک که از زمستان قبلی در آن است رطوبت موردنظر خود را به همراه دارند؛ ولی این مورد برای گندم پاییزه صدق نمی‌کند و همین باعث مشکل در جوانه‌زدن گندم در پاییز است.

آب و هوا

شرایط مناسب برای رشد گندم، آب‌وهوای خنک در زمان رشد آب‌وهوای معتدل برای دوره تشکیل دانه و آب‌وهوای خشک برای دوره برداشت محصول نیاز است.

 

برای شناخت گیاهان علفی بیشتر اینجا را کلیک کنید

 

انواع گیاه گندم که شاید تا حالا نشنیدی

این گیاه از خانواده Triticum است و به سه گروه تقسیم می‌شود.

دیپلوئیدها

که در مناطق بیابانی و جنگلی رشد می‌کنند و گندم‌ها تک دانه زراعتی عضوی از این گروه است.

تتراپلوئیدها

این نوع وحشی‌اند.

هگزاپلوئیدها

این نوع آخراست که گندم نان از این نوع است.

 

چطور گندم بکاریم

تاریخ کاشت گندم در ایران صرف‌نظر از تیپ رشد، ارقام و واریته‌های مختلف آن زمستانه، بهاره و بینابین عموماً در فصل پاییز انجام می‌گیرد.

استفاده از خطی کار بافاصله خطـوط کشـت 17-15 سـانتیمتر بـه عمـق حـداکثر 5-4 سـانتیمتر در کشت گنـدم نیاز است. دستیابی به فاصله ردیف‌های کم، امری مهم در زراعت غلات دیم است.

چـرا کـه فاصـله زیـاد بـین دو ردیف کشت موجب رشد بیشتر علف‌های هرز، افزایش تبخیر و از همه مهم‌تر عدم یکنواختی بذر در واحـد سطح (افزایش تراکم در روی ردیف) و موجب کاهش عملکرد محصول خواهد شد.

میزان بذر

میزان بذر بر اساس تعداد 380 -350 دانه در مترمربع بر اساس وزن هزار دانه در ارقام مختلف گندم نان (حدود 170 -120 کیلوگرم در هکتار) خواهد بود.

عمق کاشت

 در مناطق سردسیر کشور عمق کاشت مناسب گندم دیم 4 الی 5 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

مصرف کودهای شیمیایی

بذر گندم پت از کشت در خاک مناسب و جوانه‌زنی، برای ادامه رشد و تولید محصول اقتصادی، باید از شرایط تغذیه‌ای مناسبی برخوردار باشد.

 

علف‌های هرز را از بین ببرید

زیان و خسارت علف‌های هرز مزارع گندم، امروزه به حدی زیاد است که گاهی منجر به ازبین‌بردن بیش از 50 درصد محصول می‌گردد. علف‌های هرز رقیب بسیار بزرگی برای گندم محسوب می‌شوند. رقابـت بـین این دو از لحاظ جذب رطوبت (مخصوصاً در مناطق کم آب)، استفاده از نور آفتاب و جـذب مـواد غـذائی موجود در خاک است.

علف‌های هرز سبب کاهش کمی و کیفی عملکرد گندم دیم می‌شود. برای کاهش‌دادن جمعیت علف‌های هرز و مبارزه با آنها، راه‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توان به مبارزه مکـانیکی، مبارزه زراعی (استفاده از بذر بوجاری شده، رعایت تناوب، به‌حداقل‌رسانیدن عملیات تهیه زمین) و مبارزه شیمیائی اشاره نمود.

 

سن گندم یک آفت مخرب

این حشره یکی از آفات مهم گندم در ایران محسوب می‌شود و هرساله اراضی وسیعی از مزارع گندم جهت مبارزه با این آفت سم‌پاشی می‌گردد. بزاق دهان این حشره برای گیاه سمی بوده و تنها یک سوراخ تغذیه می‌تواند گیاه را نابود کند.

 

همانطور که در ابتدا گفته شد نکات مهمی در خصوص این گیاه به اطلاع شما عزیزان رساندیم لطفا اگر شما نیز اطلاعات بیشتری دارید با ما در میان بگذارید و برای آشنایی بهتر با روستاگل اینجا را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه