1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سافورا

درخت سافورا حدود 60 سال عمر میکندجالب است بدانید درخت ادوهیگان نوعی از درخت سافورا است که بیش از 500 سال عمر میکند بیش از 600 گونه دارد

درخت سافورا

1401-01-14 19:57:38

تا به حال افسانه درخت سافورا را شنیده اید؟

داستانی عاشقانه که شخصیت اصلی آن درخت گیلاس ژاپنی با نام یوهیرو است. به نقل از افسانه ها در زمان جنگ های بزرگ داخل جنگل ها جنگی صورت نمی گرفت و درختان زیبا و شادابی وجود داشت در میان این درختان یک درخت خشک و فرسوده بود، که کسی سمت آن نمی رفت.

یک روز فرشته ای با دیدن درخت تصمیم میگیرد با دادن طلسمی، آن را یاری کند، و به آن انرژی و احساسات انسانی و قلب انسان دهد تا با تجربه این حس درخت بارور و شکوفا شود و به انسان تبدیل شود و بعد از گذشت بیست سال اگر خلاف این امر شد درخت میمیرد.

درخت بعد از پذیرفتن این طلسم به انسان تبدیل و به دنیایی مردان وارد شد چند سال با جنگ و مرگ رو به رو شد و امیدش را از دست داده بود یک روز یک زن جوان و زیبا را می بیند و با او هم صحبت میشود زن جوان بسیار مهربان بود که ساکورا نام داشت، نام درخت را پرسید درخت پاسخ می دهد یوهیرو به معنای امید، دوستی عمیقی بین ساکورا و یوهیرو صورت گرفت آنها هر روز باهم ملاقات میکردند و عاشقانه یک دیگر را دوست داشتند.

اما زمان یوهیرو رو به اتمام بود و لحظه به لحظه به بیست سال نزدیک و نزدیک تر می شدند، در آخرین فرصت های باقی مانده یوهیرو عشقش را به ساکورا ابراز کرد حیقیت را برای او بازگو کرد و به درخت فرسوده ی رو به مرگی تبدیل شد.

ساکورا نگران و مضطرب بود تا اینکه فرشته بار دیگر به سراغ آنها آمد و به ساکورا گفت دو راه دارد یا می تواند انسان بماند و یا اینکه با درخت ادغام شود ساکورا پذیرفت و با یوهیرو یکی شد و به درخت تبدیل شود و این امر دلیل خلق شکوفه های صورتی، درخت گیلاس شد.

در اینجا قصد داریم شما را در دنیایی حقیقی با ساکورا این درخت زیبا آشنا کنیم.

 

درخت سافورا یا ساکورا؟

سافورا نامی است که مردم ژاپن، آن را درخت گیلاس و همچنین شکوفه گیلاس خوانده و به‌ اختصار ساکورا گفته می‌شود. سافورا ها در طبیعت، هم خودرو و هم به صورت پرورشی وجود دارند . توسط روستاگل در رویشگاه بوستان ساحلی لواسان کاشت میشود.

بیشتر گونه‌های درختان سافورای پرورشی را سافوراهای زینتی تشکیل می‌دهند. گونه‌های زینتی از نظر زیبایی(شکوفه) کیفیت بالایی دارند اما شکوفه‌ها معمولاً تبدیل به گیلاس نمی‌شوند یا در صورت تبدیل‌ شدن، کیفیت لازم را برای عرضه به بازار ندارند.

به جزء کاشت این درخت جهت لذت بردن از زیبایی آن، از زمان‌های بسیار کهن تاکنون، علاوه بر میوه، از گل و برگ سافورا نیز به‌عنوان مادهٔ غذایی استفاده می‌شود.

همانطور که میدانید روستاگل با کاشت درختان در رویشگاه ها حافظ منابع زیست محیطی و مراقب درختان است در ادامه می توانید درختان کاشته شده را ببینید.

 

اگه میخواهید از حال درختان کاشته شده روستاگل با خبر شوید اینجا را کلیک کنید

 

سافورا گل ملی؟

عمر درختان خودروی سافورا بسیار طولانی‌است. ژاپنی‌ها از دیرباز به شکوفه گیلاس و تماشای آن اهمیت خاصی می‌دادند و آن را گل سرسبد تمامی گل‌ها می‌دانستند. به‌ طور سنتی شکوفه سافورا گل ملی کشور ژاپن به‌ شمار می‌آید و در شعر و ادبیات این کشور جایگاه خاصی دارد.

ژاپن از نظر تعداد و تنوع درخت‌های گیلاس غنی‌ترین کشور دنیاست. امروزه در این کشور مجموع تعداد گونه، رقم و نژادهای سافورا به حدود ۶۰۰ نوع رسیده‌ است.

منشأ اصلی درخت سافورا هیمالیا دانسته می‌شود. این درخت مانند درخت افرا از نوع درختان برگ‌ریز است. انواع خودرو درختان سافورا بیشتر در کشورهای شرق آسیا مانند چین، کره، هیمالیا و ژاپن انتشار دارد.

سافورا در نواحی خشک به‌ خوبی رشد نمی‌کند. برخی از انواع درختان سافورا مانند جوجی- زاکورا و مامه- زاکورا کم‌ارتفاع هستند و بلندی آن‌ها بین ۲ تا ۵ متر است.

ارتفاع درختان یاما-زاکورا و ادوهیگان بین ۱۰ تا ۲۰ متر است و جزو درختان بلند به‌شمار می‌آیند. در عموم درختان سافورا شاخه‌ها به طرف پهلوها پهن می‌شوند و درخت شکل کروی دارد.

در برخی از انواع دیگر مانند شیداره-زاکورا رشد شاخه‌ها به طرف پایین است یا برعکس در برخی از انواع نادر مانند آمانوگاوا تمامی شاخه‌های اصلی و فرعی و حتی گل آن راست به سوی بالا جهت دارند و به صورت افقی پخش نمی‌شوند.

پوست درخت در انواع یاما-زاکورا به رنگ ارغوانی تیره‌ است و در آن چاک‌ خوردگی‌های افقی دیده می‌شود.

در انواع ادوهیگان رنگ پوست خاکستری روشن است و شیارهای آن جهت عمودی دارند. چوب درختان یاما-زاکورا از نظر زیبایی رنگ و استحکام بسیار مرغوب است و در مبلمان منزل، ساختمان‌سازی، نجاری، ساخت لوازم موسیقی و غیره به کار می‌رود و از ارقام محبوب و باارزش چوب به‌شمار می‌آید.

 

اینجا می توانید با درخت افرا آشنا شوید

 

درخت سافورا را چطور هرس کنم؟

عمر درختان خودروی سافورا بسیار طولانی است. ادوهیگان بیش‌ترین طول عمر درختان سافورا را دارد و اکثر درختان سافورایی که بیش از ۵۰۰ سال عمر دارند از این گروه هستند. شناخته‌ شده‌ترین نوع درخت سافورای پرورشی سومی-یوشینو است که ۵۰ درصد این درختان ژاپن را دربر می‌گیرد.

طول عمر این درخت به‌طور متوسط در حدود ۶۰ سال است. از قدیم یک ضرب‌المثل ژاپنی وجود دارد که می‌گوید «هرس درخت سافورا احمقانه‌ است، همان‌طور که هرس نکردن درخت آلو احمقانه‌است.» هرس کردن، بریدن و زخم کردن شاخه‌های این درخت ممکن است باعث خشکیدن درخت شود اما با این وجود در برخی از موارد مانند بیماری، خشک شدن، به‌ هم جوش خوردن شاخه و چند مورد دیگر هرس کردن درخت لازم است و باید انجام شود.

 

با درخت سافورا آشنا شدیم می توانید این درخت را در طرح آ روستاگل به اسم عزیزانتان هدیه دهید. برای هدیه درخت اینجا را انتخاب کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه