1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه جو

گیاه جو یک گیاه کوچک اما پر خاصیت است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت... بسیار مفید است همچنین مناسب بیماری آسم است در ادامه به بررسی بیشتر این گیاه می پردازیم

گیاه جو

1401-09-18 20:57:16

دراین مقاله سعی داریم شما را با برخی از خواص جو آشنا کنیم که تا به حال نمی دانستید برای شناخت این غلات با ما همراه باشید امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

 

با گیاه جو آشنا شویم

در لغت نامه دهخدا جو به عنوان دسته ای از غلات شناخته میشود که به تازی شعیرمی گویند.

درفرهنگ معین جو گیاهی از خانواده گندمیان که دارای سنبله ساده ای که از هر بند آن سه سنبله دو ردیفه میروید.

Hordeum vulgare یا همان جو دارای یک چرخه زندگی یک ساله و از خانواده گندمیان می باشد ارتفاع این گیاه با توجه به نوع آن حدودا تا یک متر میرسد و دارای برگ هایی باریک و کشیده به رنگ سبزتیره است.

 با توجه به بررسی ها گفته میشود که معمولا کشت این گیاه ابتدا دراتیوپی و آسیای جنوب شرقی به ویژه چین و ژاپن بوده است واز همانجا گسترش یافته است.

گیاه جو به عنوان یکی ازسازگارترین غلات بشمارمیرود و درصورت وجود خاک حاصلخیزی که به خوبی بتواند آب را در خود نگه دارد و پی اچ آن بین اعداد 7 و 8 باشد تولید میشود.

کشت این گیاه نسبت به گندم به رطوبت و آب کمتری نیاز دارد بنابراین در منطقه آب وهوایی که در زمینه وجود آب دچار بحران می باشد کشت جو بهترین انتخاب است.

مقاومت جو در مقابل سرما نسبت به گندم کمتر است بنابراین کشت جوی پاییزه در مناطق سردسیری مناسب نمی باشد.

 

اگر می خواهید گیاه گندم را مشاهده کنید اینجا را کلیک کنید

 

گیاه جو و کوچک اما پرخاصیت

جو سرشار از ویتامین های میباشد و گیاهی است با طبع نسیتا سرد که مصرف این غلات برای داشتن سلامت روده و دستگاه گوارش مفید است زیرا این غلات سرشار از فیبر بوده و این خصوصیت باعث میشود بدن انسان از سموم پاکسازی شود و حتی میتواند خطر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ و بواسیر را کم کند.

همچنین مصرف جو باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا به خصوص در خانم ها شود و علت این موضوع وجود فیبر نامحلول در جو است که باعث کاهش ترشح اسید صفرا و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری گلیسیرید خواهد بود.

یکی دیگر از فواید مصرف جو این است که از پوکی استخوان جلوگیری میکند و این به علت وجود فسفر، مس و منگنز موجود در جو میباشد.

آب جو 11 برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد بنابراین برای سلامت استخوان و دندان بسیار مناسب است.

وجود ویتامین C دراین غلات میتواند سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا را کاهش دهد.

آهن موجود در جو باعث میشود از بروز بیماری کم خونی و خستگی های ناشی از آن جلوگیری شود.

این غلات باعث تشکیل هموگلوبین و گلبول های قرمزخون میشود.

سلنیم موجود در جو باعث نگهداری الاستیسیته پوست و در نهایت جلوگیری از شل شدن پوست میشود.

مواد مغذی موجود در جو مانند ماده مغذی لیگنان موجب پیشگیری افراد از سرطان های هورمونی و بیماری قلبی میشود.

همچنین جو، دیابت و سطح کلسترول را کنترل کرده و از بروز آسم جلوگیری می کند.

 

از همراهی شما صمیمانه تشکر میکنیم خوشحال میشویم اگر نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید و برای آشنایی بیشتر با روستاگل قسمت روشن سازی را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه