1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه سیکاس

می شود گیاه سیکاس را در خانه خود پرورش داد این گیاه عاشق فضای مرطوب است در ادامه نکات مهم در مورد نحوه تکثیر و انواع این گیاه و آشنایی بیشتر با گیاه سیکاس را برایتان ذکر کرده ایم

گیاه سیکاس

1401-09-28 16:51:54

بسیاری از ما گیاه سیکاس این گیاه آپارتمانی را در خانه خود در کنار گیاه بنجامین نگهداری می کنیم و با توجه به مراقبت های انجام شده رشد مناسب را ندارد، نام علمی این گیاه Cycas revoluta است در اینجا شما را با شرایط نگهداری مناسب این گیاه آشنا میکنیم.

 

هر چه که می خواهید در مورد گیاه سیکاس بدانید

سیکاس در زبان فارسی به نخل زینتی و به فسیل زنده به دلیل ظاهر برگ هایش نیز معروفیت دارد. این گیاه از مقاومت بالا و رشد آهسته ای برخوردار است و در سال، یک شاخه برگ جدید تولید می کند، همچنین این نخل عمر زیادی دارد. سیکاس گیاهی خانگی در مناطق سرد است، گل و میوه ای ندارد.

این نخل دو نوع نر وماده دارد، در نوع ماده ی آن برگ ها به شکل مسطح و دارای کرک و به رنگ خرمایی می باشند و به علت شکل ظاهری برگ های آن به فسیل زنده مشهوریت دارد.

 300 گونه از گیاه سیکاس شناخته شده و طول عمر آن زیاد است، همچنین این گیاه پیازدارد و ظاهر برگ‌های آن به شکل پر است.

این گیاه بومی از مناطق استوایی و ژاپن است و به رطوبت بالایی نیاز دارد همچنین از آن در مناطق سرد به‌ عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌شود.

این نخل نیازمند محیط گرم و نورگیر است اما باید از نور مستقیم به‌دور باشد؛ زیرا نور شدید و مستقیم آفتاب باعث سوختن و پژمرده شدن برگ‌های آن می‌شوند همچنین این گیاه نباید کاملاً در سایه قرار گیرد؛ زیرا این کار باعث کم پشت شدن برگ‌ها می‌شود.

برای کودهی به این نخل باید در زمان رشد آن که دوره بهار تا پاییز است ماهی یکبار کود داد و همچنین می‌توان به‌جای کودهای مایع از کود جامد استفاده کرد.

 

میخواهم گیاه بنجامین را بشناسم

 

چهار نوع سیکاس رو بشناس

  • سیکاس رولوتا
  • سیکاس رومفی
  • سیکاس کیریکینالیس
  • سیکاس متروکسایلون

 

مزاحم استراحت گیاه سیکاس نشو

این کارها باید حتماً در زمان فصل رشد گیاه صورت گیرد، چرا که در زمان‌های دیگر گیاه در حال استراحت است.

خاک مناسب برای سیکاس، خاکی با زهکشی بالاست و خاک شنی با مواد مغذی می‌تواند نیازهای این گیاه را برطرف کند، چرا که این گیاه گیاهی استوایی است و باید همیشه خاکی مرطوب داشته باشد.

ترجیح سیکاس این است که خاک آن همیشه مرطوب باشد. بهترین زمان برای آب دادن به این نخل زمانی است که خاک آن خشک شده باشد.

در طول زمستان باید میزان آب‌دهی را کم کرد به دلیل اینکه گیاه در حال استراحت است و نیاز زیادی به آب و رطوبت ندارد.

محیط مناسب برای سیکاس محیطی با رطوبت بالا و گرم است این گیاه به سرمای زیاد حساسیت دارد و نباید دما به زیر 6 درجه سانتی‌گراد برسد زیرا باعث سرما زدگی این گیاه می‌شود.

اغلب تکثیر این گیاه از طریق بذر صورت می‌گیرد اما این عمل بسیار کند است و امکان موفقیت آن پایین است، هنگامی که این بذر تبدیل به سیکاس شد سیکاس در کنار ساقه خود یک پاگیاه تولید می‌کند که می‌توان این پاگیاه را از گیاه جدا کرده و آن را به گلدانی دیگر منتقل کرد، اما قبل از آن که این کار را انجام بدهید باید این پاگیاه را در سایه قرار داده تا پینه ببندد و حالا می‌توانید آن را در گلدانی جدید کاشت.  

 

مراقب گیاه سیکاس باش

افت و بیماری‌های این گیاه عبارت‌اند از:

درگیرشدن با حشره‌ای به نام شپشک

کمبود عناصر ضروری خاک

کوددهی زیاد

آفتاب‌سوختگی

یخ‌زدگی

آبیاری بیش از حد یا بسیار کم

شوک و اختلال کنه تارعنکبوتی 

 

روستاگل سعی دارد شما را با گیاهان و درختان و خواص فوق العاده آنها و همچنین انواع آنها بهتر آشنا کند شما دوست عزیز لطفا این مطالب را با دیگران به اشتراک گذاشته و برای آگاهی از روند درخت کاری روشن سازی را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه