1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه کاسنی

گیاه کاسنی طبع سرد دارد و برگ آن سرشار از ویتامین ث است تنظیم کننده فشار خون و مسکن برای حرارت بدن است در ادامه این مطلب با خواص بی نظیر و انواع این گیاه آشنا می شوید.

گیاه کاسنی

1401-09-28 18:04:18

داستان جالب در مورد گیاه کاسنی از بعضی از افراد قدیمی نقل میشود: این گیاه بهشتی بوده و هر کس از آن میل کند به بهشت میروید بی شک این بدان معناست که این گیاه پرفایده و بسیار ارزشمنده بوده که چنین گفته شده است.

 

در مورد گیاه کاسنی 

نام علمی این گیاه ‎Cichorium intybus است، کاسنی در زبان عربی شکوریه یا سرس نام دارد و در زبان ترکی به آن چیرتلیق نیز گویند.

این گیاه دارای دو گونه برای کشت، که اولین آن‌ها کاسنی فری یا شیکوریوم است که از برگ آن استفاده می‌شود و دومین نوع آن شکوریوم انتیبوس یا کاسنی تلخ است که از آن سبزی سالادی به نام اندیو را تولید می‌کند.

چهارتا شش گونه وحشی است، گونه پرورشی آن تا ارتفاع دو متر و گونه وحشی آن تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند با اینکه کاسنی انواع مختلفی دارد اما سه نوع از آن‌ها معروف‌اند که اولین آن‌ها کاسنی معمولی بحساب می‌آید و دومی کاسنی بری که به نام tansy نیز مشهور است که البته این‌گونه از کاسنی در ایران نمی‌روید و سومین گونه از کاسنی‌ها کاسنی زرد است که به گل قاصدک نیز شناخته می‌شود این‌گونه در ایران می‌روید.

 کاسنی معمولی یک گیاه دارویی به شمار می‌رود همچنین این نوع کاسنی دارای گل‌های ارغوانی رنگ است.

کاسنی گیاه علفی است که گونه‌های وحشی آن تا ارتفاع 1  متر و گونه‌های پرورشی آن تا ارتفاع 2 متر نیز رشد می‌کنند.

ساقهٔ گیاه کاسنی نازک و دارای انشعابات کمی است و روی برگ‌های ان بریدگی‌هایی وجود دارد که این برگ‌ها بسیار نرم و لطیف هستند و در آخر برگ شکل آن به مثلث شبیه می‌شود همچنین این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ آبی و ارغوانی است. در کنار گیاه شقایق جز گیاهان بومی است.

این گیاه بومی در شمال افریقا و غرب آسیا و اروپای مرکزی وجود دارد، گیاه کاسنی در دنیا گسترش‌های زیادی دارد و در مناطقی همچون امریکا نیز یافت می‌شود.

 

می خواهم در مورد گیاه شقایق بدانم

 

این گیاه در زمان‌های ابتدایی کاشت نیازمند روزی یکبار آبیاری است و این کار تا سه هفتهٔ اول باید انجام بگیرد و پس از ان سه هفته، می‌توان آبیاری را به دوباره در هفته نیز کاهش داد.

دما و شرایط محیطی موردنیاز این گیاه هوای سرد است و نیاز به کمی سایه دارد گرمای زیاد باعث بذر دهی زود هنگام کاسنی می‌شود.

این گیاه به نور کمی نیاز دارد و در خاک‌های مرطوب و کم‌نور رشد می‌کند.

بهترین و مناسب‌ترین خاک موردنیاز برای گیاه کاسنی، خاک‌های لیمونی سبک است این خاک دارای مقدار زیاد مواد آلی است همچنین می‌توان این گیاه را در خاک‌ها هوموسی نیز کاشت و محصول زیادی دریافت کرد، این نوع زمین‌ها فسفر و پتاس ضعیف دارند.

برای تکثیر کاسنی باید از بذر آن استفاده کرد و همچنین بذر کاسنی می‌تواند تا زمان 5 تا 6 سال قوه نامی خودش را حفظ کند و با کاشت ان در زمین‌های مرطوب و با کود مناسب و کافی می‌توان کاسنی را تکثیر و تولید کرد.

 کاشتن بذر آن را می‌توان در هر فصلی انجام دهید؛ اما بهترین زمان برای کاشتن بذر اوایل فروردین است.

این گیاه جز گیاهان بومی ایران می باشد.

 

باید و نباید های گیاه کاسنی

کاسنی گیاهی دارویی بحساب می‌آید و دارای خواص فراوانی است.

شست‌وشو دهنده کبد و کلیه، خون‌ساز، افزایش‌دهنده نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان است.

کاسنی گیاهی است که طبع سرد دارد و برای مسکن حرارت و عطش به کار می‌رود.

از گیاه کاسنی برای تنظیم‌ کردن فشارخون، پاک‌ کننده مجراهای ادراری، کلیه و همچنین برای پیشگیری از پوکی‌ استخوان، سرطان روده و سینه نیز مؤثر است.

از گیاه کاسنی برای یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه خاصیت ضد یرقان دارد اثر میکروب‌کشی دارد و برگ آن دارای ویتامین C است و در حفظ جوانی مؤثر است.

مصرف بیش از حد آن در دوره بارداری ممنوع است و باعث خون‌ریزی شده و احتمال سقط جنین وجود دارد، همچنین در دوران شیردهی هم مصرف بیش از حد ان غیرمجاز است.

 

رسالت روستاگل حفظ منابع زیست محیطی می باشد در اینجا شما را با گیاه کاسنی آشنا کردیم شما نیز می توانید این اطلاعات را با دوستانتان در میان بگذارید و در قسمت روشن سازی از نحو روند فعالیت روستاگل و درخت کار آن آگاه باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه