1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه یاس

در ادامه با انواع گل یاس آشنا می شوید این گیاه درمان 70 نوع بیماری شناخته شده است و در صنعت عطرسازی نیز استفاده میشود در کشورهای دیگر از این گل در درمان بیماری ها استفاده میکنند برای مثال در کشور پاکستان برای پاکسازی چاکراها و ورزش یوگا مورد استفاده قرار میگیرید

گیاه یاس

1401-10-09 19:14:56

می دونسید اسم گل یاس از کلمه یاسامان گرفته شده وسپس بعد از تغییراتی به عثمانی راه یافت؟

و همچنین می دانستید یاس در فرهنگ های بشری مقدس است؟

جالبه بدونید گل یاس نماد ملی بسیاری از کشورهاست، برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد این گیاه پیشنهاد میکنم حتما تا اخر این مطلب با من همراه باشید.

 

به دنیایی خوشبوی گل یاس خوش آمدید

یاس ها به دلیل عطر و رایحه خاص گل هایشان، گل های محبوبی به شمار میروند و به صورت گسترده در جهان کشت میشوند.

یاس، یاسمن با نام علمی Jasminum که در انگلیسی به آن Jasmine گفته میشود، درختچه ای با گل های معطر از خانواده زیتون oleaceae است و در فارسی به اسامی گل یاس، گل لیلی، یاسمین، گل هاشم، سجلاط، شرخات، سمن، ظیان و یاس گلدانی شناخته میشود. نام یاسمن از کلمه فارسی میانه یاسامان گرفته شده است که بعدها با تصرف ایران بدست اعراب به صورت معرب یاسمین درآمده است و سپس از قرن 16 وارد عثمانی و بعد از آن به فرانسوی و انگلیسی راه یافت.

یاس بومی مناطق گرمسیری و معتدل اوراسیا، آفریقا و اقیانوسیه است و تا کنون حدود 200 گونه از آن در جهان شناخته شده است.

یاس میتواند برگ ریز (در فصل خزان) یا همیشه سبز در طول سال باشد همچنین میتواند به صورت ایستاده یا پراکنده و یا در حال تکیه دادن به شاخه درختان دیگر رشد کند. برگ های آن به صورت متضاد یا متناوب قرار گرفته اند و ساده یا سه برگی هستند.

گل ها معمولا حدود 2.5 سانتی متر قطر دارند، رنگ آنها سفید یا زرد ودر گونه های نادر مایل به قرمز یا آبی رنگ هستند هر گل حدود 4 تا 9 گلبرگ دولکول و1 تا 4 تخمک دارد. کاسه گل ها زنگوله ای شکل است. گل های معطر یاس در انتهای رسیدن به شکل توت های سفت و سیاه رنگی در می آیند.

 

میخواهم بهت یاد بدم خونه تو خوشبو کنی

این گیاه جز گیاهان بومی است و در کنار گل شقایق نگهداری میشود برای کاشت یاس ها معمولا با استفاده از ساقه یک گیاه موجود که ریشه دار شده است، صورت میپذیرد. یاس برای رشد مناسب به دمای معتدل همراه با آب کافی نیازمند است، یاس یکی از زیباترین گل های عجیب و غریب استوایی است که میتواند در سرتاسر جهان کشت شود.

 

میخواهید با گیاهان بومی بیشتر آشنا شوید

 

یاس که به صورت گسترده به واسطه گل هایش کشت میشود و از دیرباز در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار میگرفته است.

در جنوب آسیا از گذشته تا کنون گل یاس را در تزیین موهای زنان به کار میبرند. در چین چای گیاه یاس بسیار محبوب است در اوکیناوا ژاپن، چای یاس را به نام sanpinich  میشناسند. یاس به صورت تجاری برای مصرف خانگی و صنعتی عطرسازی، تهیه روغن و.. کشت میشود و استفاده از آن در مراسم های مذهبی و ازدواج در بسیاری از فرهنگ ها توصیه شده است.

در ایالت متحده آمریکا گل یاس به دلیل جذابیت بصری و داشتن رایحه مطبوع برای تزیین ورودی خانه ها استفاده میشود چرا که در باور ایشان کشت یاس در بیرون خانه باعث خوش شانسی اهل خانه میشود. یاس از دیرباز با زنانگی و مادر بودن در ارتباط بوده است و از آن به عنوان دارویی برای کاهش علائم قاعدگی و درد هنگام زایمان استفاده میکردند. برخی فرهنگ ها اعتقاد داشتند یاس میتواند به باروری کمک کند.

یاس همچنین به عنوان گیاهی درمانگر برای بهبود اعصاب، کاهش افسردگی و بهبود قوای جنسی نیز کاربری دارد و برای پاکسازی چاکراها خصوصا چاکرا تاجی نیز استفاده میشود.

یاس در بسیاری از فرهنگ های بشری مقدس است و حتی چندین کشور آن را نماد ملی خود میدانند. سوریه دمشق پایتخت خود را شهر یاس مینامد. کشورهای اندونزی، فیلیپین و تایلند یاس سمباک را گل ملی خود معرفی کرده اند.

پاکستان گل jasminum officinale را به نام chambeli یا yasmin را گل ملی خود اعلام کرده است. همچنین کشور تونس گل یاس را نماد ملی خود میداند و به عنوان نمادی برای انقلاب تونس در سال 2010 انتخاب کرده است.

گل یاس در زبان مصری باستان گل یاس به معنای عشق، زیبایی و شهوت است. نماد معنوی یاس به طور کلی در بسیاری از فرهنگ ها نماد خلوص، حیا و الهام است و از آنجایی که یاس نماد قدرت زنانه است اغلب در کنار شخصیت های مقدس زنانه همچون مریم مقدس، الهه بودایی تارا، الهه هندو شری دورگادوی و... دیده میشود.

در هاوایی یاس نماد مهمان نوازی است و برای استقبال از مهمان استفاده میشود، یاس در ادیان مختلفی از جمله هندو، مسیحیت و اسلام گیاهی مقدس است.

پیامبر اسلام در مورد آن میفرماید: هیچ روغنی برای بدن مفیدتر از روغن یاس نیست، در آن فواید فراوان و شفای 70 نوع بیماری است.

 

هدف روستاگل از جمع آوری این اطلاعات آشنایی هرچه بهتر شما دوستداران طبیعت با گیاهان دارویی و خواص آن هاست اگر شما نیز در این زمینه اطلاعات دارید لطفا با ما درمیان بگذارید. روستاگل با کاشت درختان بیشمار در دو طرح روستایی سبز و هدیه درخت کمک شایانی به جنگل ها و منابع طبیعی کرده است اگر میخواهید در این باره اطلاعات بیشتر کسب کنید قسمت کاشت را مطالعه فرمایید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه