1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت انگور

میوه انگور خواص و کاربردهای بی نظیری در انواع طب سنتی و طب هندی و ... دارد برای مثال در طب هندی زمانی که فرد بیمار دچار بزرگی طحال و کبد شده از انگور به خاطر خواصیت الکلی آن برای درمان بیماری استفاده میشود تاکنون بیش از 10000 گونه انگور شناخته شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

درخت انگور

1401-10-09 20:02:28

می دونستید تاکنون بیش از 5000 هزار درخت انگور شناخته شده است؟

در میان اساطیر غربی روایت است صورت فلکی انگور جمع شونده Vindemitor در نتیجه عشق خدای دیونیسوس به یک ساتیر بنام آمپلوس است که پس از کشته شدن ساتیر او را به شکل خوشه ای انگور در صورت فلکی درآورد. اگر میخواهید با گونه های متفاوت انگور و فرهنگ آن آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

باید و نباید های درخت انگور

درخت انگور جز درختان میوه است و انگور میوه ای است که توسط کشاورزان اولیه دروان نوسنگی کشت و برداشت شد و اکنون هزاران سال است که این میوه به لحاظ ارزش غذایی و دارویی اش بخش جدایی ناپذیری از سفره های بشر است و تاریخچه اش با شراب و شراب خواری درآمیخته است که در ادامه به آن می پردازیم.

انگور، تاک، مو که در زبان انگلیسی grape نامیده میشود با نام علمی vitis vinifera شناخته میشود؛ گونه ای از درختان گلدار است که بومی نواحی مدیترانه، اروپای مرکزی و جنوی غربی آسیا است و محل رویش عمده آن از مراکش، پرتغال گرفته تا جنوب آلمان و شرق و شمال ایران است.

تاکنون حدود 5000 تا 10000 گونه از انگور در جهان شناخته شده است با این حال از میان گونه های مرسوم در ایران میتوان به انگور کونکورد، شاهرودی( قرمز یا زمستانی)، یاقوتی قرمز، کندری کرمانشاهی، فخری، حلقو، عسگری سفید، قرمز، سیاه، بی دانه، بی دانه قرمز، کشکشی یا سلطانی، حاجی عباسی، چشم گاوی، نباتی، دم خروسی، شاهانی، لعل حسینی، ورچه ای، لوغن و ...اشاره کرد.

ملایر در استان همدان مهم ترین مرکز تولید انگور در ایران است که به عنوان پنجاه و سومین اثر مهم جهانی کشاورزی در سازمان فائو به ثبت رسیده است.

 

در اینجا شما را با دیگر درختان میوه آشنا کرده ایم

 

کشت انگور اهلی شده از دروان نوسنگی آغاز شد. حماسه گیلگمش نخستین اثر مکتوبی است که به انگور و شراب اشاره کرده است. همچنین نوشته های هیروگلیفی متعددی از مصر باستان وجود دارد که از میزان سهم شراب فرعون، کارگزارن حکومت و کاهنان معبد سخن گفته است.

انگور درخت یا درخچه ای است که میتواند تا ارتفاع 12 تا 15 متری هم رشد کند، این درحت که رشد سریعی دارد پوست تنه اش پوسته پوسته، برگ هایش متناوب با حاشیه ای دندانه دار است. این برگ های تقریبا درشت به طول 5 تا 12 سانتی متر در رنگ های تیره در براق بالا، سبز روشن در زیر و معمولا بدون مو رویت میشوند.

درخت انگور توسط پیچک به تکیه گاه میچسبد، شاخه هایش شامل چندین میان گره است و توسط گره هایی از هم جدا میشود ریشه انگور معمولا در حدود عمق 2 تا 5 متری رشد میکند و گاهی میتواند به 15 متری هم برسد.

شکوفه های انگور کوچک و مایل به رنگ سبز روشن هستند که به صورت گل آذین دسته بندی میشوند و میوه هایش بسته به اینکه از چه گونه ای باشد به اشکال مختلف، توت هایی هستند که به صورت خوشه ای ایجاد میشوند و شکلی کروی یا تخم مرغی در رنگ های سبز، قرمز، بنفش (سیاه) و آبی دیده میشوند.

 

نوبت رسید به کاشت درخت انگور

انگور در مناطقی که حداکثر دمایش از 40 سانتی درجه و حداقل دما از 15 درجه سانتی گراد زیر صفر تجاوز نکند به خوبی رشد میکند. درخت انگور با قلمه زدن به دو روش قلمه ای که به خزانه رفته و روش دیگر که قلمه به خزانه نرفته و ریشه دار نشده است، تکثیر میشود. درختان زیادی تاکنون توسط روستاگل به زمین هدیه شده است.

 

برای اطلاع از حال درختان اینجا را کلیک کنید

 

از هندوستان با درخت انگور

انگورها بیشتر برای استفاده از میوه هایشان کشت میشوند اما گاهی از ایشان به عنوان سایه بان نیز استفاده میشود. میوه ها را میتوان به صورت خشک و تازه برای تولید سرکه، شراب، کشکش، مویز، شیره و... استفاده کرد. در حوضه مدیترانه از برگ های انگور برای تغذیه انسان و دام استفاده میشود.

در طب سنتی هند انگور را در داروهای مقوی مبتنی بر الکل برای بهبود سرفه، آب مروارید، بهبود مجاری تنفسی، مواردی که طحال و کبد فرد بزرگ شده است مصرف میکنند. در اروپا شیره انگور را برای درمان بیماری های پوست و چشم و برگ هایش را برای توقف خون ریزی، درد و التهاب بواسیر مفید میدانستند.

تاریخ انگور از تاریخچه شراب مجزا نیست که در برخی فرهنگ ها نکوهش شده و در برخی حتی به مراسم های آیینی راه یافته است. به عنوان مثال میتوان به دوران صفوی اشاره کرد اگرچه شاهان صفوی از اسماعیل اول گرفته تا شاه عباس و شاه سلطان حسین به شراب خواری میپرداختند اما برخی موارد همچون شاه تهماسب با ممنوعیت شراب حتی دستور به قطع تمامی درختان انگور در سرزمین تحت حکومتشان صادر کردند.

 

هدف ما آشتی با طبیعت و حفظ آن است شما نیز می توانید با هدیه درختان میوه در رویشگاه مهر مشرق زمین  واقع در کشور افغانستان به منابع طبیعی و مردمان کشور همسایه کمک شایانی داشته باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه