1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت ازگیل

می دانستید درخت ازگیل از دوران بقراط حکیم در طب سنتی یونان برای درمان بیماری ها رواج داشته است. و نام این درخت در نوشته های شکسپیر نابغه بی همتای ادبیات انگلیسی در قرن شانزدهم آماده است.

درخت ازگیل

1401-11-07 23:22:35

درخت ازگیل، درختی است که بیشتر به واسطه میوه اش که سرشار از ویتامین های ب و ث است، کاشته میشود. این میوه که خواص درمانی متعدد را داراست از دوران بقراط حکیم در طب سنتی یونانی حضور داشته است.

 

آشنایی با درخت ده هزار ساله ازگیل

درخت ازگیل یا common meddler جز درختان میوه است که با نام علمی mespilus germanica شناخته میشود. در شمال ایران بین مازندرانی ها به کنس یا کندس، در بین گیلانی ها به کونوس یا کنوس و در زبان تالشی فتر نامیده میشود. مردم گاهی آن را خرمای گیلان نیز نامیده اند. در جنوب غربی انگلستان به نام های مستعار قفسه باز و ته میمون نیز معرفی میشود. علیرغم اینکه واژه germanica (آلمانی) که در نام علمی این گونه دیده میشود، این درخت بومی نواحی جنوب غربی آسیا محسوب میشود.

 

می خواهم درختان میوه را ببینم

 

طبق شواهد و مدارک موجود سابقه حضور درخت ازگیل در نواحی شمالی ایران به حدود 10000 سال میرسد که در 700 ق م به یونان و سپس به روم منتقل شده است و کاشت آن در زمان حکومت رومیان شدت پیدا کرد.

این درخت برگریز که در شرایط ایده آل میتواند تا حدود 8 متر رشد کند به طورکلی در حدود 30 تا 60 سال عمر میکند. پوست تنه آن قهوه ای مایل به خاکستری است که شکاف های عمودی عمیقی دارد و صفحات مستطیل شکلی را تشکیل میدهد.

این درخت کوچک معمولا تاجی برآمده و تقریبا گرد دارد و ریشه های آن به شدت منشعب و دراز است. گل های ازگیل در حدود 2 تا 5 سانتی متر اندازه دارند با پنج کاسبرگ دراز و پنج کاسبرگ آزاد، رنگ این گل ها سفید یا صورتی بسیار کم رنگ است که در اوایل بهار ظاهر میشود و سپس به میوه هایی مسطح، قهوه ای مایل به قرمز ترک دار با گوشت آبدار مبدل میشود که قطری به اندازه 2ال 3 متر دارند.

برگ های سبز تیره آن حدود 8 تا 15 سانتی متر طول و 3 تا 4 سانتی متر عرض دارند. این گیاه ارقام مختلفی دارد که از مهم ترین آن میتوان به رویال، ناتینگهام و هلندی اشاره کرد.

 

می خواهم درخت ازگیل پرورش دهم

با آنکه درخت ازگیل بیشتر به صورت خودرو در جنگل های شمال ایران روییده شده است اما به سه روش زیر تکثیر میشود.

  • کاشت بذر
  • پیوند
  • قلمه زدن

این گونه به شرایط آب و هویی معتدل، تابستان های گرم و زمستان های معتدل نیاز دارد. دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد مناسب ترین دما برای رشد ازگیل است. این درخت نهایت میتواند سرمای -20 درجه را تاب آورد و برای رشد به خاک سبک، شنی، مرطوب با خاک برگ و زهکشی مناسب نیازمند است. آفاتی چون لارو گونه پروانه معدن، قارچ monilia fructigena و انگل بیماری آتشک میتواند به ازگیل آسیب برساند.

 

ناگفته های درخت ازگیل

میوه درخت ازگیل خواص درمانی بسیاری دارد که حتی از زمان بقراط حکیم به آن اشاره شده که از جمله آن میتوان به کاهش تب، مسهل بودن، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، کاهش قند خون، درمان آبسه، تنظیم دوران قاعدگی، درمان دردهای دهان، وروم روده و... اشاره کرد.

علی رغم آنکه میوه ای که قبل از رسیدن پوسیده میشود در ادبیات نمادی از فحشا و فقر زودرس محسوب میشود، نام ازگیل را میتوان در آثار انگلیسی کلاسیک و مدرن و نوشته های شکسپیر، میگل، سروانتس، توماس دکر، توماس میدلتون و... مشاهده کرد.

 

همان طور که میدانید روستاگل با کاشت و مراقبت از درختان کاشته شده حامی طبیعت می باشد برای اطلاع از چگونگی هدیه درخت به زمین توسط روستاگل قسمت روشن سازی را مطالعه کنید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه