1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت به

درخت به، به دلیل عطر، طعم و مزه میوه اش از ایران تا فرانسه طرفداران خود را دارد

درخت به

1401-11-07 23:24:18

آیا می دانسیتد که میوه به، را با نام سیب طلایی می شناختند؟

ویا اینکه در باور یونانی ها درخت به، نماد مقدسی دارد؟ 

با خواندن این مقاله با درخت به و نحوه کاشت و پرورش آن و همچنین باور مردمان دیگر در رابطه با این درخت آشنا میشوید پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

آشنایی با درخت به

به، به جنگلی، شال به با نام علمی cydonia oblonga درخت بومی آسیای صغیر و جنوب اروپا و جز درختان میوه است که امروزه در کشورهای چین، ترکیه، ایران، آرژانتین و نیوزیلند به صورت گسترده کشت میشود. به تنها عضو سرده cydonia در زیر خانواده malinae (که حاوی سیب و گلابی نیز است) قرار میگیرد نام علمی این گیاه از قرن 14 میلادی به عنوان جمع کوئئین از طریق سکه فرانسوی cotoneum malum سرچشمه گرفته است.

 

اگر میخواهید درختان میوه بیشتر را مشاهده کنید اینجا را کلیک کنید

 

اکدی ها این میوه را میشناختند و آن را supurgillu می نامیدند. یهودیان اسرائیل در دوران میشنائیک آن را پریشین مینامیدند. این میوه که در دوران باستان در اطراف مدیترانه به وفور دیده میشد گاهی با نام سیب طلایی نیز شهرت داشته است.

درخت به، درختی برگریز است که میتواند تا حدود 5 تا 8 متر رشد کند و عرض آن حتی به 4 تا 6 متر هم برسد. برگ های این درخت به طور متناوب، ساده در حدود 60 تا 110 میلی متر اندازه، با حاشیه کامل و کرک های سفید رشد میکنند.

شکوفه های به در بهار پس از رویش برگ ها نمایان میشوند و به رنگ سفید یا صورتی هستند میوه های سفت، معطر و زرد رنگ به از نظر ظاهری چیزی شبیه به سیب و گلابی هستند.

میوه های رسیده سفت تر و ترش تر میشوند. میوه هنگامی که نابالغ است به رنگ سبز با موهای خاکستری مایل به سفید است که در اواخر پاییز کم کم رنگش به زرد و با گوشت سخت و شدیدا معطر تغییر شکل میدهد.

 

چطور درخت به بکاریم

تکثیر درخت به، به دوروش صورت میگیرد:

  • قلمه زدن
  • لایه بندی

در روش اول گیاهان بهتری تولید میشود اما بلوغ در روش دوم بهتر است. تکثیر این گیاه به روش بذر به صورت تجاری صورت نمیگیرد. به، درختچه ای مقاوم نسبت به خشکی است و با بسیاری از خاک ها با ph پایین تا متوسط سازگار است.

هم سایه و هم آفتاب را تاب می آورد اما به نور خورشید کافی برای رویش گل ها و رسیدن میوه ها نیازمند است. این گیاه نیاز به مراقبت شدید ندارد و حتی سالها بدون هرس میتواند حشرات و بیماری ها را تحمل کند.

این درخت بیشتر به واسطه عطر، طعم و مزه میوه اش کاشته میشود باید توجه داشت میوه به، را نمیتوان به صورت خام مصرف کرد و پس از پخت یا برشته شدن آن را در تهیه مربا، مارمالاد، ژله، پودینگ و... استفاده کرد.

در منطقه آلزاس فرانسه و منطقه واله سوئیس ازمیوه به، به عنوان هضم کننده نیزاستفاده میشود. همچنین علاه بر جنبه تغذیه ای، درخت به به عنوان یک درخت زینتی نیز کاشته میشود.

طبق تحقیقات پزشکی میوه به کاهش علائم اولیه بارداری مانند تهوع و استفراغ کمک میکند و از قدیم در طب سنتی میوه به را برای بیماری های گوارشی، زخم معده و... مفید میدانند.

 

درخت به در فرهنگ های دیگر

در ترکیه عبارت ayvayi yemek  (به معنای خوردن به) به عنوان اصطلاحی تحقیرآمیز استفاده میشود که نشان دهنده یک موقعیت ناخوشایند است که به تلخی مزه به اشاره میکند.

در بالکان رسم بوده است همراه با تولد هر نوزاد یک درخت به کاشته شود که نمادی از باروری، عشق و زندگی باشد. در باور یونانی درخت به، به عنوان نمادی مقدس از آفرودیت دیده میشود.

 

همراهان عزیز روستاگل خوشحالیم که ما را همراهی و حمایت میکنید لطفا با خواندن مطالب دیگر سایت و به اشتراک گذاشتن نظرات خود با ما، ما را حمایت کرده و به دوستان خود معرفی کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه