1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت مگنولیا

می دانستید نام گیاه مگنولیا از نام گیاه شناس آن برگرفته شده است این گیاه شناس پیرماگنول نام داشته و این نام گذاری توسط شاگرد انگلیسی ایشان انتخاب شده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا میشویم.

درخت مگنولیا

1401-11-07 23:26:46

یکی از اسامی مستعار شهر هیوستون آمریکا شهر ماگنولیا است. مگنولیا سیبولدی گل ملی کره شمالی است. در دهه 1960 مگنولیا نماد جنوب در مطبوعات آمریکا بوده است.

گل مگنولیا به عنوان سنیل عشق و زیبایی مطرح میشود در چین باستان این گل نماینگر زیبایی و لطافت یک زن بود. شکوفه های مگنولیا که در دسته گل های عروسی شرقی استفاده میشوند نمادی از وقار و اخلاص زنانه نیز محسوب میشوند.

باید افزود که از آنجایی که مگنولیا طی هزاران سال تکامل یافته است به عنوان نماد طول عمر و استقامت نیز مطرح میشود. در فنکشویی گفته میشود کاشت مگنولیا در خانه آرامش و انرژی خوب را به ارمغان می آورد و صاحب آن به لحاظ مالی سود خواهد برد.

 

آشنایی بیشتر با گیاه مگنولیا

گیاه مگنولیا یا با نام علمی magnolia گونه گلدار از خانواده magnolioideae و زیر خانواده magnoliaceae است. نام این گیاه به واسطه نام گیاه شناس فرانسوی پیرماگنول توسط شاگردش گیاه شناس انگلیسی ویلیلام شرارد نامگذاری شده است.

حدود 210 تا 340 گیاه از این گونه در جهان شناسایی شده است. با افزایش تعداد گونه ها مگنولیا به طور کلی به دو زیر جنس تقسیم میشود.

  • magnolia
  • yulania

که گونه دوم بیشتر به گونه خزان پذیر این گیاه اطلاق میشود. فسیل هایی متعلق به این گیاه وجود دارد که عمری به قدمت 95 میلیون سال پیش دارند. گستره طبیعی این گیاه منفصل است و در سرتاسر جهان دیده میشود ولی به نظر میرسد بومی شرق و جنوب شرقی آسیا، شرق آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و غرب هندوستان است.

مگنولیا، درخت یا بوته ای همیشه سبز و گاهی برگریز و خزان پذیر است که گاهی به حدود 27 متر میرسد که البته برای این میزان رشد به حدود 20 تا 50 سال عمر نیازمند است.

برگ های مگنولیا تخم مرغی شکل، ساده به رنگ سبز تیره است، گل های کاسه شکل یا ستاره ای مگنولیا در رنگ های سفید، صورتی، بنفش، سبز و زرد است.

در نمونه های برگریز مگنولیا، شکوفه ها قبل از برگ ها در بهار پدیدار میشوند و سپس در پاییز به میوه های مخروطی تبدیل میشوند. برخی دیگر که همیشه سبز هستند در اواخر بهار یا اوایل تابستان گل میدهند.

 

چطور مگنولیا را پرورش دهیم

مگنولیا را از سه طریق یعنی قلمه زدن، کاشت بذر و خوابانیدن شاخه در اوایل بهار میتوان تکثیر کرد. این گیاه برای رشد به خاک لومی، ماسه ای، کچی، مرطوب و زهکشی مناسب نیاز دارد که خنثی یا کمی اسیدی باشد.

مگنولیا هم در سایه و هم در آفتاب رشد میکند. ولی نباید در معرض سرمای زمستان واقع شود دمای مناسب برای رشد مگنولیا دمایی بین 9 تا 21 درجه سانتی گراد است.

 

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه