1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت شیشه شور

به دلیل معطر شدن برگ درختان شیشه شور به آن لقب سیترینا داده شده است. درخت شیشه شور به دو روش تکثیر میشود و در اکثر خاک ها رشد میکند که در ادامه بیشتر با این درخت آشنا میشوید.

درخت شیشه شور

1401-11-07 23:28:29

می دانستید درخت شیشه شور گیاهی مقاوم و سازگار، بومی استرالیا که جز نخستن گونه های استرالیایی است که درخارج این کشور به صورت گسترده کشت شد. سنبله های گل های قرمز آن که در اکثر فصل های سال به روی شاخه های آن خودنمایی میکند؛ دلیل محبوبیت این گیاه است.

 

درباره درخت شیشه شور بیشتر بدانید

درخت شیشه شور، که با نام های بطری قرمز معمولی، بطری سرمه ای یا بطری لیمویی نیز شناخته میشود با نام علمی callistemon citrinus معرفی میگردد. گیاهی بومی استرالیا است که در برخی ایالت ها به عنوان داروی گیاهی شناخته میشود.

این گیاه که از خانواده myrtaceae به شمار میرود در سال 1770 میلادی توسط جوزف بنکس به انگلستان برده شد و پس از آن به صورت گسترده در جهان کشت شد.

شیشه شور درختچه ای تا 5 متر رشد کند اما معمولا در محدوده 1 تا 3 متری رشد میکند، دارای پوسته ای سفت، فیبری یا کاغذی است که معمولا در جوانی با موهای نرم و ابریشمی پوشیده شده است.

برگ های شیشه شور به طور متناوب چیده شده اند که حدود 26 تا 99 میلی متر طول و 4 تا 25 میلی متر عرض دارند.

و به شکل تخم مرغی با انتهایی باریک تر نزدیک به پایه و نوکی تیز هستند.

در اواخر بهار یا اوایل تابستان برگ ها وقتی کبود میشوند عطر مطبوعی به دست می آورند که به بخاطر خاصیت معطر برگ ها لقب سیترینا به این گونه داده شده است.

گل های شیشه شور، قرمز رنگ و به صورت خوشه ای در انتهای شاخه ها قرار گرفته اند که پس از گلدهی و گاهی نیز در بغل برگ ها به رشد خود ادامه میدهند.

سنبله های شیشه شور 45 تا 75 میل متر قطر و 60 تا 1000 میلی متر طول دارند و حداکثر دارای 80 گل هستند. گلدهی در اکثر ماه های سال رایج است اما عمدتا در آبان ماه و آذر ماه شدت میگیرد.

در آخر پس از گلدهی میوه هایی به شکل کپسول های چوبی و فنجانی به صورت دسته های استوانه ای در امتداد ساقه شکل میگیرد.

شیشه شور را میتوان به راحتی در اواخر بهار یا اوایل تابستان به دو روش تکثیر کرد.

  • کاشت بذر
  • قلمه زدن

این درخت در اکثر خاک ها رشد میکند اما مکان آفتابی را ترجیح میدهد.

درخت شیشه شور در برابر سرما، خشکی و حتی یخبندان مقاومت دارد، این درخت بیشتر در کنار نواحی ساحلی، همچنین کنار باتلاق ها، رودها و نهرها رشد میکند.

با این وجود برای نگهداری از درخت شیشه شور بهتر است در فصول سرد آبیاری کمتری صورت پذیرد و از یخبندان گیاه جلوگیری کرد.

شیشه شور در باغداری خصوصا بین باغداران انگلیسی بیشتر به واسطه جنبه زیبایی و اینکه در تمام مدت سال گلدهی دارد کاشته میشود علاوه بر این بلوغ درخت شیشه شور در کمتر از 5 سال مزیدی بر این علت است.

با این وجود مشاهده شده که پرندگان از گل ها و میوه های آن به عنوان یک منبع تغذیه ای استفاده میکنند و بسیاری از حشرات از شهد گل های درخت شیشه شور تغذیه میکنند.

 

امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید. شما در شهر خود درخت شیشه شور را پرورش میدهید؟ در شهر شما با چه نامی شناخته می شود؟

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه