1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بومادران

در ادامه برای شما از انواع نام های گیاه بومادران و زادگاه آن در ایران گفته ایم و افسانه ای بسیار زیبا از این گیاه برایتان بازگو کردیم با خواندن این مطلب دیگر نیاز به درمان بیماری ها با داروهای صنعتی ندارید.

گیاه بومادران

1402-02-24 14:26:02

در مورد گیاه بومادران افسامه ها و داستان های نقل شده که در اینجا به یکی از آنها می پردازیم در زمان های دور دختری نوزاد به همراه مادر چوپانش که به پشت او بسته میشد به صحرا میرفت. روزی از روزها گرگی به گوسفندان آنان حمله می کند یکی از گوسفندان را با خود میبرد مادر، دختر نوزاد خود را زمین گذاشته و با چوب به دنبال گرگ در دل صحرا و کوه و کمر می دود تا جایی میرود که دیگر اثری از او باقی نمی ماند چوپان های دیگر دختر را پیدا کرده بزرگ میکنند.

زمانی که دختر بزرگ می شود در دل صحرا و دامنه کوه به دنبال مادرش می گردد صبح ها و شب ها می گذرد بعد از مدتی در دامنه کوه گلی ظریف و زیبا می بیند که عطر بسیار خوشی دارد گل را می کند و بو می کند متوجه می شود که بوی مادرش را می دهد به این نتیجه می‌رسد که این گلها جای پای مادرش هستند که روییدند بعد از آن هر روز به کوه می رود و گل ها را دسته دسته می چیند و بعد آنها را خشک کرده و به عطاری میبرد روزی عطار از او می پرسد که نام این گیاه چیست که بر هر درد بی درمان دواست؟ دخترک می گوید بومادران

 

گیاه شگفت انگیز بومادران را بهتر بشناسیم

امروز قصد داریم شما را با گیاهی به نام بومادران آشنا کنیم و در ادامه به خاستگاه خواص دارویی نحوه مصرف و عوارض جانبی آن می پردازیم بومادران نام گیاهی است که گل کبودی دارد و در زبان عربی به آن قیصوم گویند.

گیاه بومادران همان برنجاسب است که به آن برنجاسف هم میگویند و مخفف آن بومادران است که گلش کبود است و بوی تیزی دارد. در زبان ترکی بومادران بویما، بویمادرن و ساریگل گفته می شود. نام لاتین گیاه شاه آشیلا است که از نام لاتین آشیل قهرمان افسانه ای یونان برگرفته شده است.

 از دیگر نامهای آن می توان به اخلیا و علف هزار برگ و تاج الملوک اشاره کرد.

 گیاه زیبا و مفید بومادران از جمله گیاهان دارویی شناخته شده در سراسر دنیا است که مورده استفاده طبیبان سنتی و عموم مردم قرار می گیرد.

گیاه بومادران گیاهی خودرو و از طایفه بابونه و تیره کاسنی گل ستارگان است که خواص بسیاری دارد و می توان آن را به صورت دمنوش، چای، روغن، عرق، پودر و حتی از برگ تازه آن استفاده کرد رفع ناراحتی های دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی، خاصیت تب بری، ضدعفونت، درمان کبد چرب، جوانسازی پوست و رفع اگزما و پاکسازی رحم و رفع استرس از جمله خواص گیاه بومادران می باشد.

بومادران گیاهی یک یا چند ساله مدت زمانی بین ۲ تا ۵ سال نیاز دارد تا کاملاً رشد کند و طبع گیاه بومادران گرم و خشک است و گونه های بسیار متعددی دارد بیش از ۱۸ گونه در ایران دیده شده است.

 بومادران در طول رویش به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز ندارد و تقریباً در هر شرایطی رشد می کند اما در مناطق گرم و آفتابی رشد بیشتری دارد این گیاه در شمال ایران و ارتفاعات البرز و در کوههای کرمان بخصوص کوه هزار و کوه بیدخوان بردسیر می روید.

بومادران گیاهی علفی سبز مایل به زرد است و ارتفاع آن بسته به شرایط اقلیمی بین ۱۵ تا ۷۰ سانتی متر می باشد و دارای دم برگ های طبیعی و گلهای خوشه های دراز و دانه های صاف و کروی شکل است اولین گل ها اواخر بهار به وجود می آیند و گلدهی تا فصل پاییز ادامه دارد.

 بهترین زمان برای کشت مستقیم گیاه اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

 

در اینجا شما را با گیاه بومادران آشنا کردیم شما نیز دانستنی های خود را در مورد این گیاه با ما به اشتراک بگذارید ما در روستاگل قصد داریم به طبیعت و منابع طبیعی کمک کنیم شما عزیزان نیز با کاشت درخت و هدیه درخت به زمین با ما همراه باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه