1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گل گاوزبان

گیاه گل گاوزبان یا همان بوراش خواص بی نظیری در درمان بسیاری از بیماری ها دارد این گیاه در شهرهای اصفهان و آذربایجان بیشترین میزان رشد در ایران را دارد و دو نوع معروف آن در ایران قابل کشت است که در ادامه به شناخت انواع آن می پردازیم.

گیاه گل گاوزبان

1402-02-24 14:33:07

در فرهنگ فارسی گل گاوزبان به گیاهی اطلاق می شود که برگ آن مانند زبان گاو است و به گل این گیاه گل گاوزبان می گویند.

 

همه چیز درمورد گیاه گل گاوزبان

در خارج از کشور به این گیاه بوراش گفته می شود در واژه نامه بختیاریکا گل گاوزبان را گل گوزرو گویند. گل گاوزبان دارای دو نوع معروف در ایران است: یکی از آنها گل گاوزبان Echium که است.

به عربی لسان الثور گفته میشود و در دامنه کوه های البرز رشد می کند.

نوع دیگر گل گاوزبان Borage است. و درزبان عربی مرماخوز نام دارد که در شهر های ایران از جمله اصفهان و آذربایجان می روید این نوع گیاه در کشور های دیگر نیز کشت می شود.

لسان الثور را گل گاوزبان ایرانی و مارماخوز را گل گاوزبان اروپایی می نامند این دو گیاه با هم متفاوت هستند اما از نظر ظاهری کمی گل های آنها به یکدیگر شباهت دارند گل های گل گاوزبان اروپایی از گل گاوزبان ایرانی کوچکتر است گل گاوزبان رنگی لاجوردی دارد و ابعاد آن کوچک و دایره ای شکل است.

گل گاوزبان شباهت به گل انار می دهد. تخم گل گاوزبان به شکل دایره ولعابی است این تخم ها در کوه های البرز بسیار یافت می شود. گل گاوزبان اروپایی ابتدا از شمال آفریقا به اروپا برده شد و در طب سنتی اروپا مورد استفاده قرارمی گیرد آنها معتقدند گل گاوزبان اروپایی میزان عرق و ادرار را زیاد می کند.

 

دانستنی های گیاه گل گاوزبان

 گل گاوزبان طبعی گرم و تر دارد. گل گاوزبان یکی از داروهای با خواص درمانی بی نظیری است. برای استفاده از این گیاه ابتدا برگ و گل این گیاه را خشک کرده و بصورت دمنوش، عرق و چای مصرف کنید.

گل گاو زبان برای درمان بیماری هایی چون بیماری پوستی ، دیابت، سرماخوردگی، قاعدگی، اعصاب، عفونت دستگاه ادراری و فشار خون مورد استفاده قرار میگیرد.

گل گاوزبان به علت داشتن خواص ضد التهابی میتواند برای درمان بیماری های پوستی مانند جوش و آکنه کمک بسیاری کند.

گل گاوزبان میتواند باعث کاهش قند خون شود به همین علت مصرف دمنوش این گیاه برای افراد دیابتی توصیه میگردد.

در گل گاوزبان مقدار زیادی ویتامین سی و فلانوئید موجود می باشد میدانیم این موارد باعث تقویت سیستم ایمنی افراد می گردد از طرف دیگر گل گاوزبان خاصیت خلط آوری دارد و برای التهاب گلو و سرماخوردگی مناسب است همچنین گل گاوزبان میتواند باعث کاهش تب شود.

از خواص گل گاوزبان میتوان به ضد درد بودن نیز اشاره کرد بنابراین مصرف این دمنوش میتواند دردهای قاعدگی اعم از دل درد و کمردرد را کاهش دهد.

مهمترین خواص گل گاوزبان برای اعصاب و روان افراد می باشد زیرا دارای خواص نشاط آوری میباشد و به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک بسیاری میکند همچنین به علت آرام بخش بودن آن میتوان بی خوابی را درمان نمود.

همانطور که اشاره کردیم گل گاوزبان خاصیت ادرار آور بودن را دارد علت این خواص وجود زیاد سدیم و پتاسیم در این گیاه می باشد.

با افزایش دفعات ادرارعفونت دستگاه ادراری کاهش می یابد. گل گاوزبان دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد به علت وجود این ویژگی گردش خون بهبود می یابد و به درمان فشارخون بالا کمک می کند. از دیگرخاصیت های گل گاوزبان برای کاهش وزن و درمان تورم بدن، آتریت روماتوئید، کم خونی و حالت تهوع مفید می باشد.

این گیاه در کنار خواص درمانی فراوان معایب و محدودیت هایی نیز دارد مصرف این گیاه به افراد باردار و شیرده توصیه نمیشود. زیاده روی در مصرف این گیاه باعث مشکلات کبدی، معده درد و اختلالات گوارشی درافراد میشود همچنین به علت داشتن آلکالوئید مصرف آن به کودکان و نوزادان ممنوع است.

 

در اینجا به بررسی گیاه گل گاوزبان پرداختیم شما همراهان می توانید با خواندن بخش های دیگر نشو و نما با گیاهان و درختان دیگر آشنا شوید و با کاشت درخت به حفظ منابع زیست محیطی کمک کنید ما در روستاگل ئر کنار شما هستیم تا ایرانی آباد و سرسبز داشته باشیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه