1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

چای

دانستان های فراوانی در مورد چای در این مطلب آمده است جالب است بدانید چای بعد از آب دومین نوشیدنی پر طرفدار است و انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص فوق العاده ای دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

چای

1402-02-24 14:36:13

زادگاه گیاه چای به کشور چین برمیگردد که افسانه ها داستانهای جالبی در مورد کشف این گیاه آمده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

شناخت بهتر گیاه چای 

چای و انواع مختلف آن از گیاه کاملیا سیننسیس Camellia sinensis به دست می آید. در واقع برگهای گیاه همیشه سبز کاملیا سیننسیس در فرایندهای مختلف به چای های مختلف تبدیل می شود.

نام این گیاه در گویش جنوب چین چای و در گویش شمال چین طی تلفظ می شود که مردم خاورمیانه نام آن را از چی میان جنوبی و ساکنین اروپا نام آن را از جنیان شماره آموخته اند.

نوشیدنی چای از دم کردن برگ های گیاه همیشه سبز کاملیا سیننسیس درست می شود. فرآوری آن می تواند با افزودن گیاهان گل ها میوه ها و چاشنی های دیگر باشد این گیاه دارای مقدار قابل توجهی کافئین و آنتی اکسیدان‌ها است و تقریباً بدون کربوهیدرات چربی و پروتئین است که طعم کمی تلخی دارد.

چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف است.

آیا گیاه همیشه سبز کاملیا سیننسیس دارای قدمتی تاریخی است؟

زادگاه گیاه چای به کشور چین برمی‌گردد در کشور چین گیاه به صورت خودرو و تحت کشت کاشت میشود در افسانه های چینی آمده است شنونگ امپراطور چین، چای را زمانی که برگ های چای به صورت اتفاقی در گازهای گرم افتاد کشف کرد.

این نوشیدنی در مدت کوتاه مورد استقبال زیادی قرار گرفت که بعدها جاسوسان انگلیسی این گیاه را به همراه کشاورزان ماهر چینی برای کاشت چای به اروپا بردند.

چای نوشیدنی پر مصرف است که مهمانی ها مراسمات و هنگام خستگی مصرف میشود.

امروزه چای در کشورهای آمریکای جنوبی آفریقا و مناطق اطراف دریای خزر کشت می شود که چین و هند و سریلانکا و کنیا معمولاً ۷۵% تولید کل چای را به خود اختصاص می‌دهند.

 

دانستنی های انواع چای

چای انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع فرآوری و برگ های آن قابل تمایز است.

به زبان ساده برگ های گیاه کاملیا سیننسیس در فرایند های متفاوت به چای های متفاوت تبدیل می شوند. طبق این تعریف انواع چای به ۶ دسته چای سیاه چای سبز چای سفید و چای قرمز چای اولانگ و چای بوئر تقسیم می شوند. انواع این چای در نحوه چیدن و طریقه فراوری است.

  • چای سیاه

چای سیاه از برگ گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید ابتدا برگ ها را خورد می کنند سپس با پیچ و تاب دادن و غلتاندن آنها را خشک و اکسید می کنند که در نهایت رنگ سیاه و طعم قوی می گیرند. چای سیاه بیشتر در چین هند سریلانکا و نپال تولید می شود. چای سیاه انواعی دارد:

چای سیلان، چای ارل گری، چای ماسالا، چای آسان و چای کنیان از انواع چای سیاه هستند.

چای سیاه بر سلامت قلب موثر و محافظت در برابر استرس مفید است.

  • چای سبز

چای سبز از برگ های تازه گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می شود که فرایند تهیه آن با کمی گرما دادن و بخارپز کردن همراه است در این صورت رنگ این چای سبز رنگ دیده می شود.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان و کافئین و کلروفیل است که باعث سلامت قلب، هوشیاری و کاهش وزن میشود.

  • چای اولانگ

چای اولانگ یا اژدهای سیاه که به صورت نیمه اکسید تهیه می شود در واقع فرایند فراوری آن بین چای سبز و چای سیاه است که هرچه اکسید کمتر باشد رنگ سبز تری دارد.

چای اولانگ حاوی انتی اکسیدان های مختلفی مثل تئافلاوین و تئاروبین که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد و استرس محافظت می کند.

  • چای پوئره

چای پوئره یا چای دارک که اغلب با چای سیاه اشتباه گرفته می شود از برگهای تازه گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می شود که فرآیند آن با گرما دادن و بخارپز کردن همراه است و برای چندین سال فرایند تخمیر میکروبی را طی می کند.

چای پوئره با توجه به مقدار کافئین و آنتی اکسیدان بالا برای ذهن، قلب، پوست مفید است.

  • چای سفید

چای سفید خام ترین نوع چای است که کمترین میزان فرآوری را دارد که حتی در منزل نیز آن را خشک می کنند چای سفید میزان کافئین کمتری نسبت به سایر چای ها دارد.

فرآوری کمتر چای سفید سبب می شود تا کاتچین بیشتری داشته باشد که برای سلامت دندان ها، مغز، کاهش التهاب و استرس مفید است.

  • چای قرمز

چای قرمز یا چای ترش که برای رفع عطش و خستگی استفاده میشود.

  • چای زرد

چای زرد فرآیند فرآوری آن شبیه چای سبز است که علاوه بر آن تحت پوشش خاصی به نام هپتینگ این قرار میگیرد که زرد میشود.

 

در اینجا درمورد گیاه کاملیا سیننسیس یا همان چای و افسانه های آن مطالعه کردیم شما عزیزان اگرچه در مناطق بومی محل زندگی خود چای را با نام محلی دیگری میشناسید با ما و دوستداران روستاگل درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه