1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه سیر

از خواص سیر هر چه بگوییم کم گفته ایم در ادامه با خواندن این مقاله شما در می یابید که گیاه سیر در درمان انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و ...مفید است همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند و خواص بی نظیر دیگر که به آن می پردازیم.

گیاه سیر

1402-02-24 14:46:22

می دانستید خوردن سیر از ریزش مو جلوگیری میکند؟

جالب است بدانید گیاه سیر را اکسیر حیات می نامند برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد سیر و خواص آن به در ادامه با ما باشید.

 

دانستنی های گیاه سیر

سیر با نام علمی Allium sativum زیرخانواده پیازی آن است که شاید همه ما حداقل یک بار از آن به صورت خوراکی و دارویی و در محصولات بهداشتی استفاده کرده ایم. سیر در لاتین Greole نامیده می شود که این نوع سیر دارای پوست سفید است.

سیر جزو قدیمی ترین گیاهان زراعی است که از دیرباز در چین و مصر استفاده می شده است خاستگاه این گیاه آسیای مرکزی بوده که بعدها به سایر نقاط جهان منتقل شده است.

سیر گیاهی علفی و دائمی است که ارتفاع ساقیان تا ۴۰ سانتی متر هم می رسد. برگهای آن نواری شکل باریک و رنگ سبزی دارد. قسمت زیر زمینی گیاه سیر متورم و مرکب از چند حبه سیر که در رشته های نازک خاکستری رنگ محصول شدند.

 

خواص بی شمار سیر

خوفو یکی از پادشاهان مصر باستان دستور می دهد روزانه به هر یک از کارگران ساخت اهرام یک پر سیر بخورند تا از بیماری ها در امان باشند و پس از اینکه دادن سیر به کارگران قطع شد در بین کارگران چنان بلوایی به پا شد که هرودوت تاریخ نویس یونانی شورش کارگران  معبد خوفو را برای قطع شدن جیره سیر نخستین شورش تاریخ بشر می داند و آن یاد میکند.

یونانیان نیز قبل از مسابقات به پهلوانان خود یک دوره طولانی سیر برای مصرف می دادند.

حکیم ابوعلی سینا پزشک معروف ایرانی باور داشت که سیر گیاه گرم و خشک است چه خاصیت های فراوانی دارد و آن را اکسیر حیات می نامید.

همچنین زکریای رازی معتقد بود سیر برای رفع رقیق کردن خون و برطرف کردن تشنگی مفید است.

بیشتر خواص سیر به علت وجود یک ترکیب فعال به نام آلیسین است. آلیسین حاوی سولفور از که بوی تند و مزه متمایزی به سیر میدهد. آلیسین خاصیت آنتی بیوتیک و ضد ریزش مو دارد. آلیسین موجود در سیر بر روی میکروارگانیسم ها موثر است که خاصیت ضد باکتری و ضد خش دارد که برای درمان زخم ها و بیماری های قارچی مفید است.

سولفور موجود در سیر ازتشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند

سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند که برخی مطالعات نشان می‌دهد سیر باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی در برابر بیماری های کرونا و سرطان ها می شود.

عصاره سیر بر فعالیت باکتری استرپتو کوکوس سوپرینوس تاثیر مفید می گذارد. این باکتری عامل پوسیدگی و خرابی دندان است و از خراب شدن دندان ها جلوگیری می کند.

همچنین گیاهپ سیر بر هلیکوباکتر پیلوری که عامل زخم معده است موثر است و باعث جلوگیری از زخم معده و سرطان معده میشود.

سیر حاوی آنتی اکسیدان هاست که از بروز سرطان های روده بزرگ، پروستات، سینه و معده جلوگیری میکند. آنتی اکسیدان های موجود در سیر از سلولهای مغزی محافظت میکند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داده و سبب افزایش طول عمر میشود.

مطالعات اخیر نشان داده سیر سبب کاهش سطح کلسترول و چربی خون می شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش میدهد.

آلیسین موجود در سیر باعث جلوگیری از ریزش مو میشود. آلیسین جریان خون به پوست را افزایش داده و فولیکول های آسیب دیده ای مو را احیا می کند.

توجه کنید قبل از عمل جراحی نباید سیر  مصرف شود تا احتمال خونریزی کاهش یابد. مصرف سیر با معده خالی باعث حالت تهوع اسهال و استفراغ می شود.

 

با این گیاه فوق العاده آشنا شدیم شما عزیزان و همراهان روستاگل اگر تجربه ای از مصرف این گیاه و یا کاشت آن را داشته اید با ما و همراهان دیگر روستاگل درمیان بگذلرید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه