1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه موسیر

گیاه موسیر جایگزین مناسب گیاه سیر و پیاز می باشد زیرا که این گیاه مانند گیاه سیر و پیاز بوی تندی نداشته و خوش طعم تر از آنها بوده است و سرشار از ویتامین آ و ث ویتامین های ب بوده است.

گیاه موسیر

1402-02-24 15:57:18

آشنایی بیشتر با گیاه موسیر

موسیر با نام علمی Allium stipitatum که در ایران به نام های سیر کوهی یا سیر وحشی نیز شناخته می شود. که ایتالیایی هاموسیر را در Lampascioni که با آن خوراکی های گوناگونی می پزند.

گیاه موسیر شبیه به سیر است برگ های باریک و بلند دارد و ریشه اش یک پیاز بزرگ است

گیاه موسیر از خانواده پیازیان است عکس سیر بوی مطلوب دارد و از پیاز شیرین تر است موسیر در مناطق کوهستانی می روید و در شهرهای یاسوج، بروجرد، کنگاور، خوانسار و نهاوند به صورت خودرا و طبیعی رشد می کند.

معمولاً از موسیر ترشی درست کرده یا آن را خرد کرده به درون ماست می ریزند موسیر باعث هضم راحت تر غذا میشود.

 

گیاه موسیر کجا رشد میکند؟

گیاه موسیر جز گیاهان علفی است و خاستگاه موسیر در جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی است که بعدها به مناطق دیگر از جمله مدیترانه و اروپا برده شده است.

یونانیان باستان در بندری در فلسطین موسیر را کشف کردند مصریان باستان نیز از موسیر برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

بوی تند موسیر به علت وجود ترکیب فعال آلیسین است.

آلیسین در سیر نیز وجود دارد که باعث ایجاد خاصیت ضد عفونی میشود. موسیر معمولاً به صورت خودرو در مناطق کوهستانی از جمله مناطق کوهستانی ایران می روید که با آن سیر وحشی و سیر کوهی نیز می گویند.

 

آشنایی با گیاهان علفی

 

خواص دارویی موسیر 

طبع گیاه موسیر گرم است و حاوی آنتی اکسیدان ها، گوگرد ویتامین آ و ویتامین c پتاسیم منیزیم و آلیسین است.

گیاه موسیر حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که علاوه بر احساس سیری می تواند باعث افزایش ترشح صفرا شده که هضم غذا را راحت تر می کند.

علاوه بر این به اندازه پیاز و سیر برای معده مشکلات ایجاد نمی کند در واقع افرادی که از بوی تند سیر بدشان می آید و گوارش حساسی دارند می توانند از آن استفاده کنند

پتاسیم موجود در موسیر فشار خون بالا را به سرعت کاهش می دهد و اگر در کنار مصرف آن رژیم غذایی رعایت شود فشار خون متعادل خواهد شد.

مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات گوگردی در مسیر می تواند جلوی رشد تومورها را بگیرد و از ابتلا به سرطان از جمله سرطان دستگاه گوارش جلوگیری کند.

آلیسین موجود در موسیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد که برای درمان زخم ها مفید است.

آلیسین موجود در موسیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

سرشار از ویتامین آ، ویتامین سی فسفر، منیزیم است که باعث افزایش سلامت استخوان میشود. همچنین موسیر را میتوان با ماست میل کرد که علاوه بر ویتامین های ذکر شده کلسیم موجود در ماست نیز برای سلامتی استخوان ها استفاده شود.

موسیر حاوی ویتامین b۶ از که برای سیستم عصبی مفید است و همچنین از بروز مشکلات عضلانی جلوگیری می کند. علاوه بر این موسیر حاوی ویتامین ب ۹ است که ضد استرس است همچنین این ویتامین برای ساخت گلبول های قرمز لازم است.

آلیسین و گوگرد موجود در موسیر باعث جلوگیری از ریزش مو و تقویت فولیکول مو می شود.

 مصرف موسیر سبب افزایش تولید انسولین در بدن شده که باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.

فیبر موجود در موسیر برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است.

عوارض مصرف موسیر

زیاده روی در مصرف موسیر باعث رفلاکس معده و سوزش معده می شود همچنین علائم سندروم روده تحریک پذیر را افزایش میدهد.

 

در اینجا با خواص بی نظیر گیاه موسیر آشنا شدیم شما همراهان عزیز با مطالعه قسمت روشن سازی می توانید بیشتر با روستاگل آشنا شده و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه