1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه کرفس

در مصر باستان گیاه کرفس را به عنوان گیاهی مقدس می دانستند و جالب است بدانید زنان مصری از این گیاه به عنوان زیور آلات استفاده میکردند.

گیاه کرفس

1402-02-24 15:59:21

در اینجا با سلطان سبزی ها، کرفس آشنا میشوید و در مورد خواص بی نظیر آن بیشتر می دانید و می توانید با استفاده از آن به درمان بیماری بپردازید.

 

دنیایی شگفت انگیز کرفس  

گیاه کرفس یا کرسب یا کرفش با نام علمی Apium gravelens از خانواده چتریان است که رفت به انگلیسی celery است که گیاهی خوش عطر و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

در ایران در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس وکهگیلویه و بویر احمد کرفس کاشت میشود که به آن کرفس بختیاری یا کرفس کوهی نیز می گویند.

کرفس گیاهی ایست دو ساله و علفی که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می رسد کرفس ساقه منشعب دارد که برگ هایش به وسیله ساقه به هم متصل شده اند که شکل خرطومی پیدا میکند.

 

برای آشنایی با گیاهان علفی اینجا را کلیک کنید

 

خواص کرفس بسیار زیاد است از آن رو به آن سلطان سبزی ها می گویند همچنین کرفس برای کاهش سریع وزن و سلامتی مفید است که آن را می‌توان به صورت برگ کرفس و آب کرفس استفاده کرد.

اگرچه کرفس در همه فصول رشد می‌کند اما بهترین طعم را در تابستان دارد.

گیاه کرفس بومی منطقه مدیترانه است که از دیرباز به خاطر خاصیت دارویی، مشهور شده است. در گذشته از گیاه کرفس روغن می گرفتند و برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی استفاده می کردند.

همچنین به عنوان غذای اسب نیز استفاده میشده است. در مصر باستان کرفس را گیاهی مقدس می پنداشتند و زنان نیز از آن به عنوان زیورآلات استفاده می کردند.

پس از آن در اروپا نخستین بار در فرانسه از آن به عنوان گیاهی خوراکی و سپس در ایتالیا استفاده شد. دوره بعد فردی به نام جرج تیلور بذر کرفس را به میشیگان آمریکا برد و کشت کرد. امروزه کالیفرنیای آمریکا بزرگترین تولید کننده کرفس در جهان است.

 

با انواع کرفس آشنا شوید

  • کرفس کوهی

کرفس کوهی یا کرفس بختیاری شکلی شلغم مانند دارد که در ایران نیز در استان های لرستان و فارس کشت می شود البته این نوع کرفس در حوزه مدیترانه و شمال اروپا و آمریکا نیز رشد می‌کند که از آن در آشپزی استفاده میشود.

  • کرفس پاسکال

محبوبترین و رایج ترین کرفس در آمریکا است این نوع کرفس فقط در آب و هوای آمریکا رشد می‌کند و گرما باعث نابودی آن می‌شود این نوع کرفس منبع بی نظیری از ویتامین c و ویتامین K، پتاسیم و فیبر است.

  • کرفس ریشه ای

این کرفس روش های کاشت ای آسان و سریع تری نسبت به سایر انواع کرفس دارد که در زمستان نیز مقاومت بالایی دارد.

  • کرفس برگی یا کرفس چینی

این نوع کرفس برای استفاده از برگ های آن کشت می شود که این برگ ها در غذاهای اروپایی و چینی استفاده میشود.

  • کرفس فرنگی

در خاک حاصلخیز و نور زیاد آفتاب رشد می کند این نوع ازکرفس حداقل روزانه به شش ساعت آفتاب نیاز دارد این نوع کرفس در پاییز آماده برداشت است.

 

با مصرف کرفس از سرطان جلوگیری کن

کرفس سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هایی است که کلسترول کمی دارد و برای درمان فشارخون، بوی بددهان، آرتروز،عفونت مجاری ادراری و روماتیسم مفید است.

حاوی آنتی اکسیدان هاست که از رشد سلول های سرطانی و توده های سرطانی جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث به حداقل رساندن عوارض ناشی از رادیکال های آزاد در بدن مفید باشد.

کرفس سرشار از ویتامین c همین خواص است که سبب تقویت سیستم ایمنی می شود و می تواند در برابر بیماریهای کرونا سرماخوردگی و آنفولانزا مفید باشد.

برای افراد مبتلا به یبوست مفید است و توصیه می‌شود که در تمام فصول از آن استفاده کنند.

با مصرف کرفس یا آب کرفس میل به خوردن شیرینی و غذاهای چرب کم می شود و سبب کاهش وزن میشود.

کرفس ترکیبی در خود دارد که باعث گشادی رگ ها شده و فشار خون و استرس را کاهش میدهد چینی ها به عنوان دارویی برای کاهش فشار خون استفاده میکنند.

در دوران بارداری ممنوع است و باعث سقط جنین یا نقص عضو جنین میشود.

 

با این گیاه بی نظیر و فوق العاده آشنا شدید اما بایستی در مصرف آن احتیاط کنید ما در روستاگل با جمع آوری اطلاعات در مورد گیاهان و درختان قصد داریم شما عزیزان را بیشتر با طبیعت آشنا کنیم شما نیز می توانید اطلاعات بیشتر خود را با ما در میان بگذارید و از قسمت روشن سازی اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی هدیه دادن درخت توسط روستاگل اطلاعات به دست آورید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه