1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه زنجبیل

گیاه زنجبیل نه تنها به عنوان ادویه در غذا و خوراک استفاده می شود بلکه می توان آن را در دمنوش های متفاوت استفاده کرد تا از خواص بی نظیر آن در درمان بیماری ها استفاده کرد.

گیاه زنجبیل

1402-02-24 16:01:05

در اینجا با خواص فوق العاده گیاه زنجبیل آشنا میشویم خیلی از ما از گیاه زنجبیل به صورت تازه و خشک شده به عنوان ادویه در غذا و دم نوش ها استفاده میکنیم.

این گیاه در طب سنتی ایرانی کاربرد فراوان دارد که در ادامه به آن می پردازیم.


آشنایی بیشتر با گیاه زنجبیل

گیاه زنجبیل zingiber officinale که در ایران باستان به نام ژنگویر شناخته می شده است خاستگاهی در کشور های جنوب غربی آسیا علی الخصوص هند دارد. گیاه زنجبیل در هند به ادرک و سنده نامیده می شود.

در غرب برای اولین بار پزشک یونانی به نام دیوسکوریرس خواص درمانی زنجبیل را ثبت کرد.

گیاه زنجبیل سابقه ای طولانی در طب سنتی ایران دارد که برای هضم غذا کاهش تهوع و درمان سرماخوردگی استفاده می شده است در طب هندی نیز به عنوان دارویی برای کاهش دردهای گوارشی تجویز می شده است.

زنجبیل یا زنجفیل که به صورت خوراکی ادویه و داروی استفاده می شود ریشه خوراکی گیاه زنجبیل به دست می آید زنجبیل گیاهی است باریک و نی مانند که ارتفاع آن به یک مترنیزمی رسد برگهایی سرنیزه ای وسبزدارد که در هوای گرم بهار وتابستان رشد میکند.

گیاه زنجبیل جز گیاهان علفی است. گیاه زنجبیل عمری چند ساله دارد که به کم آبی و سرما حساس است زنجبیل در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری استوایی کشت می شود که از سرما در امان باشد خاستگاه گیاه زنجبیل به جنوب هند است  که از باران های موسمی بهره‌ مند است بر می گردد.

 

آشنایی با گیاهان علفی

 

گیاه زنجبیل برای رشد به رطوبت زیاد و دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد نیاز دارد از آنجایی که کشور ما ایران مناطق گرمسیری زیادی دارد محیط مناسبی برای کشت زنجبیل است زمان کشت زنجبیل بهار و زمان برداشت آن پاییز و زمستان است که هرچه زنجبیل زودتر برداشته شود و کمتر درمعرض سرما باشد محصول باکیفیت تری خواهیم داشت

این گیاه را باید درعمق ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری زمین کشت کرد که هرپنج تا هفت روز نیاز به آب دارد.

زنجبیل برای چی خوبه؟

در طب سنتی ایرانی آمده است زنجبیل تقویت کننده هضم و نرم کننده طب و باز کننده گرفتگی های کبد است زنجبیل برای رفع تشنگی مقوی معده، کبد و قوه حافظه است همچنین در طب سنتی ایران آمده است که گیاه زنجبیل برای رفع رطوبت معده نیز مفید است زنجبیل طبع گرم دارد و تقویت کننده قوای جنسی و افزایش قدرت باروری در مردان است.

گیاه زنجبیل، باعث کاهش انقباض ماهیچه های تنفسی می‌شود که به بیماران مبتلا به آسم وآلرژی کمک می کند.

گیاه زنجبیل با جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری و کاهش ترشح اسید معده برای نفخ معده هضم غذا مشکلات روده ای مفید است.

همچنین این گیاه با کنترل ترشح سروتونین در بخش گوارشی حالت تهوع را رفع میکند که در حالت تهوع دوران بارداری و برای عوارض ناشی از شیمی درمانی استفاده میشود.

گیاه زنجبیل دردرمان سرطان نیز مفید است آپوپتوزموجود درآن مانع انتقال سلولهای سرطانی درخون شده و سلولهای سرطانی را ازبین می برد.

اما زنجبیل درکنار فواید زیادی که دارد باید در مصرف آن نیز دقت کنیم چرا که زنجبیل باعث سقط جنین در خانم های باردار شده همچنین مصرف زیاد زنجبیل با داروهای قلبی و دیابت تداخل دارد.

 


در این مقاله با گیاه زنجبیل و خواص بی نظیر آن آشنا شدیم هدف ما در روستاگل آشنایی هرچه بهتر با منابع زیست محیطی و حفظ آن است شما عزیزان نیز نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و برای هدیه درخت به طبیعت و چگونگی انجام این فرایند قسمت روشن سازی را مطالعه کنید تا همه با هم ایران عزیزمان را آباد سازیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه