1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه هل

خانم ها بدانند اگر می خواهید همیشه پوست شفاف و بدون چین و چروک داشته باشید هل را در وعده های غذایی خود بگنجانید همچنین این گیاه در درمان سرطان نیز مفید است.

گیاه هل

1402-02-24 16:06:41

کمتر کسی است که با هل این گیاه کوچک و معطر آشنا نباشد و طعم چای هل را تا به حال تست نکرده باشد قطعا نمی دانستید هل سبز موثر در کنترل ریتم و ضربان قلب است. در ادامه با خواص بیشتر و بی نظیر آن آشنا میشویم.

 

آشنایی هرچه بهتر با گیاه هل

هل Ellettaria cardamomum از خانواده زنجبیل هاست که در مناطق گرمسیر آسیا مانند چین مالزی ژاپن و کره کشت می شود منشاء گیاه هل کشور هند است که به علت باران‌های موسمی، آب و هوای مرطوب دارد.

چند سال است که از هل به سبب خاصیت های فراوانش به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شود.

در طب سنتی هند از هل برای درمان بیماری های دستگاه ادراری و در طب چین از هل برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می شده است.

 

دانه های هل چگونه شکل میگیرند؟

هل گیاهی است علفی لوله ای و بلند که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد میوه های این گیاه معمولاً به رنگ سبز یا سیاه و به طول یک تا دو سانتی متر می رسد.

میوه های گیاه هل معمولاً به صورت هل سبز وهل سیاه هستند.

هل سبز شناخته شده ترین نوع هل است در کشورهند و مالزی کشت می شود واز آن به عنوان ادویه و طعم دهنده غذا و نوشیدنی ها استفاده می شود هر میوه گیاه هل سبز دارای تعداد دانه های ریزسیاه معطر است.

هل سیاه یا هل غراب مزه های شیرین و بوی معطری دارد که در کشورهای هندوستان ترکمنستان وایران کشت می شود هل سیاه سرشاراز آنتی اکسیدان هاست که برای درمان سرطان مفید است.

گیاه هل جز گیاهان علفی است به دو صورت زایشی یا کاشت بذر و رویشی یا تقسیم ریزوم کشت می شود.

گرما و خشکی هوا سبب عدم رشد مطلوب گیاه گل است این گیاه به آب و خاک مرطوب نیاز دارد که البته آبیاری بیش ازاندازه این گیاه منجر به سیاه شدن برگ هایش می شود. گیاه هل نسبت به وزش باد حساس است که در مناطق بادخیز عملکرد این محصول به حداقل می رسد.

 

برای آشنای با گیاهان علفی اینجا را مشاهده کنید

 

بررسی خواص هل سبز و هل سیاه 

گیاه هل سیاه، سرشارازآنتی اکسیدان هاست که از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری میکند همچنین از پوست دربرابرآفتاب محافظت می کند.

آنتی اکسیدان های موجود درهرسیاه رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.

از هل سیاه به سبب خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ در ساخت خمیردندان ها و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود این خاصیت باعث از بین بردن بوی بد دهان و پاک کننده قوی به عنوان صابون و لوسیون درلوازم بهداشتی است.

ترکیبات ارگانیک موجود در هل سیاه سبب افزایش ترشح هورمون گوارشی میشود که هضم غذا را راحت تر می کند.

هل سبز نوع دیگراست که ریتم ضربان قلب را کنترل کرده و در سلامت قلب و عروق و کنترل فشار خون موثر است.

یکی از ویژگی‌های مهم درمانی هل سبز برای افرادی است که دچار انقباض ناگهانی عضلات میشوند همچنین به تسکین درد مفاصل وعضلات کمک می کند.

هل سبز فاقد کلسترول است و ریز مغذی های موجود در آن با افزایش کلسترول خون مقابله می کند همچنین تجمع چربی ها در بافت ها جلوگیری می کند.

هل سبزطبع گرم دارد و باعث افزایش میل جنسی در سرد مزاجان می شود.

ازعوارض مصرف بیش از اندازه هل زخم معده و بیماریهای روده را می توان نام برد و همچنین مصرف هل برای افراد دچار یبوست مضر است.

 

در اینجا با خواص بی نظیر گیاه هل آشنا شدیم، شما دوستداران روستاگل نیز لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. و برای آشنایی بیشتر با روستاگل اینجا را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه