1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه اسطوخودس

برای داشتن پوستی شفاف و درمان جای جوش گیاه اسطخودوس گزینه مناسبی است.

گیاه اسطوخودس

1402-08-30 09:51:52

آيا تا به حال نام گياه اسطوخودس را شنيده‌ايد؟

خواص خارغ‌العاده اسطوخودوس را مي‌شناسيد؟

آيا می‌دونستید یکی از خواص خارق العاده اسطوخودوس درمان بی خوابی و کاهش استرسه؟

در این مقاله با گیاه اسطوخودوس و خواص آن آشنا می شویم؛ پس در ادامه با روستاگل همراه باشید تا با این گیاه بی‌نظیر بیشتر آشنا شویم.

دنیایی گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس با نام های اسطوقدوس ، لاوندر و یا لوندر نیز شناخته می شود، گیاهی بوته ای و چندساله است که تا ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های اسطوخودوس معطر هستند و بوی خوشی دارند. گل‌های اسطوخودوس به صورت خوشه ای و در رنگ‌های قرمز، ارغوانی، بنفش، آبی یافت می‌شوند. گیاه اسطوخودوس بومی مدیترانه شرقی است و در بخش هایی از آمریکا به صورت زینتی کاشته می‌شود.

این گیاه در ایران غیر بومی محسوب می‌شود ولی در مناطقی همچون فیروزآباد استان فارس پرورش داده می‌شود. اسطوخودوس از گیاهان آفتاب دوست است و بیشتر در مناطق گرم و خشک رشد می‌کند و حداقل به ۸ ساعت نور خورشید نیاز دارد تا به خوبی رشد کند.

خواص اسطوخودوس که نمی دانستید!

اسطوخودوس دارای طبع گرم و خشک است و طعمی تلخ و گس دارد. شما می‌توانید این گیاه بی‌نظیر را به صورت دمنوش، عرق و عصاره و همچنین روغن استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. این گیاه دارای خواص ویژه ای برای آرامش روحانی و جسمانی است، از دیگر فواید و خواص آن می‌توان درمان حالت تهوع، تسکین معده درد، درمان سرماخوردگی و ... را نام برد.

در ادامه با روستاگل همراه باشید تا با خواص خارق العاده این گیاه جادویی بیشتر آشنا شویم.

خواص اسطوخودوس برای کاهش استرس رایحه اسطوخودوس موجب کاهش استرس و فشار روانی می‌شود و در کاهش علائم روحی، روانی دوران pms نیز موثر است.

همچنین نوشیدن دمنوش اسطوخودوس قبل از خواب سبب می‌شود تا خوابی آسوده و آرام داشته باشید. خواص اسطوخودوس برای پوست از خواص اسطوخودوس برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم جوش و آکنه
  • درمان سوختگی
  • از بین بردن آثار آن رفع خشکی پوست
  • بین بردن شوره و کاهش ریزش مو

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی و دستگاه تنفس

در هنگام سرماخوردگی می‌توانید از بخور این گیاه بهره‌مند شوید؛ همچنین دمنوش اسطوخودوس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیک است. که برای درمان گلودرد و عفونت گلو، کاهش سرفه و گرفتگی بینی بسیار موثر است.

البته از خاصیت تب‌ بری گیاه اسطوخودوس غافل نشوید. اسطوخودوس به سبب خاصیت ادرار آوری خود به کاهش دمای بدن و تب کمک بسزایی می‌کند.

خواص اسطوخودوس برای سلامت قلب

گیاه اسطوخودوس سبب کاهش کلسترول بد خون میشود و غلظت خون را کاهش می‌دهد و در کاهش فشار خون شما نقش پر‌ رنگی دارد.

خواص اسطوخودوس برای درمان سردرد

متخصصان طب سنتی بر این باورند که نوشیدن عرق اسطوخودوس در کاهش و تسکین سردرد‌های میگرنی تاثیر بسزایی دارد.

خواص اسطوخودوس برای جلوگیری از نفخ

برخی آنتی اکسیدان‌های موجود در اسطوخودوس می‌توانند باکتری‌های مضر در روده را از بین ببرند.

برای بهره‌مند شدن از این خاصیت می‌توانید مقداری اسطوخودوس خشک را با ماست میل و نوش جان کنید.

مضرات گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس اسطوخودوس ممکن است با برهم زدن تعادل هورمونی در کودکان پسر سبب افزایش رشد پستان در آنها شود لذا از مصرف بی‌رویه این گیاه خودداری کنید. به‌خاطر داشته باشید که گیاهان دارویی علارغم خواص متعددی که دارند باید در مصرف آنها احتیاط کرده و با پزشک معتمد مشورت کنید. از اینکه با روستاگل همراه بودید، متشکریم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه