1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بارهنگ

برای جلوگیری از خونریزی زخم ها گیاه بارهنگ گزینه مناسبی است که میشود از آن استفاده کرد فقط کافی است که این گیاه را بشناسید در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه بارهنگ

1402-08-30 09:55:37

بارهنگ یکی از فراوان‌ترین گونه‌های گیاهی در ایران است که در طب سنتی اهمیت زیادی دارد و برای درمان ناراحتی‌های تنفسی، سرفه، رفع التهاب، مشکلات گوارشی و ترمیم زخم ها موثر است.

با ما همراه باشید تا این گیاه خارق العاده را بهتر بشناسیم.

آشنایی با گیاه بارهنگ

گیاه بارهنگ یا بارتنگ که گویا نام هندی آن است یا لسان الحمل "زبان گوسفند" (به علت شباهت برگ گیاه بارهنگ به زبان گوسفند) گیاه چندساله‌ای از تیره بارهنگیان است. بارهنگ بن و ریشه‌ کوتاهی دارد. طول ساقه آن به ۱۰ الی ۷۰ سانتی‌متر می رسد و فاقد شیار است.

برگ‌های آن پهن و تخم مرغی شکل و دارای ۹–۳ رگبرگ قوی و برجسته و دمبرگ نسبتاً بلند هستند. گل های آن که به رنگ سبز متمایل به قهوه‌ای هستند، کوچک و مجتمع در خوشه‌هایی دراز و استوانه شکل قرار گرفته اند.

زمان گلدهی گیاه بارهنگ از اردیبهشت تا شهریورماه است. گیاه بارهنگ گیاهی خودرو است که تقریبا در تمام نواحی ایران رشد می‌کند. این گیاه دارویی اغلب در محیط‌های مرطوب مانند زیر سایه درختان باغ، اطراف مزارع گندم، داخل چمن‌های فضای سبز شهر‌ها و حاشیه جوی‌های آب می‌روید.

گیاه بارهنگ، یک دکتر خانگی!

ممکن است بارها این گیاه دارویی را در طبیعت دیده باشیم. مصرف بارهنگ دارای سابقه طولانی در بین اقوام ایرانی است. متخصصان طب سنتی برای این گیاه دارویی فواید بسیاری را نام برده‌اند.

گیاه بارهنگ در رفع ناراحتی‌های تنفسی، مشکلات گوارشی، انواع التهاب، سرفه‌های خشک و ترمیم زخم‌های سطحی موثر است.

با ما همراه باشید تا در ادامه با خواص این گیاه دارویی بیشتر آشنا شویم.

خواص گیاه بارهنگ برای درمان فوری زخم ها

بدلیل خاصیت میکروب کشی و ضد باکتریایی مواد تشکیل دهنده برگ بارهنگ استفاده روزانه آن بر روی زخم می‌تواند به از بین بردن میکروب ها و ترمیم سریع تر زخم کمک کند. همچنین بارهنگ می‌تواند باعت تحریک سنتز سلول‌های پوست شود.

خواص بارهنگ برای درمان مشکلات ریوی

طبق تحقیقات صورت گرفته محققان پی برده‌اند که برگ های بارهنگ بدلیل وجود تانن و موسیلاژ می‌توانند باعث رفع التهاب در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی شوند. مصرف دانه‌های بارهنگ عفونت ریه را درمان می کند و همچنین خلط گلو را از بین می‌برد. بارهنگ برای درمان سوزش گلو و سرفه خشک نیز موثر است.

گیاه بارهنگ برای سلامتی پوست و مو

برای کاهش یا از بین بردن قرمزی، التهاب‌، سوزش و خارش محل گزش می‌توان از عصاره بارهنگ استفاده کرد. بارهنگ همچنین خاصیت ضد شوره سر نیز دارد. برای رفع شوره سر پودر برگ های خشک شده بارهنگ را با آب ترکیب و موها را به آن آغشته کنید. بارهنگ به تنظیم و کاهش چربی پوست سر نیز کمک شایانی میکند.

خواص گیاه بارهنگ برای لاغری

بدلیل وجود فیبر، مصرف این گیاه باعث کاهش اشتها می‌شود. مصرف این گیاه همراه با آب قبل از وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به کنترل اشتها و سیری طولانی مدت و در نتیجه کاهش میل به خوردن شود و این امر به کاهش وزن افراد کمک می‌کند.

خواص گیاه بارهنگ برای زخم معده

بارهنگ بدلیل خاصیت ضد التهابی برای درمان زخم معده موثر است. برای بهره‌مندی از این خاصیت بارهنگ برگ خشک شده آن را با عسل ترکیب کنید و با معده خالی میل کنید.

خواص بارهنگ برای میکروب معده

یکی از راه‌های از بین بردن میکروب معده استفاده از ترکیب بارهنگ و عرق نعنا است. برای درست کردن این ترکیب ابتدا مقداری از تخم بارهنگ را حرارت دهید تا زمانی که رنگ بارهنگ تغییر کند و از آن بویی خارج شود. سپس بارهنگ بو داده را آسیاب کنید و یک قاشق چای خوری از آن را با عرق نعنا مخلوط کنید. به مدت ۲ هفته هر روز یک لیوان از این ترکیب را پیش از خوردن وعده غذایی‌ بنوشید و شاهد تاثیرات شگفت‌آور آن باشید.

طبع گیاه بارهنگ را می دانستید؟

دانه‌ها، ریشه‌ و برگ‌های بارهنگ دارای طبعی سرد و خشک هستند. برای کاهش سردی گیاه بارهنگ آن ‌را با استفاده از عسل شیرین و با عرق نعنا طعم‌دار کنید.

در مصرف گیاه بارهنگ دقت کنید

زیاده رویی و افراط در مصرف بارهنگ می‌تواند باعث افت فشار خون یا اسهال شود. همچنین افرادی که دارای آلرژی هستند بهتر است در مصرف بارهنگ احتیاط کنند؛ زیرا ممکن‌ است به این دارو گیاهی نیز حساسیت داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود در طول بارداری از مصرف بارهنگ پرهیز کنید.

گیاه بارهنگ دارای ویتامین K است از همین رو از مصرف همزمان آن با دارو‌های ضد انعقادخون مانند وارفارین پرهیز کنید.

در این مطلب به سوالاتی چون خاصیت بارهنگ چیست؟ پاسخ دادیم و درباره خواص گیاه بارهنگ برای اندام‌های مختلف بدن و لاغری با گیاه بارهنگ و طریقه مصرف بارهنگ صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، با مرور فقط چند خاصیت گیاه بارهنگ و دانه آن، می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه مانند یک داروی بی نسخه، در برخی موارد قابل استفاده است.

شما روستاگلی های عزیز نظرات خود را در مورد این گیاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه