1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه باریجه

ورزشکاران عزیز برای رفع گرفتگی عضله که بسیار شایع هست در زمان ورزش کردن می توانید از گیاه باریجه استفاده کنید.

گیاه باریجه

1402-08-30 09:56:51

می دونستی از باریجه برای تهیه عطر استفاده میکنن؟

میدونستی باریجه خواص زیادی داره؟

در این مطلب در مورد گیاه باریجه و خواص اش میخوانیم پس با روستاگل همراه باش.

با گیاه باریجه آشنا شو

گیاه باریجه، قَسنی و یا کما که به صمغ آن بارزَد، مونه‌ای و قنه هم می‌گویند. در زبان مازندرانی به آن جَرَن، در زبان کردی به آن قَسنی، در زبان بختیاری به آن باریجه، اراکی ها و آشتیانی‌ ها و تفرشی ‌ها به آن بالانبو گفته و ساکنین کوه دنا به گیاه باریجه به آن انگدون می‌گویند. نام علمی باریجه Ferula gummosa است.

گياه باريجه از خانواده چتريان مي‌باشد. ريشه آن شيره‌اي چرب دارد كه از آن ماده اي معطر گرفته مي‌شود و براي تهيه عطر استفاده مي‌شود همچنين اين ماده در ماندگاري عطر نقش موثري دارد.

باریجه گیاهی خودرو و پایا است. این گیاه علفی و چند ساله است. باریجه دارای طبع بسیار گرم است. گل‌هایی به رنگ زرد دارد و ساقه گیاه باریک و استوانه‌ای شکل است.

نیش حشرات از ساقه گیاه باریجه سبب خارج شدن شیره‌ای رزینی شده که به آن صمغ باریجه می‌گویند. این شیره با قرار گرفتن در معرض هوا سفت شده و به رنگ قهوه‌ای زرد و یا قرمز در می‌آید. این گیاه ساقه‌ای ضخیم به ارتفاع ۱ تا ۲ متر دارد و طول عمر آن بسته به شرایط آب‌و‌هوایی منطقه متفاوت است.

این گیاه اغلب در مناطق کوهستانی مرکزی و در شمال شرق ایران یافت می‌شود همچنین از مهمترین استان های رویشی این گیاه می توان تهران، خراسان و سمنان را نام برد.

 گیاه پر خاصیت باریجه

از خواص باريجه براي سلامتي هر چه بگوييم كم گفته‌ايم در ادامه به بررسی برخی از خواص باریجه می‌پردازیم. در طب سنتی خواص متعددی به گیاه باریجه نسبت‌ داده‌اند. از سم‌زدایی، رفع گرفتگی و احتقان، تقویت سیستم گردش خون تا دفع سنگ کلیه به این گیاه نسبت داده‌اند.

در ادامه به طور کامل با این خواص آشنا می‌شویم.

خواص باریجه برای سم زدایی

باریجه دارای ترکیباتی موثر جهت سم زدایی است وهمچنین گیاه باریجه موجب سم زدایی از اندام‌هایی مانند کلیه و کبد چرب می شود و به پاکسازی خون کمک می‌کند.

خواص باریجه برای رفع گرفتگی عضلات

گیاه باریجه دارای خاصیت ضد اسپاسم است. عصاره باریجه برخی گرفتگی‌های شایع از جمله گرفتگی عضلات، روده و مسیر‌های تنفسی را می‌تواند درمان کند. می‌توانید از عصاره گیاه باریجه جهت آرام سازی سیستم عصبی و همچنین کاهش فشار عضلانی بهره‌مند شوید.

خواص باریجه برای تقویت سیستم گردش خون

از دیگر خواص باریجه تاثیر فوق‌العاده این گیاه دارویی بر روی سیستم گردش خون و بهبود آن می‌توان نام برد. باریجه دارای ترکیباتی است که بر روی بهبود فعالیت عروق بسیار موثر بوده و با تقویت عروق موجب تسریع و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

به کمک گیاه باریجه می‌توان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با ضعف گردش خون و مشكلات آن را نیز درمان کرد. گیاه باریجه به عنوان یک محرک گردش خون است و سم زدایی خوب، ممکن است با بهبود گردش خون در بدن، به ویژه در مفاصل، به درمان آرتریت و روماتیسم کمک کند. همچنین گیاه باریجه باعث حذف مواد سمی مانند نمک و اسید اوریک از بدن می شود.

خواص باریجه برای سنگ کلیه

براساس طب‌ سنتی، مصرف این گیاه باعث می‌شود تا سنگ‌های کلیه خرد و دفع شوند. بهتر است برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و باز کردن انسداد کلیه، باریجه را همراه با عسل مصرف کنید.

خواص باریجه برای درمان درد دندان

در طب سنتی، توصیه می‌شود برای درمان درد دندان به اندازه یک نخود باریجه روی دندان گذاشته شود و برای مدتی روی دندان بماند تا درد دندان برطرف شود.

خواص باریجه برای رحم

گیاه باریجه قاعده آور است. همچنین اگر باریجه همراه با سرکه رقیق مصرف شود، برای خارج کردن جنین مرده موثر است. لازم به ذکر است که مصرف باریجه در دوران بارداری و برای مادران شیرده ممنوع است.

در مصرف گیاه باریجه احتیاط کنید!

گیاه باریجه دارای طبعی گرم است. مصرف آن در برخی افراد ممکن است باعث تشدید علائم و نشانه‌های گرمی شود. کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند و افرادی که فشار خون دارند باید برای مصرف باریجه با پزشک خود مشورت کنند زیرا مصرف این گیاه دارویی ممکن است موجب ایجاد اختلال در گردش خون شود.

از دیگر مضرات باریجه می‌توان مضر بودن آن برای صرع، مغز و طحال را نام برد. توصیه می‌شود اگر از این گیاه دارویی به‌صورت خوراکی استفاده می‌کنید به مقدار کم و در مراحل ابتدایی استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم گیاه باریجه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است و به همین دلیل در طب سنتی کاربرد‌های فراوانی دارد.

با این‌وجود اینکه مضراتی که دارد نباید به آن بی‌توجه بود براي برخورداري از سلامت همواره بايد به مواد غذايي كه مصرف مي‌كنيم توجه ويژه‌اي داشته باشيم.

در اینجا با گیاه باریجه آشنا شدیم شما عزیزان اگر از نام های محلی دیگر این گیاه اطلاع دارید 

دیدگاه ها
درج دیدگاه