1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بلوبري

برای داشتن مغزی سالم بلوبری را به شما عزیزان روستاگل پیشنهاد میکنم که در زمان کهن سالی دچار آلزایمر نشوید.

گیاه بلوبري

1402-08-30 09:57:46

بلوبري براي سرخپوستان بسيار مقدس است به اين دليل كه شكوفه‌هاي آن شبيه ستاره‌ پنج پر است.

بلوبری میوه‌ای ریز به رنگ آبی یا بنفش است که برخلاف اندازه کوچکش منبع غنی از مواد مغذی است. بلوبری حاوی مقادیر بسیاری ویتامین و آنتی اکسیدان است.

اگر دوست دارید بدانید که بلوبری چیست؟ و چه خاصیتی دارد، تا انتهای این مطلب همراه روستاگل باشید.

در این مطلب به خواص بلوبری ، ارزش غذایی و مضرات آن اشاره کرده‌ایم.

با بلوبری آشنا شوید

بلوبری blueberry که با نام‌های سیاه گیله و توت آبی نیز شناخته می‌شود. این گیاه از خانواده سیاه‌گیله است. ارتفاع بوته بلوبری تا نیم متر نیز می‌رسد. بلوبری بومی شمال آمریکا است با این وجود بلوبری برای مردم آمریکا تا اوایل قرن بیستم ناشناخته بود.

تا این که یک دختر کشاورز آمریکایی شروع به کشت بلوبری و پخش آن در آمریکا کرد. پس از آن، بلوبری به اروپا رسید و مردم اروپا علارغم آشنایی کمی که داشتند استقبال نسبتا خوبی از بلوبری کردند.

طبع بلوبری سرد و خشک است به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دارای مزاج سرد، باید در مصرف بلوبری کمی احتیاط کنند. لازم به ذکر است طبع دمنوش بلوبری همانند خود میوه دارای طبع سرد است.

ارزش غذایی باورنکردنی بلوبری

بلوبری تقریبا فاقد سدیم، کلسترول و چربی است؛ بلوبری منبع غنی از ویتامین سی و پتاسیم است. کالری یک فنجان بلوبری ( معادل ۱۵۰ گرم ) چیزی حدود ۸۰ کالری است. بلوبری سرشار از فیبر است به طوریکه میزان فیبر موجود در یک فنجان بلوبری معادل ۳/۷ گرم است که ۱۴ درصد فیبر روزانه مصرفی را تامین می‌کند.

قند طبیعی موجود در بلوبری برخلاف برخی میوه‌ها سبب افزایش ناگهانی قند خون شما نمی‌شود.

بلوبری و خواص شگفت انگیز

مصرف این میوه باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها شده، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و برای سلامت پوست و استخوان‌ها مؤثر است.

خواص بلوبری برای چشم

آنتی سیانوسید موجود در بلوبری سبب تقویت رگ‌های خونی چشم شده و می‌تواند به درمان اختلالات چشمی همانند رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه کمک کند. علاوه بر این ترکیبات موجود در بلوبری در تقویت شبکیه چشم و بینایی نقش دارند.

خواص بلوبری برای دیابت و قند خون

وجود مقادیر بالای فیبر در بلوبری می‌تواند موجب کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک شده و همچنین می‌تواند موجب تنظیم قند خون، کاهش چربی خون و انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.

خواص بلوبری برای مغز

بلوبری میوه‌ای مفید برای همه گروه‌های سنی به ویژه سالمندان به حساب می‌آید زیرا بلوبری منبع غنی آنتی اکسیدان است که باعث جلوگیری از آسیب و تاثیرات مخرب بر روی سیستم عصبی مغز می‌شود.

خواص بلوبری برای لاغری

بلوبری یکی از میوه‌های تاثیر‌گذار برای لاغری بوده و در رژیم‌های لاغری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با قرار دادن بلوبری در وعده صبحانه و میل کردن آن، سوخت و ساز بدن بالاتر رفته و کمک ویژه‌ای به چربی سوزی می‌کند. همچنین افرادی که قصد دارد وزن خود را از طریق نوشیدنی‌های طبیعی کاهش دهند، می‌توانند از چای بلوبری بهره ببرند.

چای بلوبری دارای مواد مفیدی برای چربی سوزی است و باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود و لاغری مرحله‌ای و پیوسته‌ای را در صورت نوشیدن مستمر چای بلوبری رقم می‌زند.

بلوبری برای کاهش فشار خون

همنطور که گفتیم بلوبری حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است طبق تحقیقات صورت گرفته مواد غذایی شامل این سه عنصر به کاهش فشار خون کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این فاقد سدیم است و مصرف بلوبری می‌تواند در کاهش و تثبیت فشار خون شما مفید باشد.

خواص بلوبری حفظ سلامت استخوان‌ها

بلوبری دارای مقادیر بسیاری کلسیم، منیزیم، روی، منگنز، ویتامین K، فسفر و آهن است. برای استحکام استخوان‌ها و حفظ تراکم آنها مصرف کافی این مواد مغذی و ویتامین‌ها لازم و ضروری است. روی و آهن در افزایش قدرت و کشش مفاصل و استخوان‌ها نقش بسزایی دارند. ویتامین K سبب افزایش جذب کلسیم شده و یه استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین، ویتامین C موجود در بلوبری سبب بهبود روند کلاژن سازی می‌شود.

در مصرف بلوبری خوشمزه دقت کنید!

با وجود اینکه حساسیت به بلوبری چندان شایع نیست ولی ممکن است افرادی به این میوه آلرژی داشته باشند، بلوبری برای این افراد مضر بوده و سبب ایجاد آلرژی تنفسی و پوستی می‌شود.

افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند از خوردن بلوبری اجتناب کنند زیرا ممکن است با داروهایی مانند وافارین تداخل پیدا کند. در نتیجه از خواص بی نظیر بلوبری غافل نشوید.

شما همراهان روستاگل نظر خود را در مورد طعم و مزه بلوبری با ما به اشتراک بگذارید.

شما طعم بلوبری دوست دارید؟

دیدگاه ها
درج دیدگاه