1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه تخم شربتی

اگر اسم شربت، تخم شربتی شما را به یاد روزهای گرم تابستان و رفع عطش با خنکی این شربت می اندازد خواندن این مطلب را از دست ندهید تا با خواص بی نظیر این گیاه آشنا شوید.

گیاه تخم شربتی

1402-09-01 09:52:19

از امام صادق در کتاب کتاب الکافی نقل شده است: ریحان کوهی (حوک) سبزی پیامبران است  و هنگامی در انسان جای گیرد، بیماری‌ها را از بین می‌برد.

اغلب تخم شربتی را صرفا یک نوشیدنی برای رفع عطش در فصل تابستان می‌شناسند اما این طور نیست؛ تخم شربتی دارای خواص و فواید بسیاری است.

با روستاگل همراه باشید تا با هم به بررسی تخم شربتی، طبع و خواص آن بپردازیم.

آشنایی بیشتر با گیاه تخم شربتی

تخم شربتی، تخم گیاه ریحان کوهی با نام علمی Ocimum basilicum L است که به نام‌های بادرود، سابجا، توکماریا، حوک و بادروج نیز نامیده می‌شود. تخم شربتی گیاهی یکساله است که به صورت خودرو در مناطق کوهستانی رشد می‌کند.این گیاه شباهت بسیاری به گیاه ریحان دارد اما دارای برگ‌ها و تخم‌های ریزتری است.

گل‌های تخم شربتی به رنگ‌های قرمز و صورتی است. تخم‌های سیاه و شفاف این گیاه، بعد از قرار گرفتن در آب ژله‌ای و لعاب دار شده و پس از جذب آب به رنگ خاکستری تبدیل می‌شوند. تخم شربتی بومی آمریکا جنوبی است و به مرور زمان به کشور‌های دیگر وارد شده است.

خواص فوق العاده تخم شربتی

تخم شربتی از زمان قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان معروف بوده است. این نوشیدنی دارای مواد معدنی و مغذی متعددی است و در درمان بیماری‌هایی همچون بیماری گوارشی، کبد چرب، فشارخون، اسهال و یبوست بسیار موثر است.

در ادامه به بررسی خواص تخم شربتی می‌پردازیم با ما همراه باشید.

طبع تخم شربتی گرم و تر بوده و مناسب افراد دارای مزاج سرد و خشک (سوداوی) است.

خواص تخم شربتی برای کبد

تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان و سیروز کبد را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

از دیگر خواص تخم شربتی می‌توان به کمک به درمان کبد چرب و پاکسازی کبد اشاره کرد.

همچنین فیبر موجود در تخم شربتی سبب کنترل کلسترول خون شده و از چرب شدن کبد جلوگیری می‌کند. برای بهره مندی از خواص تخم شربتی برای کبد از ترکیب ترنجبین با تخم شربتی و یا خاکشیر با تخم شربتی استفاده کنید.

خواص تخم شربتی برای سرما خوردگی

در طب سنتی برای درمان سرما خوردگی از تخم شربتی استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم، تخم شربتی حاوی مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان و فلاونوئید است. این مواد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به همین علت، جهت درمان و پیشگیری از سرما خوردگی مفید است.

همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد اسپاسمی در درمان سیاه سرفه موثر است.

خواص تخم شربتی برای یبوست و اسهال

تخم شربتی پس از جذب آب یک لایه ژله‌ای ایجاد می‌کند که این لایه دارای مقادیر غنی از فیبر و پکتین است. فیبر، یک ماده موثر برای بهبود حرکات و پاکسازی روده است.

پکتین موجود در تخم شربتی، دارای مزایای پروبیوتیکی است. پروبیوتیک برای حفظ تعادل ترکیب و متابولیسم میکروبیوتای پیچیده روده و در نتیجه افزایش تعداد باکتری مفید در روده موثر است.

خواص تخم شربتی برای عفونت مثانه

تخم شربتی به دلیل داشتن خاصیت مدر خود با افزایش ادرار، باعث درمان عفونت مثانه می‌شود. همچنین دارای خواص آنتی باکتریال است که در پیشگیری از عفونت مجاری ادراری نقش بسزایی دارد.

خواص تخم شربتی برای رفع عطش و تشنگی

نوشیدنی تخم شربتی و خاکشیر، یک نوشیدنی پرطرفدار در روز‌های گرم تابستانی است. تخم شربتی به عنوان یک خنک کننده طبیعی عمل می‌کند. همچنین می‌توانید تخم شربتی را به دیگر نوشیدنی‌ها همچون لیموناد، اسموتی و میلک شیک اضافه کرده و نوش جان فرمایید.

خواص تخم شربتی برای دیابت

تخم شربتی سبب کاهش سطح قند خون می‌شود و در حفظ سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نقش موثری دارد. توصیه می‌شود برای بهرمندی از این خاصیت، افراد دانه تخم شربتی را قبل از غذا میل نمایند.

خواص تخم شربتی برای لاغری

تخم شربتی به دلیل داشتن اسید‌های چرب امگا3 و ویتامین، موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. همچنین به دلیل داشتن فیبر، سبب ایجاد احساس سیری کاذب شده و به کاهش اشتها کمک بسزایی می‌کند.

در مصرف تخم شربتی احتیاط کنید تخم شربتی علارغم فواید و خواص بسیاری که دارد، زیاده روی در مصرف آن سبب بروز عوارض و مشکلاتی برای بدن می‌شود و ممکن است سبب سرگیجه و اختلال در بینایی فرد شود.

در اینجا با گیاه پرفایده تخم شربتی آشنا شدیم شما عزیزان نیز تجربه استفاده از این گیاه را برای ما به اشتراک بگذارید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه