1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه رزماری

هرچه بگویم از خواص رزماری بر پوست و مو کم گفته ایم در ادامه با خواص بی نظیر این گیاه آشنا می شوید.

گیاه رزماری

1402-09-01 12:43:21

مردم یونان باستان بر این باور بودند که مصرف رزماری باعث تقویت حافظه و ذهن می‌شود. دانشجویان یونانی هنگام امتحان دادن تاج گل هایی از اکلیل کوهی را به دور سر خود می‌پیچیده اند. مدتها بعد از کلپوره برای حفظ خاطره استفاده می‌کردند.

شاید تا بحال نام گیاه رزماری به‌ عنوان گیاهی معجزه‌‌گر و شفابخش به گوشتان خورده باشد و با خود فکر کرده باشید که خواص این گیاه فوق‌العاده چیست؟

در ادامه با روستا‌گل همراه شوید تا با خواص گیاه رزماری برای درمان و برطرف کردن بسیاری از بیماری‌ها آشنا شوید.

دنیای معطر رزماری

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری با نام علمی Salvia rosmarinus، یک سبزی چوبی و چند ساله با برگ هایی معطر، همیشه سبز، سوزنی مانند و گلهای صورتی، سفید، بنفش یا آبی، بومی منطقه مدیترانه است. تا سال 2017، با نام علمی Rosmarinus officinalis شناخته می شد که اکنون فقط یک مترادف است.

این گیاه از خانواده نعناع است با این تفاوت که نسبت به آن‌ها طبع گرم‌تر و مزه‌ی تلخ‌تری دارد.

هرآنچه که برای رشد رزماری نیاز است

رزماری به‌دلیل تحمل خشکی و جذابیتی که دارد بعنوان گیاهی زینتی در باغها و همچنین برای محوطه سازی بخصوص در مناطقی که آب و هوای مدیترانه ای دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد رزماری در برابر آفات نیز مقاوم و کشت این گیاه بسیار آسان است. رزماری می‌تواند کاملاً بزرگ شود و سال‌ها جذابیت خود را حفظ کند، می‌تواند به شکل‌های رسمی و پرچین‌های کوچک هرس شود و برای درخت آرایی استفاده می‌شود. به راحتی در گلدان پرورش می‌یابد.

در ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه که برای رشد رزماری نیاز است بدانید.

بهترین زمان کاشت و نگهداری از رزماری اوایل بهار درست زمانی که سرمای زمستان به پایان رسیده است می‌باشد. فضای داخل خانه دمای مناسبی برای کاشت رزماری دارد از این رو می‌توانید در هر زمانی از سال اقدام به کاشت رزماری درخانه‌ کنید. این گیاه برای رشد به محیطی نورگیر و خاکی که زهکشی بسیار خوبی داشته باشد؛ نیاز دارد.

همچنین بهتر است، این گیاه را تنها بکارید تا سایه گیاهان دیگر به رشد آن آسیب نزنند. رزماری را می‌توانید هم در گلدان و هم در باغچه بکارید، تنها چیزی که برای نگهداری از این گیاه مهم است تامین نور کافی و خاک سبک است.

گیاه رزماری زمانی که جوان است آبیاری نسبتا زیاد را می‌پسندد، اما وقتی بالغ شد تحمل خوبی نسبت به کم‌آبی دارد. بنابراین آبیاری کم برای این گیاه بهتر از آبیاری بیش‌از‌حد است. حتی زمانی که گیاه جوان است نباید آبياري آن بیش از حد باشد.

در نگهداری از رزماری توجه داشته باشید که خاک بیش‌ازحد خیس باعث آسیب به ریشه‌های گیاه می‌شود.

خواص رزماری که نمیدانستید!

رزماری گیاهی معجزه گر و شفابخش برای پوست و مو می‌باشد. از همین رو در بسیاری از محصولات پوستی و مو از مقادیر فراوانی رزماری استفاده شده است.

خواص رزماری برای پوست

عصاره گیاه رزماری سرشار از آنتی اکسیدان است. بدلیل وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، مصرف رزماری سبب محافظت از پوست و تعویق پیری زودرس می‌شود.

از دیگر خواصی که در عصاره این گیاه وجود دارد، رزمارینیک اسید می باشد که مشکلات پوستی مانند اگزما، آلرژی و آکنه را بهبود می‌بخشد و مانند آب روی آتش عمل می‌کند. استفاده از رزماری در روتین پوستی روزانه بسیار مفید عمل می‌کند. البته اگر پوست حساسی دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف رزماری آن‌ را بر روی پوست دستتان امتحان کنید.

خواص رزماری برای موها

تاثیر فوق‌العاده رزماری بر رشد مو‌ها سالهاست که اثبات شده است. حتی برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این گیاه ریزش مو را کاهش و به مرور قطع می‌کند. علاوه بر آن ماساژ روغن رزماری بر کف سر سبب بهبود گردش خون می‌شود و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو می‌رساند. همچنین باعث درمان سفیدی زودرس مو‌ها، شوره سر، خشکی و یا خارش پوست سر می‌شود.
با دیگر خواص رزماری آشنا شوید

خواص رزماری در لاغری

مصرف رزماری، چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چربی‌های بدن کاهش پیدا می‌کنند و این موضوع به لاغری کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که عصاره این گیاه دارویی خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی دارد که طبق تحقیقات صورت گرفته این خواص سبب کاهش وزن نیز می‌شوند.

خواص رزماری برای اعصاب

یکی از خواص رزماری، رایحه بسیار قوی آن است و همین رایحه کمک می‌کند که خلق‌وخو افراد بهتر شود. همچنین مصرف گیاه رزماری سبب آرامش می‌شود و اضطراب، استرس و همچنین افسردگی مزمن را رفع می‌کند.

خواص رزماری برای رحم

ازآنجایی‌که بالا بودن زیاد از حد استروژن می‌تواند در بروز مشکلاتی نظیر ناباروری و برخی از سرطان‌ها دخیل باشد، روغن رزماری استروژن اضافی بدن را دفع می‌کند و در تعادل هورمونی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

خواص رزماری برای تقویت حافظه

رزماری به بهبود حافظه و افزایش هوش وتمرکز کمک می‌کند. مصرف آن می‌تواند تاثیر خوبی بر روی افزایش حافظه داشته باشد. این ماده کمک می‌کند ذهنی تازه و جوان تر داشته باشید.

خواص رزماری برای عفونت

تحقیقات نشان داده‌اند که رزمارینیک اسید و کارنوزیک اسید موجود در رزماری خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی بسیار قوی دارند.از این رو مصرف منظم این گیاه دارویی خطر بروز عفونت را کاهش می‌دهد. در جنگ جهانی دوم، رزماری را به همراه سرو کوهی می سوزانیدند، تا از بروز عفونت جلوگیری کنند.

رزماری خواص بی‌نظیری دارد و در درمان بسیاری از مشکلات مؤثر است. در این مقاله به بررسی رزماری و خواص آن پرداختیم. حال شما می‌توانید با یک متخصص طب سنتی صحبت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه نه‌تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه می‌تواند در سلامت شما بسیار موثر واقع شود.

دیدگاه ها
درج دیدگاه