1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه جعفری وحشی

به جز گیاه جعفری گونه دیگری به نام جعفری وحشی وجود دارد که با مصرف آن می توانید کم خونی خود را درمان کنید در ادامه با برخی از خواص این گیاه آشنا می شوید.

گیاه جعفری وحشی

1402-09-01 12:59:05

احتمالا در هنگام کوهنوردی از کنار گیاه پر خاصیت جعفری وحشی گذشته اید اما این گیاه را نشناخته اید. در این مطلب به دنیای گیاه جعفری وحشی سفر کرده و تلاش کردیم شما را با گوشه ای از خواص این گیاه آشنا کنیم. با روستاگل همراه شوید تا این گیاه فوق‌العاده را بهتر بشناسید.

با گیاه جعفری وحشی آشنا شوید

نوع دیگری از جعفری با نام علمی Anthriscus وجود دارد که به آن جعفری وحشی و یا جعفری کوهی می‌گویند. گاهی اوقات مخصوصا در انگلستان به آن مادردای می گویند.

جعفری وحشی گیاهی علفی و پایا است. این گیاه بلند قد می‌تواند تا ارتفاع 150 سانتی‌متر رشد کند. برگ‌های این گیاه، شانه‌ای با گل‌های سفید و چتری هستند. برگچه‌ها در هر دو سمت ساقه رشد می‌کنند. ساقه‌های این گیاه شیاردار و تو خالی هستند. این گیاه طعمی شیرین و شبیه به دانه رازیانه دارد.

گیاه جعفری وحشی در جنگل‌های بریتانیا، اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. این گیاه در ایران در نواحی البرز و شاهزاده کوه در ارتفاعات 2800 متری نیز رشد می‌کند.

خواص گیاه جعفری وحشی

برگ‌های تازه جعفری وحشی و یا خشک شده آن قابلیت مصرف خوراکی و درمانی دارند. گیاه جعفری وحشی به صورت خرد شده در سالاد و به عنوان سبزی در تهیه آش و سایر غذا‌های آبکی مانند قورمه‌ سبزی استفاده می‌شود.

برای بهرمندی از خواص جعفری وحشی می‌توانید از دمنوش برگ‌های آن استفاده کنید. تنها کافی است، دو قاشق غذا خوری برگ های تازه و یا خشک شده جعفری وحشی را در یک لیوان آب جوشیده افزوده و اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد و سپس میل نمایید.

مزاج گیاه جعفری وحشی گرم و خشک است. خواص عمده این گیاه مربوط برطرف کردن سردی زائد اعضای بدن و رقیق سازی رطوبات بدن است.

از دیگر موارد خواص جعفری وحشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  محرک سوخت و ساز بدن
  • ادرار آور
  • ملایم است
  • سبب انقباض رحم می‌شود
  •  درمان ورم‌های خفیف
  • درمان برخی اختلالات معده
  • التیام زخم‌ها
  • درمان کم خونی

چه کسانی باید در مصرف جعفری وحشی احتیاط کنند؟

در کنار این خواص، مصرف بی رویه گیاه جعفری وحشی در افراد دارای مزاج گرم می‌توانند سبب تشدید حرارت بدن و کاهش رطوبت‌های مفید شود. لذا توصیه می‌شود افراد گرم مزاج در هنگام مصرف این سبزی اعتدال را رعایت فرمایند.

دیدگاه ها
درج دیدگاه