1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه قاصدک

همه ما با گیاه قاصدک آشنا هستیم و در زمان گشت و گذار در طبیعت آرزو هامان را به این گیاه گفته ایم امروز با خواص فوق العاده ای از این گیاه آشنا میشوید.

گیاه قاصدک

1402-09-04 11:49:53

در باورهای قدیمی، پیدا کردن قاصدک و گفتن آرزویتان به آن و سپس فرستادنش به آسمان ( همان معنای قاصد پیام بودن ) سبب برآورده شدن آرزو می‌شود و این عمل تاکنون در بین مردم مرسوم بوده است.

برای آشنایی با این گیاه زیبا و خواص خارق‌العاده قاصدک همراهمان باشید.

به دنیایی رویایی قاصدک خوش آمدید

قاصدک زیبا همه شما با گیاه قاصدک آشنا اید و حداقل یکبار هم که شده گلهای آن را فوت کرده اید. اما مطمئنم نمیدانستید این گیاه زیبا یک گیاه دارویی است و خواص بسیاری دارد.

گیاه قاصدک با نام‌های خبر بیار، کاسنی بری، دندان شیر، هندبای بری، خبر رسان یا خبر چین نیز شناخته می‌شود و در طب سنتی به آن طرخشقون یا طرشقوق نیز می‌گویند.

قاصدک گیاهی است علفی و دائمی که به‌طور خودرو در بیشتر مزرعه‌ها و دشت‌ها، در وسط چمن، حاشیه شوره‌زار، کنار جاده‌ها و اراضی و به‌طورکلی در همه جا می‌روید.

در مزارع و مراتع یک علف هرز مشکل محسوب می‌شود. احتمالا شما اغلب گیاه قاصدک را به‌صورت پر پر شده دیده‌اید و نمی‌دانید گل قاصدک به چه شکل است. قاصدک ها، دارای گل های زرد کوچک، پفکی و کرکی هستند که مانند گل‌های صد پر گلبرگ‌های زیادی دارد.

قسمت انتهایی آن، میوه قاصدک است و دارای تارهای ابریشمی است که در واقع نام قاصدک را به خود اختصاص داده است.

دانه های آن به وسیله باد جابه‌جا شده و در زمین پخش می‌شوند و دوباره بروی سطح خاک تکثیر می‌شوند. در زیر زمین، این علف هرز یک ریشه به طول 24 سانتی متر ایجاد می‌کند که برداشتن آن به طور کامل دشوار است.

به همین دلیل است که برای نابودی آنها، باغبان ها اکثرا از سم پاشی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که این گل زیبا که به وفور در همه جا به صورت خودرو می‌روید، از خواص درمانی بالایی برخوردار است و برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری کبد، آکنه و … استفاده می‌شود.

خواص قاصدک که نمی دانستید!

گیاه قاصدک دارای ارزش غذایی غنی است. مصرف این گیاه به صورت سبزی سبب تامین ویتامین های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های K ،B ،C ،A می‌شود. افرادی که کمبود پتاسیم، منیزیم و کلسیم دارند می‌توانند از خواص قاصدک بهره ببرند. همچنین قاصدک حاوی فولات، ویتامین E، آهن، پروتئین و انواع کربوهیدرات‌ها است.

قاصدک و کمک به هضم غذا و درمان یبوست

ریشه قاصدک منبع غنی از فیبر پروبیوتیک است و این ماده یبوست را کاهش می‌دهد و به افزایش حرکت روده و کاهش اختلال در هضم کمک می‌کند.

کاهش کلسترول با گیاه قاصدک

با توجه به آزمایشات انجام شده افزودن ریشه و برگهای قاصدک به رژیم غذایی با کلسترول بالا، میزان کلسترول غذا به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند.

گیاه قاصدک و مبارزه با سرطان

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که این گیاه در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی در بسیاری از اندام های مختلف بدن تاثیر دارد. جالب است بدانید که نتیجه آزمایش ها نشان داده که عصاره برگ قاصدک سبب کاهش سلولهای سرطانی در بافت کبد، روده بزرگ و لوزالمعده می‌شود.

گیاه قاصدک و درمان مفید برای داشتن پوستی شاداب

طبق تحقیقات صورت گرفته محققان دریافتند عصاره گل و برگ قاصدک از بروز آسیب های پوستی جلوگیری می‌کند و همچنین گیاه قاصدک در برابر اشعه های مضر خورشید همچون uv مقاوم است. یکی از دلایل پیری، کاهش تولید سلولهای جدید و سالم توسط پوست است. از دیگر خواص قاصدک برای پوست می‌توان به خواص آن برای کاهش التهاب و سوزش پوست اشاره کرد که از این طریق سبب پیشگیری و درمان آکنه می‌شود.

کنترل کردن قند خون با قاصدک

به دلیل وجود اسید کلروژنیک در تمامی قسمت های قاصدک، ترشح انسولین از لوزالمعده بهبود یافته و جذب گلوکز ( قند ) دربافت ماهیچه ای کمتر می‌شود.

بنابراین محققان دریافتند که گیاه قاصدک به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند و در بهبود حساسیت به انسولین نقش بسزایی دارد و همچنین هضم غذاهای دارای کربوهیدرات نشاسته ای را محدود می‌کند.

دفع سموم بدن با قاصدک

گیاه قاصدک منبع غنی از پتاسیم و مواد معدنی است. پتاسیم موجود در گیاه قاصدک سبب دفع سموم از کلیه‌ها شده و همچنین سبب بهبود جریان خون در بدن می‌شود.

اکنون با برخی از خواص خارق العاده گیاه قاصدک آشنا شدید. سپاس از اینکه با ما همراه بودید شما همراهان روستاگل نیز نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه