1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه کتان

اگر فرزندان شما از خوردن گوشت و گوشت ماهی فرار میکنند از این گیاه غافل نشوید

گیاه کتان

1402-09-04 12:02:54

درباره گیاه کتان چه می‌دانید؟

فواید فوق العاده تخم کتان را می دانید؟

دراین مطلب قرار است به این پرسش‌ها پاسخ دهیم پس درادامه با روستا‌گل همراه باشید تا با هم به دنیای زیبای کتان سفر کنیم.

همه چیز در مورد گیاه مفید کتان

گیاه کتان با نام علمی Linum usitatissimum است که با نام‌ لینیوم نیز شناخته می‌شود. این گیاه، از هزاران سال پیش کشت می‌شود و علاوه بر اینکه یک گیاه صنعتی بشمار می‌رود، یک گیاه دارویی نیز محسوب می‌شود. گیاه کتان به‌دلیل تولید فیبر و دانه کاشت می‌شود.

از فیبر موجود در ساقه کتان برای تولید پارچه کتان استفاده می‌شود و از دانه‌های آن روغن گرفته می‌شود. دانه ‌های گیاه کتان خوراکی بوده و سرشار از مواد مغذی هستند.

گیاه کتان، درختچه ای یک و یا چند ساله است که می‌تواند تا ارتفاع سه متر رشد کند. این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ‌های آبی، بنفش، سفید و قرمز است.

برگ‌های کتان فاقد دمبرگ هستند. برگ‌ها دارای سه بریدگی هستند که به صورت افتاده و متناوب در طول ساقه قرار دارند. میوه کتان کپسولی شکل است که درون هر کپسول 10 دانه وجود دارد.

دانه‌های کتان مستطیلی شکل و کشیده هستند. رنگ دانه‌های کتان از قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‌ای مایل به سیاه و زرد تیره در حال تغییر می‌باشند. گیاه کتان بومی سواحل مدیترانه شرقی می‌باشد.

با گیاه کتان بهتر آشنا شویم

گیاه کتان دو دسته بندی دارد.

  • کتان لیفی fiber flax 
  • کتان روغنی Seed Flax 

کتان لیفی به دلیل الیافش کشت می‌شود. این نوع کتان به دلیل وجود الیاف طویل، نرم و با کیفیت برای ریسندگی بسیار مناسب است. کتان روغنی دارای دانه‌های بیشتری است اما الیاف آن برای ریسندگی مناسب نیستند.

همانطور که از نامش پیداست از این کتان برای بدست آوردن روغن استفاده می‌کنند. گیاه کتان روغنی برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد.

طبع گیاه کتان را بشناس

از نظر طب سنتی طبع بذر کتان گرم و خشک و طبع روغن آن گرم و مرطوب است. ارزش غذایی بذر کتان دانه کتان سرشار از مواد مغذی و معدنی است. این دانه دارای فسفر، منیزیم، سلنیم، آهن، روی، امگا 3 و خانواده ویتامین B است.

خواص بذر کتان که باید بدانید

همانطور که قبلا نیز گفتیم، دانه کتان حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله امگا 3 است. اگر گوشت ماهی دوست ندارید و یا اینکه گیاهخوار هستید، می‌توانید بذر کتان مصرف کنید. از خواص بذر کتان می‌توان به کنترل قندخون و کلسترول، کاهش فشارخون، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش وزن اشاره کرد.

خواص بذر کتان برای کنترل قندخون

طبق تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافتند با قرار دادن بذر کتان در برنامه غذایی خود می‌توانید شاهد کاهش 20 درصدی سطح قند خون خود باشید. بذرکتان به دلیل دارا بودن فیبر غیر محلول موجب کاهش روند آزاد شدن قند در خون شده و در نتیجه قندخون کاهش می‌یابد.

خواص بذر کتان برای کنترل سطح کلسترول

تخم کتان منبع غنی امگا3 و اسید آلفالینولنیک است. اسید آلفالینولنیک از جمع شدن کلسترول در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافتند کسانی که اسیدآلفالینولنیک بیشتری دریافت می‌کنند کمتر در خطر سکته قلبی هستند. 

کتان برای بهبود سلامت دستگاه گوارش

تخم کتان سرشار از دو نوع فیبر محلول و غیر محلول است. فیبر محلول موجود در بذر کتان سبب ثبات محتوای روده شده و سرعت دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. فیبر غیر محلول نیز سبب ترکیب بیشتر آب و مدفوع شده و در نتیجه موجب دفع راحت‌تر آن از بدن می‌شود. این نوع فیبر برای پیشگیری از یبوست و افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، بسیار مفید است.

خواص بذر کتان برای کمک به کاهش وزن

پیشنهاد می‌شود اگر تمایل به دریافت میان وعده دارید، بذر کتان را به نوشیدنی خود اضافه کنید. یک تحقیق نشان می‌دهد، اضافه کردن 25 گرم پودر بذر کتان به نوشیدنی سبب کاهش احساس تشنگی و گرسنگی در افراد می‌شود. این کاهش اشتها به دلیل وجود فیبر در بذر کتان است. این نوع فیبر که فیبر محلول است با جلوگیری از اشتها به کنترل وزن کمک بسزایی می‌کند.

گیاه کتان مناسب شما نیست

در مصرف تخم کتان احتیاط کنید. بذر کتان علارغم اینکه مواد مغذی بسیاری دارد، ممکن است برای همه مفید نباشد. اگر از دارو‌های رقیق کننده خون مانند وافارین و آسپرین استفاده می‌کنید از مصرف تخم کتان خودداری کنید.

توصیه می‌شود، بانوان شیرده و باردار از مصرف تخم کتان اجتناب کنند. از مصرف تخم کتان به صورت خام و یا نرسیده خودداری کنید. زیرا ممکن است حاوی ترکیبات سمی باشد.

ما در روستاگل قصد داریم با دادن اطلاعات صحیح و جامع در مورد درختان و گیاهان شما عزیزان را بیشتر از پیش با طبیعت آشنا کنیم شما نیز نظرات و پیشنهادات و تجربیات خود را از مصرف این گیاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه