1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه کلپوره

اسم کلپوره که میاد همه را یاد طعم بد این گیاه می اندازد اما گیاه کلپوره بسیار مناسب و مفید بدن بوده و در درمان سنتی برخی از بیمارها می توان از آن استفاده کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

گیاه کلپوره

1402-09-04 15:42:29

کلپوره یکی از گیاهان دارویی بومی ایران است که برای درمان برخی از بیماری‌ها بسیار اثربخش است و در میان گیاهان دارویی تقریبا ناشناخته مانده است.

به دنیایی بد مزه گیاه کلپوره خوش آمدید

کلپوره گیاهی بوته‌ای به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است. این گیاه با شاخه‌های منشعب و متراکم و پوشیده از کرک‌های نمدی و سفید رنگ توصیف می‌شود.

گل‌های گیاه کلپوره اواخر بهار تا اواسط تابستان به صورت دسته‌ای در راس گیاه شکوفا می‌شوند. رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف این گیاه متفاوت است.

بیش‌تر گیاهان کلپوره‌ای که در ایران می‌رویند، دارای گل‌های سفید هستند. این گیاه دارویی در مناطق مختلف دنیا به اسامی متفاوتی توصیف می‌شود. سیزاب کوهی و آویشن گربه از معروف‌ترین این نام‌هاست. هلپه، چز کوهی، مریم نخودی و گل پنبه‌ای از جمله نام‌های گیاه دارویی کلپوره و ارقام مختلف این گیاه در ایران است. این جنس در ایران ۱۲ گونه گیاه علفی چندساله و گاهی بوته‌ای دارد.

گونه‌های انحصاری آن در ایران عبارتند از: مریم‌نخودی شیرازی Teucrium persicum مریم‌نخودی فرنجمشکی Teucrium melissoides مریم‌نخودی کوهسری Teucrium macrum کلپوره که طبعی گرم و خشک (صفراوی) دارد و به صورت دم کرده یا به شکل عرق مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای فواید و خواصی برای بدن است. در این مطلب با گوشه ای از خواص کلپوره اشنا می شویم.

گیاه کلپوره دوستدار بدن شماست

کلپوره خواص و فواید درمانی و دارویی بسیار فراوانی دارد. کلپوره منبعی غنی از ویتامین‌هایی از جمله ویتامین‌های A ،B ،C ،D ،K وE، املاح و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، مس، فلاونوئیدها، پروتئین، کلسیم، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، رزمارینیک اسید، تانن‌ها، منوتروپین‌ها، دی تروپین‌ها و غیره است.

از جمله خواص درمانی کلپوره می‌توان به مواردی مانند کاهش قند خون و بهبود دیابت، کاهش فشار خون، تقویت ایمنی بدن، درمان مشکلات پوستی مانند جوش و خارش پوستی، بهبود سردرد، مفید در بیماری‌های صفرا، مفید برای لوزالمعده، بهبود مشکلات دستگاه گوارشی و دل درد، اسهال و دل پیچه و معده اشاره کرد.

خواص کلپوره برای درمان اسهال

گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان اسهال مفید است. همچنین در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل‌درد کاربرد دارد.

خواص کلپوره برای کاهش فشار خون

کلپوره از معروف‌ترین دارو‌های گیاهی است که از قدیم در طب سنتی برای کاهش فشار خون مصرف می‌شد. جالب است بدانید که نتایج یک آزمایش روی نمونه‌های حیوانی نشان داد که عصاره گیاه دارویی کلپوره اثر مثبت بر قلب دارد.

خواص کلپوره برای تقویت استخوان

عرق کلپوره حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D، فسفر، کلسیم و منیزیم بوده و از این طریق موجب تقویت و استحکام استخوان‌‌ها و دندان‌ها می‌شود.عرق کلپوره می تواند موجب جلوگیری از پوکی استخوان شود.

خواص کلپوره برای پوست و بهبود زخم ها

از کلپوره برای بهبود جوش‌های بدن نیز می‌توان استفاده کرد همچنین مصرف کلپوره همراه عسل برای التیام زخم های مزمن مفید است.

خواص کلپوره برای عفونت های واژینال

از جوشانده کلپوره نیز برای بازشدن قاعدگی استفاده می‌شده است. ترکیبات بیولوژیکی فعال در عصاره گیاه کلپوره اثرات ضد میکروبی قابل توجهی دارند. فلاونوئید‌ها و استرول‌های موجود در گیاه کلپوره مسئول فعالیت ضد التهابی در بدن هستند. همه این اثرات در این گیاه دارویی به رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی کمک می‌کنند.

خواص کلپوره برای کبد

کلپوره تصفیه کننده خون است. کلپوره پاک کننده و بر طرف کننده ناراحتی های کبد است.

نباید های گیاه کلپوره

مصرف کلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر چهار سال اصلا توصیه نمی‌شود. به علت مسمومیت این گیاه برای کلیه‌ها و کبد بایستی در مصرف آن احتیاط نمود از همین رو مصرف دارویی این گیاه برای مدت کوتاه مجاز است.

افراد دچار بیماری‌هایی مانند گلوکوم (آب‌سیاه چشم)، بزرگی پروستات و افراد دارای ناراحتی‌های قلبی و نارسایی کلیه و کبد بایستی از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

مصرف هم‌زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی بااحتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش‌ازحد قند خون خواهد شد.

خشكي دهان، افزايش تعداد ضربان قلب، يبوست، احتباس ادراري و سردرد از عوارض جانبی مصرف کلپوره است بنابراین توصیه می‌شود از این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید.

در این مطلب با گیاه کلپوره، خواص و همچنین عوارض احتمالی آن آشنا شدیم از اینکه تا آخر همراه ما بودید متشکریم. شما همراهان روستاگل در شهر و روستایی خود از گیاه کلپوره استفاده میکنید؟ لطفا تجربیات خود را در استفاده از این گیاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه