1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گلرنگ

اگر در خانه خود مکان مناسبی دارید حتما گیاه گلرنگ را پرورش دهید این گیاه بسیار مفید برای قلب بوده و از سرطان جلوگیری میکند از خواندن این مطلب در ادامه غافل نشوید تا بیشتر از پیش با این گیاه آشنا شوید.

گیاه گلرنگ

1402-09-04 16:04:33

آیا تاکنون نام گیاه گلرنگ را شنیده اید؟ آیا با خواص بی‌نظیر گلرنگ آشنا هستید؟ درادامه با روستاگل همراه باشید تا با هم با گیاه شگفت انگیز گلرنگ و خواص آن آشنا شویم.

گیاه شگفت انگیز گلرنگ

گیاه گلرنگ در گویش‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد، از جمله قاقلی، کاغله، کاغاله، کاپیسه، کاخلی، پَلم، کاجره، کاچیره، کاجیره، هِچک، کافشه، مُعَصفر، خسک، خسق، گل کِویشک و گل کاغذ جیله این گیاه در برخی نقاط استان سیستان و بلوچستان هچِک و در استان کرمان گل خِسک نامیده می‌شود.

گلرنگ با نام علمی Carthamus tinctorius گیاهی یکساله است و ارتفاع آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه خاردار است و برگ‌های پهنی دارد.

گل‌های گلرنگ همانند گیاه خارخاسک منفرد و لوله ای بوده که به رنگ زرد مایل به قرمز در انتهای ساقه شکوفا می‌شوند. میوه گیاه گلرنگ همانند گل آفتابگردان از نوع کافشه‌ای است و پوسته آن شفاف و شیری رنگ است.گیاه گلرنگ گیاه بومی ایران است و امروزه در سراسر دنیا کشت می‌شود.

در ایران در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان، چهارمحال بختیاری و همچنین در تفرش و روستای خوی واقع در شهرکرد به صورت خودرو می‌روید.

با توجه به منطقه آب و هوایی زمان کاشت گلرنگ متفاوت است به طور مثال در مناطق سردسیر مانند شهرکرد، اواسط زمستان تا اواخر فروردین زمان مناسبی است و در مناطق گرمسیری، اواخر آذر ماه بهترین زمان برای کشت گلرنگ است.

گیاه گلرنگ مفید یا مضر

چگونه از گیاه گلرنگ دروعده های غذایی و دمنوش ها استفاده کنیم؟

گیاه گلرنگ جایگزینی مناسب برای زعفران است زیرا در گل‌های خود دارای مواد رنگی است که در آشپزی و رنگ‌ دهی به غذا کاربرد بسیاری دارد و البته بسیار ارزان تر از زعفران است. لازم به ذکر است که رنگ آن طبیعی است و انسان را متوجه هیچ ضرری نمی‌کند.

برای استفاده از گیاه گلرنگ در آشپزی می‌توانید گل‌های خشک شده را بسابید و مانند زعفران با دو قاشق آب جوش دم دهید. همچنین می‌توانید گلرنگ را با زعفران ترکیب کرده و دم دهید اين‌گونه هم رنگ بیشتری به غذایتان بخشیده اید و هم از طعم و بوی زعفران استفاده کرده‌اید و در مصرف زعفران صرفه جویی کرده‌اید.

خواص گلرنگ همانطور كه گفتيم گلرنگ گياهي دارويي است كه در آشپزی و صنعت رنگرزي كاربرد دارد. طبع گياه گلرنگ گرم و خشك است.

در ادامه با خواص خارق‌العاده اين گياه و عوارض احتمالي آن آشنا مي‌شويم با ما همراه باشيد.

کاهش خطر سرطان

گیاه گلرنگ منبع غنی از ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدی دارد و در کاهش خطر سرطان و از بین بردن رادیکال های آزاد موثر است.

کمک به سلامت قلب

روغن گیاه گلرنگ یکی از مهم ترین منابع اسیدهای چرب اشباع نشده، همچون امگا 6 است که سبب كاهش كلسترول بد در خون شده و احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز را كاهش مي‌دهد.

کمک به شادابی پوست

گياه گلرنگ منبع غني اسيد لينولئيك است. براساس تحقيقات صورت گرفته، محققان دريافتند كه اين ماده ارتباط نزديكي با ظاهر و كيفيت پوست دارد.اين ماده موجب از بين رفتن منافذ باز و لك هاي پوستی، درمان جوش و آكنه، كاهش چين و چروك، تقويت بازسازي سلول‌هاي پوستی و درمان التهاب و قرمزي پوست مي‌شود.

تسکین درد های قاعدگی

از دیگر خواص گلرنگ تنظیم قاعدگی و تسکین دردهای قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی است. زیرا اسید لینولئیک در گلرنگ، باعث کنترل نوسانات هورمونی و علائم شدید در طول قاعدگی می شود.

درمان ذات الریه

گلرنگ خاصیت خلط آور دارد و در بهبود بیماری های ریوی مانند ذات الریه مفید است.

 

نباید های گیاه گلرنگ

در استفاده از گلرنگ احتیاط کنید مصرف گلرنگ در دوران بارداری ممنوع است و ممكن است موجب سقط جنین می شود.

گیاه گلرنگ موجب افزايش خونريزي در بدن مي‌شود لذا افراد مبتلا به دچار زخم معده، هموروئید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

دو هفته قبل از انجام هر گونه عمل جراحی از مصرف گلرنگ خودداری کنید، چرا که موجب خونریزی بیش از حد بعد از انجام عمل جراحی می شود.

كساني كه مستعد حساسیت و آلرژی هستند در مصرف آن احتیاط کنند. در پایان لازم به ذکر است که ممکن است با برخی داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و … تداخلات دارویی داشته باشد لذا در مصرف گیاه گلرنگ احتیاط کنید تا از خواص آن بهره مند شوید و نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این گیاه با روستاگل در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه