1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه مارچوبه

خانم ها اگر از خواص گیاه مارچوبه آگاهی داشتند در هر وعده غذایی این گیاه را می گنجاندن اما خانم های باردار بایستی در مصرف این گیاه دقت کنند.

گیاه مارچوبه

1402-09-04 16:30:13

۲۵۰۰ سال پیش مارچوبه برای اولین بار در یونان کاشته شد. مارچوبه در زبان یونانی به معنی شاخه یا ساقه است. جالب است که بدانید رومی‌ها عاشق گیاه مارچوبه هستند. اگر شما هم به این گیاه شگفت انگیز علاقمند هستید با روستاگل همراه باشید.

 

دانستنی های گیاه مارچوبه

گیاه مارچوبه Asparagus که به اسم‌های دیگری نظیر مارگیا، هلیون، مارگیاه و اسفرج نیز نامیده می‌شود.

مارچوبه یک سبزی پرخاصیت برای بدن است که همچنین به ملکه سبزیجات نیز معروف است. هم اکنون این گیاه گلدار و علفی در اکثر مناطق آسیایی و اروپایی کشت و برداشت می‌شود.

انواع مارچوبه مارچوبه در ۳ نوع و رنگ، فرانسوی با رنگ بنفش، اسپانیایی و هلندی با رنگ سفید و انگلیسی و آمریکایی با رنگ سبز وجود دارد.

طعم مارچوبه سفید کمی تلخ است و مارچوبه سبز عطر و طعم چمنی می‌دهد در حالی که مارچوبه بنفش از دو نوع گونه دیگر اندکی شیرین‌تر است زیرا ساقه‌های آن دارای ۲۰ درصد شکر بیشتر می‌باشند. برداشت مارچوبه معمولاً از سال سوم یعنی دو سال پس از انتقال تاج آن به محل اصلی آغاز می‌شود.

شهر سگزآباد، قزوین، تبری، خوی، نواحی مختلف البرز، اراک، جلفای اصفهان، قصر قجر کرمانشاه، جنوب ایران و مهارلو در شیراز از از محل‌های کاشت مارچوبه در ایران می‌باشند.

همچنین مارچوبه در فروردین ماه در روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک واقع در استان کرمان و روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان واقع در استان زنجان به صورت خودرو رشد می‌کند. بیشترین برداشت مارچوبه در سطح جهان در ماه‌های فروردین تا اواسط اردیبهشت انجام می‌شود.

گیاه مارچوبه دوستدار سلامت

مارچوبه دارای مقادیر فراوانی ویتامین k، فولات و ویتامین B9 است. مصرف مارچوبه در دوران بارداری به دلیل فولادی که دارد می‌تواند ناهنجاری‌های مادرزادی را کاهش دهد. کلروفیل موجود در گیاه مارچوبه در خون‌سازی موثر است. از این رو مصرف مارچوبه به افراد کم خون توصیه می‌شود. مصرف این گیاه همچنین در تقویت نیروی جنسی نیز کمک می‌کند.

از دیگر خواص مارچوبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت قلبی عروقی، بهبود باروری، رهایی از سندروم پیش از قاعدگی، بهبود سلامت استخوان‌ها، مدیریت و بهبود شرایطی همچون دیابت، آب مروارید، سل، روماتیسم، افسردگی و تشنج، درمان بیماری‌ ها و عفونت‌های دستگاه ادراری، کاهش کلسترول بد خون، ضد سرطان، بهبود سلامت دستگاه گوارش، تسکین و آرامش دهنده قلب.

چگونگی استفاده از گیاه مارچوبه

برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر گیاه مارچوبه می توانید از دمنوش آن استفاده کنید.

چند شاخه از گیاه رزماری را به همراه مقداری جعفری و رازیانه در یک لیتر آب جوش ریخته و 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و سپس به مقدار 2 تا 3 فنجان روزانه مصرف کنید.

همچنین شما می‌توانید، مارچوبه را به همراه مقدار کمی روغن زیتون و نمک در فر قرار داده و سپس همراه با گوشت، ماهی و یا مرغ سرو کنید.

در مصرف مارچوبه احتیاط کنید زیاده روی در مصرف مارچوبه در دوره بارداری سبب افزایش احتمال سقط جنین می‌شود. ساقه های مارچوبه از سبزیجات طبیعی و قوی هستند و خاصیت ادرار آوری دارند و ادرار را تحریک می کنند و ممکن است موجب کم آبی بدن و خشکی دهان شوند.

مصرف مارچوبه به دلیل خاصیت دیورتیک آن برای افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف مارچوبه در افراد مبتلا به این بیماری منجر‌ به افزایش میزان اسیداوریک و در نتیجه بروز نقرس می‌شود.

در این مقاله با خواص و همچنین عوارض احتمالی گیاه مارچوبه آشنا شدیم از اینکه ما را انتخاب کردید متشکریم. روستاگل قصد دارد شما را بیشتر و بهتر با دنیایی گیاهان آشنا کند شما عزیزان نیز نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه