1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه میخک

خانم های عزیز توجه کنید گیاه میخک مناسب برای پوست و مو بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است حتما گیاه میخک را در لیست خرید خانه خود داشته باشید.

گیاه میخک

1402-09-07 10:15:33

جالب است بدانید که نام میخک از واژه لاتین clavus به معنی میخ گرفته شده است. در هزاران سال پیش در چین مردم با جویدن میخک بوی بد دهانشان را از بین می‌بردند.

همچنین پیش از ملاقات با امپراطور موظف به جویدن میخک بودند. برای آشنایی بیشتر با میخک و خواص آن با روستاگل همراه باشید.

به دنیایی گیاه میخک خوش آمدید

میخک با نام علمی آن Syzygium aromaticum که به میخک صدپر هم معروف است، دارای عطر و طعم خوبی است و از گذشته به‌عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه میخک و همچنین چوب آن خواص دارویی و درمانی فراوانی دارند. میخک دارای طبعی گرم و خشک است. این گیاه مقادیر فراوانی ویتامین C دارد و همچنین به‌عنوان گیاهی ضد ویروس و ضد باکتری از آن یاد می‌شود.

میخک میوه‌ای درختی است، مخروطی شکل که برگهای آن در تمام طول سال سبز بوده و در انواع مختلف، ارتفاع آن می تواند به 10 متر برسد.

جوانه های گل میخک در ابتدا‌ی گلدهی کم رنگ هستند و به تدریج تبدیل به سبز و پس از آن قرمز رنگ می شوند که در این زمان میوه های درخت قابل برداشت هستند.

میخک وقتی برداشت می‌شود که گل آن چهار کاسبرگ با گلبرگ‌های باز نشده در مرکز داشته باشد، بعد از آن غنچه‌ها خشک خواهند شد و به صورت خشک شده در بازار توزیع می‌شوند.

۲۴ گونه میخک در ایران وجود دارد که در آذربایجان، ارتفاعات البرز، بختیاری، الوند و نواحی جنوبی و شرقی ایران می‌رویند.

میخک که دارای طبیعتی گرم و خشک است، عطر و طعم بسیار خاصی دارد و به همین دلیل معمولا برای طعم دار کردن انواع غذا استفاده می‌شود در ادامه به خواص بی‌نظیر میخک می‌پردازیم با ما همراه باشید.

خواص فوق العاده گیاه میخک

میخک سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از جمله خواص میخک در طب چینی و طب سنتی ایرانی، می‌توان تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و کمک به هضم غذا را نام برد. اسانس ميخك داراي اوژنول، كاربوفلين، الكل، بنزيليك، بنزوات دموتيل، فورفوول و اتيلن مي‌باشد.

میخک، یبوست رو درمان میکنه

مقادیر بالای فیبر موجود در میخک به بهبود حرکات روده کمک کرده و ممکن است باعث درمان یبوست شود.

دندان درد شدی میخک یادت نره

اوژونول كه ماده اصلي ميخك مي‌باشد، آرام كننده و ضد عفوني كننده است که از آن در دندان پزشكي براي آرام كردن درد دندان استفاده مي شود. اگر دندان درد بسیار شدیدی دارید، می‌توانید میخک ها را خرد کنید و پودر را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

با میخک بدنت و بساز

میخک حاوی ترکیباتی همچون اوژنول و ویتامین C می‌باشد که هر دو به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کنند و ایمنی بدن را با افزایش گلبول‌های سفید تقویت می‌کنند.

خانم ها از میخک غافل نشوید

مصرف میخک در بهبود عملکرد تخمدان‌ها برای باروری تخمک‌ها و همچنین تقویت رحم تاثیر بسزایی دارد. بهم خوردن مزاج رحم یا همان سرد شدن رحم یکی از شایع ترین دلایل ناباروری است، مصرف میخک که دارای مزاجی گرم است به تعادل رساندن مزاج رحم کمک شایانی می‌کند.

موی سلام با گیاه میخک

از خواص میخک برای مو می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • درمان ریزش مو، ماساژ پوست سر با استفاده از روغن میخک سبب بهبود گردش خون در پوست سر شده و درنتیجه ریشه موها تقویت می‌شوند.
  • طراوت و شادابی بخشیدن به موها، استفاده از چای میخک سرد به‌ عنوان شامپو پس از رنگ کردن موها سبب طراوت و شادابی موها می‌شود.
  • نرم کننده مو، ترکیب روغن زیتون با میخک تاثیر بسزایی در نرم کردن موها دارد.
  • افزایش حجم مو، برای افزایش حجم مو می‌توانید از گلبرگ میخک یا روغن آن استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی با میخک

میخک می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و حتی درد و خارش ناشی از سرفه‌های مداوم را نیز رفع می‌کند‌. میخک دارای گلیک اسید و ائوژنول است که این‌ها ترکیباتی ضد باکتریایی و ضد التهاب هستند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی میخک به از بین بردن عفونت و سموم از بدن کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود

میخک خلط آور طبیعی است و مصرف آن به پاک شدن مجزای تنفسی کمک می‌کند. دمنوش میخک در کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش بینی تاثیر زیادی دارد.

برای لاغری میخک بهترین انتخاب

میخک دارای خواص ضد چاقی است و مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود. میخک باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به کاهش وزن کمک می‌کند، از سوی دیگر سبب کاهش اشتها شده که این هم عامل موثری در کاهش وزن و لاغری است.

در مصرف گیاه میخک عجله نکن

در مصرف میخک احتیاط کنید توصیه می‌‌شود افرادی که مشکلات کلیوی و سنگ کلیه دارند از میخک استفاده نکنند.

همچنین خانم‌های باردار نباید میخک را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

بهتر است افراد دارای مزاج گرم در مصرف میخک احتیاط کنند. این گیاه دارویی طبعی گرم و خشک دارد و مصرف بیش از حد آن سبب ناراحتی روده و معده می‌شود.

افرادی که قند خون پایینی دارند، تنها مجاز به مصرف بسیار کمی میخک هستند.

میخک را همزمان با داروهای رقیق کننده خون همانند وافاررین مصرف نکنید.

مصرف 2 تا 3 میخک در روز مشکلی ندارد اما این دوز ممکن است مناسب همه افراد نباشد، از این رو توصیه می شود که قبل از استفاده از گیاه پرخاصیت میخک با پزشک خود مشورت کنید.

با گیاه میخک آشنا شدیم ما در روستاگل با کاشت درختان بیشمار و هدیه درخت به زمین حافظ طبیعت و منابع زیست محیطی هستیم شما نیز برای آیندگان به ما بپیوندید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه