1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه یونجه

یونجه امروزه به دلیل درگیری های ذهنی بسیاری از ما از کم خوابی رنج می بریم گیاه یونجه یکی از گیاهانی است که بسیار برای کم خوابی و رفع افسردگی مفید بوده و می توان از آن استفاده کرد.

گیاه یونجه

1402-09-07 10:16:55

یونجه یکی از گیاهانی است که برای اولین بار در ایران یافت شد و سپس پارسها زمان حمله به قلمرو یونانیان در حدود 490 سال قبل از میلاد آن را به یونیان معرفی کردند و سپس در قرن هفتم میلادی کشت یونجه در اروپا رواج یافت.

با روستاگل همراه باشید تا با یونجه و خواص بی‌نظیر آن آشنا شوید.

درمورد گیاه یونجه بیشتر بدانیم

یونجه به ترکی یونجا، به کابلی رشقه، به هراتی سبست، به فارسی اسپست، به پهلوی اسپستا و در زبان عربی، یونجه به معنی پدر همه غذاها است. نام علمی یونجه Medicago sativa گیاهی پایا از خانوادهٔ باقلاییان است. یونجه جزو گیاهان دائمی و چند ساله است که دارای ریشه راست می‌باشد و راست ترین ریشه آن‌را به‌عنوان ریشه اول می‌شناسند.

جالب است بدانید که بخش بیرون از خاک و ریشه این گیاه همزمان رشد می‌کنند و این یعنی زمانی که ریشه از لپه خارج می‌شود طولی نمی‌کشد که سر برآوردن یونجه را نیز مشاهده می‌کنیم.

عامل موفقیت یونجه در مقاومت در برابر بسیاری از عوامل نامساعد و همچنین استفاده از مواد غذایی از خاک، برخورداری از یک ریشهٔ قوی است.

یونجه می‌تواند تا یک متر رشد کند. برگ‌های یونجه دارای سه برگچه هستند. برگچه‌ها، نوک‌تیز، سبز رنگ و بیضی ‌شکل هستند. گل‌های یونجه به‌رنگ سبز، بنقش تیره یا آبی روشن هستند.

میوه یونجه همانند صدف است یعنی دانه آن که مانند لوبیا است داخل میوه قرار دارد.

مواد معدنی و مغذی یونجه ویتامین‌های موجود در یونجه، شامل موارد زیر است:

ویتامین A ویتامین C ویتامینK ویتامینE علاوه بر آن یونجه دارای آنزیم آمیلاز می‌باشد که مسئول هضم مواد نشاسته دار است. آمولسین، ینورتاز و پکتیاز مهم‌ترین آنزیم‌های درون یونجه بشمار می‌روند. همچنین یونجه دارای 20 درصد پروتئین است که اسامی برخی از آنها سیستین، آرژین، آدنین و … می‌باشد.

خواص گیاه یونجه که نمیدانستید!

گیاهان سرشار از ویتامین های مختلف می باشند که یونجه یکی از مفیدترین این گیاهان به شمار می رود که به برخی از خواص یونجه می پردازیم.

خواص یونجه برای قلب

جوانه یونجه دارای فواید زیادی برای کاهش کلسترول می‌باشد. جوانه و برگ یونجه برای این امر مفید و موثر هستند. مصرف یونجه علاوه ‌بر اینکه باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد.

خواص یونجه برای دستگاه گوارش

یونجه برای درمان بیماری های گوارشی مفید است. شما می‌توانید برای جلوگیری از زخم معده، ورم معده و سوء هاضمه از یونجه استفاده کنید.

خواص یونجه برای افزایش اشتها

یونجه سرشار از مواد مغذی می باشد. مصرف دمنوش یونجه قبل از وعده‌های غذایی باعث افزایش اشتها می‌شود. خواص یونجه برای دیابت: برای کنترل سطح قند خون می توان از یونجه استفاده نمود. یونجه بدلیل خاصیت، خود ادرار آوری که دارد به کنترل بیماری دیابت کمک شایانی می‌کند.

خواص یونجه برای کم خونی

اکثر کم خونی‌ها به دلیل فقر آهن می باشد. یونجه سبب افزایش تولید خون در بدن می‌شود. همچنین مصرف این گیاه در جذب بهتر آهن بسیار موثر است.

خواص یونجه برای شیردهی مادران

خانم های باردار بهتر است یونجه را در رژیم غذایی خود قرار دهند چرا که باعث افزایش تولید شیر در بانوان می شود.

خواص یونجه برای افسردگی

یونجه باعث تسکین سیستم عصبی می شود. شما می‌توانید برای رهایی از بیماری افسردگی و تنش های جسمی از دمنوش یونجه کمک بگیرید. شما می‌توانید با مصرف یونجه استرس خود را کاهش دهید.

مصرف یونجه باعث درمان اختلالات خواب می‌شود. اگر دچار افسردگی و اضطراب هستید، توصیه می‌شود دمنوش یونجه را در رژیم روزمره خود قرار دهید.

خواص یونجه برای سلامت پوست

یونجه دارای کلروفیل می‌باشد که که برای بهبود سلامت پوست موثر است. یونجه دارای ویتامین A می‌باشد که باعث جلوگیری از اختلالات پوستی می‌شود. یونجه بدلیل وجود ویتامین A در درخشان کردن پوست بسیار مفید عمل می‌کند.

خواص یونجه برای درمان پوکی استخوان

محتوای ویتامین K بالا در یونجه مناسب سلامت استخوان است. بدن انسان نیاز به ویتامین K دارد تا از کلسیم به درستی استفاده کند. در این مقاله با خواص بینظیر یونجه آشنا شدید.

 

با یونجه آشنا شدیم و از خواص بی نظیرآن مطلع شدیم از اینکه روستاگل را انتخاب کردید متشکریم ما در اینجا با هدف حفظ منابع زیست محیطی تمام تلاش خود را کرده که شما عزیزان را بیشتر با طبیعت آشنا کنیم و با هم در حفظ آن کوشا باشیم شما همراهان عزیز نیز نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه