1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بالنگو

در بسیاری از شهر های ایران گیاه بالنگو رشد میکند این گیاه خواص بی نظیری در درمان ناراحتی های معده دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

گیاه بالنگو

1402-09-07 10:18:53

آیا تا به‌ حال نام گیاه بالنگو را شنیده‌اید؟

آیا می‌دانستید اگر یک سال مداوم از شربت تخم بالنگو به‌جای آب بخورید، دیگر سرما نمی‌خورید؟

از دیگر خواص بالنگو چی‌می‌دانید؟

در ادامه با روستاگل همراه باشید تا به دنیای خارق‌العاده این گیاه دارویی سفر کنیم و آن را بهتر بشناسیم.

 

به دنیایی گیاه بالنگو خوش آمدید

بالنگو، نام علمی‌ Lallemantia است که به آن ترنجان، قره زرک و بادرنبویه نیز می‌گویند.

بالنگو از خانواده نعناییان بوده و گیاهی یکساله و یا چند ساله با ارتفاعی به اندازه یک وجب است. این گیاه شباهت زیادی به ریحان دارد و بوی آن شبیه به برگ ریحان است اما تخم‌های بالنگو از تخم‌های گیاه ریحان کشیده‌تر می‌باشد.

بالنگو دارای گل‌هایی به رنگ آبی، زرد و سفید است. میوه گیاه بالنگو قهوه‌ای رنگ، پهن و گرد است. در ایران دو گونه بالنگو وجود دارد که به صورت خودرو می‌رویند.

  • بالنگو شیرازی
  • بالنگوی شهری

محل رویش هر دو گونه در مناطق دامنه البرز و غرب کشور همچنین استان‌های شیراز، اصفهان، سیستان و بلوچستان و کرمان است.

اگر تخم گیاه بالنگو از هر دو گونه را در آب بخیسانید به یک مایع کدر، چسبناک و بی مزه تبدیل می‌شود که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد.

گیاه بالنگو طبعی گرم و مرطوب دارد. به طور کلی از خواص بالنگو می‌توان به درمان ناراحتی‌های گوارشی، تقویت معده، تقویت قلب، رفع ترس و استرس، درمان اسهالی، درمان سرماخوردگی و ... اشاره کرد.

در ادامه به بررسی برخی از خواص خارق‌العاده گیاه بالنگو می‌پردازیم.

گیاه بالنگو و درمان بیماری ها

گیاه بالنگو یک گیاه بسیارعالی برای درمان برخی بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی و درمان معده است در ادامه نسخه ای فوق العاده از گیاه بالنگو را برای شما آورده ایم تا بتوانید از ناراحتی معده خود آگاه باشید اما در مصرف این گیاه با پزرشک خود مشورت نمایید.

خواص بالنگو برای سرماخوردگی

بهترین نوشیدنی و درمان گیاهی برای سرماخوردگی، شربت تخم بالنگو است. این شربت سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و یک جایگزین عالی برای آنتی بیوتیک‌ها تجویز شده برای سرماخوردگی است.

توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از خواص تخم بالنگو، یک قاشق شربت خوری تخم بالنگو را در یک لیوان آب و گلاب ریخته و پس از ژله‌ای شدنش آن را به صورت آرام آرام در طول روز میل فرمایید.

خواص بالنگو برای معده

در طب سنتی از شربت بالنگو برای تست سلامت معده استفاده می‌شود. با خوردن سه الی پنج روز شربت تخم بالنگو و مشاهده علائم آن، می‌توان به سلامت و حالات معده پی برد.

معمولا بعد از خوردن شربت بالنگو در مدت تعیین شده یکی از حالات زیر برای شما رخ می‌دهد.

  1.  اگر بعد از مصرف بالنگو احساس کردید کمتر ترش می‌کنید، نشان دهنده این است که سردی (برودت) بر معده غالب است.
  2.  اگر دچار احساس خشکی دهان شدید نشان دهنده این است که معده شما دچار سوء مزاج خشک است.
  3.  چنانچه بعد از مصرف بالنگو احساس کردید معده شما پس از غذا خوردن زودتر سبک شده و بعد از آن احساس سنگینی ندارید، نشان دهنده این است که ضعف هاضمه دارید و باید معده را تقویت کنید.
  4.  اگر پس از مصرف شربت تخم بالنگو اسهال شدید، نشان دهنده وجود بلغم زیاد در لوله گوارشی است.
  5. اگر پس از مصرف احساس گرمای شدیدی به شما دست داد نشانه این است که شما در معرض بروز سوء مزاج گرمی هستید.

روستاگل با مطالعه و تحقیق در مورد این گیاه دریافت که در مورد گیاه دارویی بالنگو عوارضی گزارش و ثبت نشده است، اما توصیه می‌شود مانند سایر گیاهان دارویی از مصرف بی‌رویه آن خودداری کنید و در زمان بارداری و شیردهی با نظر پزشک متخصص خود مصرف کنید همچنین شما عزیزان اگرچه اطلاعات دیگری در مورد این گیاه دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه