1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه شیرین بیان

درمان بسیاری از بیماری ها با گیاه شیرین بیان قابل درمان است و در طب سنتی استفاده فراوانی دارد که در ادامه بیشتر به این گیاه خارق العاده می پردازیم.

گیاه شیرین بیان

1402-09-07 10:38:15

آیا گیاه شیرین بیان را می‌شناسید؟

از خواص شیرین بیان چه می‌دانید؟

در این مطلب می‌خواهیم با هم به دنیای شگفت انگیز گیاه شیرین بیان سفر کنیم. با روستاگل همراه باشید تا این گیاه را بهتر بشناسیم.

 

هرآنچه که در مورد گیاه شیرین بیان نمی دانید

تاریخچه استفاده از شیرین بیان به مصر باستان برمی‌گردد. از ریشه آن برای فراعنه نوشیدنی شیرین درست‌ می‌کردند. ریشه گیاه شیرین بیان Glycyrrhiza glabra است که در فارسی به آن مَهک نیز می‌گویند.

همچنین در گویش اصفهانی گیاه شیرین بیان مجو نیز شهرت دارد. شیرین بیان گیاهی چند ساله و چوبی است که می‌تواند تا ارتفاع 1 الی 2 متر رشد کند.

این گیاه، پرچینی دارد که به صورت افقی و زیر زمینی پخش می‌شود. گل‌های این گیاه به رنگ‌های زرد، بنفش، ارغوانی و آبی مایل به سفید است.

اوایل تابستان زمان رویش گل‌های شیرین بیان است. گیاه شیرین بیان بومی اروپای جنوبی و آسیای شرقی است. گونه ایرانی شیرین بیان در دشت رباط ترک و مزارع اطراف آن به‌صورت خودرو می‌روید.

مصریان باستان عاشق شیرین بیان بودند و از آن به عنوان شیرین کننده در آبنبات‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌کردند.

 

خواص فوق العاده گیاه شیرین بیان

شیرین بیان منبع غنی از ویتامین های خانواده B، ویتامین E، مواد معدنی همچون فسفر، کلسیم، روی، پتاسیم، آهن، منیزیم و سلنیوم است.

از خواص درمانی بی‌نظیر شیرین بیان می‌توان به درمان اختلالات معده، کاهش استرس، حفاظت از کبد، برطرف کردن علائم سندوم پیش از قاعدگیPMS و یائسگی، درمان عفونت‌ها، درمان اختلالت تنفسی، پیشگیری از سرطان، کمک به لاغری، افزایش سلامت قلب و عروق، مراقبت از پوست و مو و ... اشاره کرد.

در ادامه به بررسی برخی خواص این گیاه شگفت انگیز می‌پردازیم.

عملکرد هورمون‌های زنانه با گیاه شیرین بیان بهبود می یابد، طبق مطالعات صورت گرفته، ریشه شیرین بیان دارای ترکیباتی است که هورمون‌های استروژن را در سطح بدن فعال می‌کنند.

به همین علت دارو‌ها و دمنوش‌های این گیاه برای بانوان در شرف یائسگی تجویز می‌شود.

خواب شیرین با شیرین بیان

اگر جز افرادی هستید که خواب راحت برایتان آرزوست! به شما شیرین بیان را پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه با تقویت غدد فوق کلیه سبب ایجاد احساس آرامش و کاهش استرس می‌شود و در نتیجه به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند.

بهبود عملکرد معده و روده، نمونه جویدنی گیاه شیرین بیان سبب درمان زخم‌های معده و روده می‌شود. گیاه شیرین بیان با افزایش تولید موسین در معده و دوازده از آنها در برابر اسید‌های تولید شده محافظت می‌کند.

درمان عفونت‌ها، شیرین بیان حاوی اسید گلیسیریزیک که تاثیر بسیاری در درمان انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی دارد. طبق تحقیقات اثر ضد ویروسی شیرین بیان در مهار رشد ویروس تبخال بسیار چشمگیر است.

گیاه شیرین بیان بمب انرژی، اگر در ترکیبات نوشیدنی‌های انرژی زا، شیرین بیان دیدید تعجب نکنید. شیرین بیان از گیاهان خارق‌العاده‌ای است که سبب افزایش انرژی شده و مانند کورتیزون طبیعی عمل می‌کند و خستگی شما را از بین می‌برد.

این گیاه در واقع به بدن شما کمک می‌کند تا میزان کورتیزون را افزایش دهد. بهترین زمان مصرف شیرین بیان ۳۰ دقیقه قبل از غذا توصیه می‌شود، زیرا شیرین بیان به محض ورودش به معده، دیواره‌های معده را پوشانده و مانع آسیب اسید به دیواره‌ معده می‌شود.

عوارض احتمالی مصرف بی‌رویه شیرین بیان، شیرین بیان اثری استروژنی دارد و می‌تواند بیماری‌های حساس به هورمون همچون سرطان تخمدان، سرطان پستان و فیبروئید‌های رحمی را وخیم کند.

همچنین مصرف شیرین بیان در مردان ممکن است بر سطح هورمون تستوسترون اثر گذاشته و سبب کاهش میل جنسی شود. اگر شیرین بیان بیش از حد مصرف شود، ممکن است سبب کاهش خطرناک پتاسیم در بدن و افزایش بروز عارضه‌های قلبی و همچنین ضعف عضلانی شود.

توصيه مي‌شود از مصرف بي‌رويه شيرين بيان در طول دوران بارداري اجتناب کنيد. زيرا ممکن است باعث عوارض خطرناکي مانند سقط جنين يا زايمان زودرس شود.

 

با گیاه شیرین بیان آشنا شدیم شما همراهان عزیز نیز با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در مورد این گیاه همراهان دیگر را با این گیاه مفید بیشتر آشنا کنید هدف روستاگل حفظ منابع زیست محیطی است بیایید با یک دیگر میهنی آباد را برای آ؛یندگان بجا بگذاریم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه