1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه مروک

گیاه مروک را می توان در خانه خود پرورش داد جالب است بدانید این گیاه باعث فرار پشه ها و مگس از خانه شما می شود همچنین این گیاه خواص بی نظیری دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

گیاه مروک

1402-09-15 10:53:47

با گذاشتن یک بوته گیاه مروک در اتاق برای همیشه از شر پشه و مگس راحت شوید. پشه و مگس به خاطر بوی این گیاه، از آن دوری می‌کنند. گیاه مروک به گیاه پشه پرون نیز معروف است.

گیاه مروک را می‌شناسید؟

از خواص فوق العاده گیاه مروک چه می‌دانید؟

شناخت بهتر گیاه مروک

در این مطلب قرار است با گیاه مرو و دنیای خواص آن آشنا شویم. در ادامه با روستاگل همراه باشید. گیاه مرو با نام علمی Labiatae که با نام‌های مرو، مریم گلی و برویز نیز شناخته می‌شود. این گیاه به دلیل گل و برگ‌های پشمی به مریم گلی پشمالو نیز معروف است.

گیاه مرو از تیره نعناییان و خانواده مریم گلی است. اين گياه غشايي با پنج دانه نوک نيز دارد و عمدتا در دشت‌ها به صورت خودرو مي‌رويد.

فصل زمستان زمان رويش و اواخر فروردين زمان برداشت اين گياه است. تخم گياه مرو شباهت بسياري به شاهدانه دارد. اين دانه‌ها براق با رگه‌هاي قهوه‌اي هستند.

گیاه مرو دارای موسیلاژ فراوان است و در چهار تخم مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیلاژ‌ها از پلی ساکارید‌ها تشکیل شده‌اند. این ترکیبات پس از قرار گرفتن در آب، ماده‌ای ژله ای و لزج مانند ژلاتین تولید کرده و حجیم می‌شوند.

موسیلاژ‌ها دارای خواص نرم کنندگی، ضد التهاب، مرطوب کنندگی، بادکننده و چسبنده هستند. همچنین مصرف موسیلاژ سبب تسهیل فرآیند دفع در روده‌ها می‌شود.

خواص درمانی گیاه مرو دانه مرو دارای مزاج گرم و خشک می‌باشد. این دانه دارای خواص بسیاری است. از جمله خواص آن می‌توان به درمان سرفه و خارش گلو، خلط آور، تب بر، دفع پشه و مگس، تقویت سیستم ایمنی و گوارشی بدن اشاره کرد.

 

خواص فوق العاده گیاه مروک

از دیرباز ایرانیان علاقه مند به طب سنتی بوده اند و از گیاهان به هنگام بیماری استفاده میکردند گیاه مروک از جمله گیاهانی است که در درمان سنتی بسیاری از بیماری ها موثر است که در ادامه به برخی از خواص آن می پردازیم.

خواص گیاه مروک برای دستگاه تنفس

 دانه مروک برای درمان سرماخوردگی، گلو درد و تورم دهان کاربرد دارد. این دانه‌ها دارای مقادیر بسیاری موسیلاژ هستند که بافت ملتهب را با یک لایه محافظتی پوشش می‌دهند.

برای بهره‌مندی از خواص دانه مروک باید قبل از مصرف به مدت چند ساعت در آب ولرم بخیسانید و سپس میل فرمایید.

خواص گیاه مرو برای دستگاه گوارش

همانطور که قبلا اشاره کردیم، این گیاه دارای خواص مرطوب کنندگی و نرم کنندگی می‌باشد و به عنوان ملین مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش موثری در بهبود عملکرد‌ روده‌ها و درمان یبوست دارد.

خواص گیاه مرو برای درد و التهاب

بذر گیاه مرو به دلیل خاصیت ضد التهابی خود، تاثیر بسزایی بر روی مفاصل و عضلات بدن دارد و سبب کاهش چشمگیر درد در این ناحیه‌ها می‌شود.

خواص گیاه مرو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اسانس موجود در تخم مروک سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. استفاده از این گیاه دارویی مانع از ورود ویروس‌ها در بدن شده و از حساسیت‌های فصلی تا امکان زیادی جلوگیری می‌کند.

خواص گیاه مروک برای مغز

از دیگر خواص تخم مروک می‌توان به تقویت عملکرد مغز اشاره کرد. این گیاه به عنوان یک محرک برای درمان آلزایمر و فراموشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید به طور کلی گیاه مروک سمی نیست و تاکنون هیچ گزارشی مبنی برعوارض جانبی و یا تداخل با دیگر دارو‌ها ثبت نشده است. اما مصرف بی‌رویه گیاه مروک باعث اسهال می‌شود. با این حال توصیه می‌شود در مصرف این گیاه دارویی اعتدال را رعایت کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

همراهان عزیز روستاگل شما عزیزان نیز اگر از این گیاه در شهر خود استفاده میکنید اطلاعات خود را در رابطه با این گیاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه