1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل راعی

بسیاری از ما می توانیم گل راعی را به صورت خشک شده در کنار دارو های گیاهی دیگر داشته باشیم تا در هنگام بیماری از آن استفاده کنیم گل راعی همچنین در فصل های سرد در درمان سرماخوردگی نیز موثر است.

گل راعی

1402-09-15 10:54:56

آیا تاکنون نام گل راعی را شنیده‌اید؟

از خواص دارویی گل راعی چه می‌دانید؟

در این مطلب سعی داریم تا شما را با دنیای شگفت انگیز گل راعی و خواص بی‌نظیر آن آشنا کنیم پس با روستاگل همراه باشید.

 

در مورد گل راعی بیشتر بدانیم

گل راعی که نام علمی آن Hypericum perforatum است به نام‌های هوفاریتون، علف چای، گل شهناز، هزار چشم و علف طلایی نیز شناخته می‌شود.

گل راعی گیاهی پایا، گلدار و علفی است که معمولا به صورت خودرو می‌روید. گل راعی بومی مناطق مرطوب اروپا و آسیا است. گل راعی در مناطقی از ایران از جمله مازندران، البرز، چالوس و همچنین مناطق غرب کشور می‌روید.

گل راعی می‌تواند تا ارتفاع 60 سانتی‌متر رشد کند این گیاه دارای شاخه‌های فراوان و ساقه‌های نازک است. برگ‌های آن مخروطی شکل و سبز رنگ هستند. این گیاه، دارای گل‌های کوچک ستاره‌ای شکل، به رنگ‌های زرد و بنفش است.

گل‌ها در فصل بهار شکوفا می‌شوند و دارای عطری ملایم و مزه‌ای تلخ هستند.

 

خواص درمانی گل راعی

گل راعی دارای عناصر و ترکیبات مفیدی است که می‌تواند به عنوان داروی طبیعی و گیاهی در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. از جمله خواص گل راعی می‌توان به تسکین گلو درد، ضد التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان عفونت ادراری، برطرف کننده سنگ کلیه و افسردگی اشاره کرد.

در ادامه به بررسی برخی از خواص گیاه راعی می‌پردازیم.

تسکین گلو درد و درمان سرما ‌خوردگی

گل راعی دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و در تسکین التهابات، کاهش شدت سرما خوردگی و تحریک گلو بسیار مفید می‌باشد. می‌توانید از گل راعی به عنوان چای گرم برای راحتی و آرامش در ناحیه تنفسی خود استفاده کنید. همچنین مصرف قطره بینی گل راعی می‌تواند در تسکین علائمی همچون خارش گلو، خس خس، سینوزیت و سرفه مفید باشد.

درمان افسردگی

از دیگر خواص گل راعی می‌توان به خاصیت عصاره و دمنوش گل راعی در درمان افسردگی و کاهش اضطراب و عصبانیت اشاره کرد. این گل دارای ترکیب آلکالوئید است که خاصیت آرام ‌بخشی دارد.

درمان سنگ کلیه

گل راعی دارای خاصیت دیورتیک است و سبب افزایش فعالیت مثانه و احساس مکرر به ادرار می‌شود و با افزایش ادرار از بروز عارضه سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

تسکین درد‌های قاعدگی بانوان

گل راعی گیاهی محبوب در مدیریت دوره قاعدگی زنان است. این گیاه دارای خواص ضداتهابی، ضد تشنج عضلانی(اسپاسمودیک) و آرامش‌بخش است. این خواص در دوران پیش از قاعدگی و قاعدگی تاثیر مفیدی در کاهش درد و اضطراب و تنش دارند

.همچنین خاصیت ضد اسپاسمودیک این گیاه می‌تواند به بی‌نظمی دوره قاعدگی و تنظیم خون‌ریزی کمک کند

 

دمنوش خوشمزه گل راعی

برای بهره‌مندی از خواص گل راعی می‌توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید. برای تهیه دمنوش گل راعی تنها کافی است، مقدار دو قاشق غذا خوری گل راعی را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید 15 الی 20 دم بکشد سپس می‌تواند به همراه نبات و یا عسل میل فرمایید.

 

ممنوعیت های گل راعی

برخی افراد ممکن است به گل راعی حساسیت داشته باشند. لذا در صورت بروز علائمی مانند خارش و تورم صورت و سرفه مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

این گیاه ممکن است در مواردی تاثیرات ضد پاسخ داشته باشد و به جای ایجاد احساس آرامش و کاهش استرس سبب تهوع، سرگیجه و احساس خفگی شود.

علارغم وجود خواص متعدد گیاه گل راعی توصیه می‌شود در مصرف آن اعتدال را رعایت فرمایید.

سپاس از اینکه تا آخر این مطلب با ما همراه بودید ما در روستاگل همواره همراه شما هستیم تا با طبیعت بهتر آشنا شوید بیایید با هم در حفظ طبیعت کوشا باشیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه