1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل‌ ساعتی

بسیاری از ما با گل ساعتی آشنایی داریم و آن را در خانه های خود پرورش داده ایم این گل خواص فوق العاده ای دارد و برای درمان بیماری سرطان نیز موثر است.

گل‌ ساعتی

1402-09-15 10:56:12

احتمالا همه شما گل‌ ساعتی را در حیاط‌ها و یا گلخانه‌ها دیده اید ولی کمتر کسی از خواص دارویی و درمانی بی نظیر این گل باخبر است. با روستاگل همراه باشید که در این مطلب می‌خواهیم شما را به دنیای شگفت انگیز گل ساعتی دعوت کنیم و از خواص جادویی آن برایتان بگوییم.

 

دانستنی های گل ساعتی

گل ساعتی  با نام علمی: Passiflora که به دلیل شباهت شکل ظاهری اش به ساعت به این نام نامیده می‌شود. این گیاه به نام‌های انگور شو، انگور آلویی و مای پاد نیز شناخته می‌شود.

گل ساعتی جز گیاهان چند ساله و همیشه سبز است و رشد سریعی دارد. این گیاه زینتی دارای ساقه‌های بلند بالارونده است که به صورت پیچ بالا می‌روند. به همین دلیل نیاز به تکیه گاه دارد. گلبرگ‌های گل ساعتی به رنگ آبی روشن، سفید و یا بنفش هستند. گل ساعتی بومی نواحی استوایی آمریکا و آفریقا است.

گل ساعتی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش بسزایی دارد. گل ساعتی طبع گرمی دارد.

از جمله خواص گل ساعتی می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش التهاب، ضد سرطان، ضد افسردگی، بهبود خواب، درمان بیش فعالی و ... اشاره کرد.

 

در ادامه به بررسی برخی خواص این گیاه زیبا و درمانی می‌پردازیم.

 

خواص گل ساعتی که تا به حال نمی دانستید

گل ساعتی در درمان بسیاری از بیمارها در طب سنتی قابل استفاده است که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

خواص گل ساعتی برای فشارخون

عصاره و دمنوش گیاه گل ساعتی درمان موثری برای کاهش فشار خون به حساب می‌آیند. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل ساعتی به صورت روزانه می‌تواند در کاهش فشارخون شما کمک کننده و موثر باشد.

خواص گل ساعتی برای افسردگی

آلکالوئیدهای موجود در گل ساعتی سبب افزایش گابا در مغز می‌شوند. گابا یکی از مهارکننده‌های ناقل‌های عصبی است که سبب ممانعت از هیجان زیاد و رسیدن به تعادل در مغز می‌شود.

همچنین این ماده شیمیایی با وادار کردن سلول‌های عصبی مغز سبب کاهش افسردگی می‌‌شود.

خواص گل ساعتی برای بی‌خوابی

گل ساعتی یک گیاه دارویی ضد استرس و آرامبخش است که می‌تواند شما را وادار به یک خواب خوب شبانه کند. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل ساعتی قبل از خواب می‌تواند کمک بسزایی در بهبود کیفیت خواب شما کند.

خواص گل ساعتی برای بیش فعالی

امروزه اختلال بیش فعالی عاملی نگران کننده در بین کودکان و نوجوانان است. گل ساعتی می‌تواند درمانی موثر برای این اختلال باشد و جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی است.

خواص گل ساعتی برای کاهش علائم یائسگی

اگر دچار افسردگی یائسگی شده اید، گل ساعتی می‌تواند انتخاب موثری برایتان باشد. این گیاه می‌تواند از علائم ناشی از یائسگی همچون گرگرفتگی و عرق شبانه جلوگیری کند.

خواص گل ساعتی بر بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر

آثار و خواص مفید گل ساعتی بر مغز تمام نشدنی است. ویتکسین و آپیژنین موجود در گل ساعتی می‌توانند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد بر مغز جلوگیری کنند و سبب بهبود شناخت و حرکت در افراد سالمند مبتلا به آلزایمر و پارکینسون شوند.

 

در مصرف گل ساعتی احتیاط کنید

گل ساعتی در تمامی آزمایشات بالینی انجام شده ایمن بوده و سبب عوارض جانبی نشده است.

اما بعضی افراد ممکن است نسبت به آن واکنش نشان داده و برخی علائم مانند خواب آلودگی، حالت تهوع، سرگیجه و گیجی داشته باشند.

توصیه می‌شود افراد زیر ۱۲ سال و بانوان باردار از استفاده از این گیاه اجتناب کنند.

اگر برای کاهش فشار خون خود دارو مصرف می‌کنید از استفاده از گل ساعتی خودداری کنید زیرا سبب افت شدید فشار خون شما می‌شود.

 

در اینجا با گل ساعتی و خواص آن آشنا شدید ما در روستاگل با جمع آوری این اطلاعات قصد داریم شما را بیشتر با طبیعت آشنا کنیم شما همراهان عزیز چنانچه ازاین گیاه مصرف کرده اید تجربیات خود را با ما درمیان بگدارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه