1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت فندق

همراه روستاگل در ادامه به نکات جالب و خارق العاده ای در مورد فندق دست پیدا خواهید کرد با ما همراه باشید.

درخت فندق

1402-10-07 10:30:07

در داستان های باستانی فرهنگ سیلتیک درخت فندق با خرد و الهام مرتبط است و گفته شده این درخت با جادویی قدرتمند پوشیده شده است که میتواند انسان ها را به خود جذب کند. در اساطیر این قوم گفته شده قلمرو خدایان با 9 درخت فندق از قلمرو انسان ها مرزبندی میشود این درختان که شاخه های بلندی داتند میوه خود را به دورن دریای نزدیکش میریختند تا غذای ماهی های قزل آلا شود و به همین علت ماهی قزل آلا به عنوان نماد حکمت مطرح میشود.

در اساطیر یونانی هرمس ( پیک و پیام آور خدایان) عصایی از جنس درخت فندق دارد که او را در سفرهایش یاری میبخشد. در ادامه بیشتر با این درخت آشنا می شویم و با هم یاد میگیریم که این درخت را چگونه پرورش دهیم.

همه چیز در مورد فندق

فندق درختی است که بیشتر به واسطه میوه مفیدش که از دیرباز ماده غذایی مناسبی برای انسان و حیوان بوده است، کشت میشود این میوه در بسیاری از فرهنگ های بشری با خرد، پند و الهام در ارتباط بوده است. فندق معمولی با نام علمی avellana است و از خانواده توس betulaceae به شمار میرود.

نام فندق به آجیل های هر گونه از جنس corylus اطلاق میشود ولی در محیط های تجاری اغلب با نام c.avellana مطرح میشود . در زبان انگلیسی فندق را با نام hazel میشناسند.

واژه فارسی فندق به نظر میرسد از واژه پارسی باستانی پندوک یا بن دوک (درون خالی) اقتباس شده باشد همچنین نام علمی آن یعنی avellana از شهر Avella در ایتالیا گرفته شده است.

فندق معمولا درختچه ای است که ارتفاع آن بین 3 تا 8 متر است. اما در شرایط مطلوب گاهی قامتش به حدود 15 متر هم میرسد. برگ های این درخت برگریز، گرد، نرم در اندازه 6 تا 12 سانتی متر است که به روی 2 سطح کرکدار و با حاشیه دو دندانه است. گل ها بسیار سریع همگام با آمدن بهار و قبل از رویش برگ ها تولید میشوند.

این شکوفه های دوجنسیتی هستند نرها به رنگ زرد کم رنگ در حدود 5 تا 12 سانتی متر و ماده ها بسیار کوچک در حدی که در جوانه ها پنهان میشوند و رنگ قرمز روشنی دارند و حدودا اندازه شان 1 تا 3 میلی متر است. میوه یک مغز خوراکی است که در خوشه های 1 تا 5 تایی با هم تولید میشوند هر مهره در یک پوسته که حدود سه چهارم مغز را در برمیگیرد.

مهره ها کروی تا بیضی شکل است و به رنگ زرد مایل به قهوه ای است که حدود 7 تا 8 ماه پس از گردافشانی به رشد کامل میرسد. فندق معمولی برای استفاده از آجیل آن در اروپا، ترکیه و ایران کشت میشود، ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق در جهان است که بیشترین فندق مصرفی جهان را تولید میکند.

استان گیرسون قطب تولید فندق در ترکیه به شمار میرود که حدود 75 درصد ار تولیدات جهانی فندق را پوشش میدهد. در ایران هم مهم ترین منطقه برای تولید فندق ناحیه اشکور رحیم آباد و شهرستان تالش است.

از انواع فندق ها میتوان به بارسلونا، باتلر، انیس، ایستاریکی، نورتامتون، آنا، سلف هاسگر(پوست آزاد)، رقم اسکینر و توند اجنیتل اشاره کرد.

بیا باهم درخت فندق بکاریم

برای کاشت فندق از روش های قلمه، خوابانیدن، پیوند و ریزازدیای استفاده میشود. فندق را نباید در مناطق سردی که در سرما در خاکش دائمی است کاشت. بهترین مکان برای کاشت فندق مناطقی است که بارندگی متداول و مناسب دارد و خاکش خنثی و کمی اسیدی با ph 6 است و باید بسیار حاصلخیز و دارای زهکشی مناسب باشد.

فواید دیگر فندق

برگ ها غذای بسیاری از حشرات از جمله لپیدوپترها، پروانه حشره دار و... هستند میوه فندق برای تغذیه انسان و حیوان کاربرد دارد. فندق برای درمان بیماری های کمبود آهن و کم خونی مفید است از قدیم از چوب فندق برای ساخت پرچین خصوصا در مزارع انگلستان استفاده میشود. علاوه بر مصرف خوراکی، روغن فندق در عطرسازی، نقاشی و جنبه درمانی کابری دارد و.

در این مقاله در مورد درخت فندق بیشتر از پیش مطالبی را آموختیم شما همراه روستاگل نظر خود را با ما در مورد این درخت به اشتراک گذاشته و ما را به دوستان خود معرفی کنید تا باهم به طبیعت کمک کرده و در حفظ آن کوشا باشیم.

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه