1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سیدالاشجار

تنه درخت سیدالاشجار همیشه سبز بوده و علت این نام گذاری در ایران همین موضوع می باشد. و به خاطر چتری بودن شاخه هایش به آن درخت چتری می گویند.

درخت سیدالاشجار

1402-10-07 10:34:39

این درخت در باور چینی ها به عنوان مکان مورد علاقه ققنوس شناخته میشود و در روایت ها آمده است که ققنوس فقط در صورتی روی درخت چتر چینی یا سدالاشجار فرود می آید که قصد پرواز ندارد و میخواهد استراحت کند به همین علت در مجسمه هایی که از ققنوس ساخته میشود هنگامی که پرنده در حال پرواز نیست و در حالت ایستاده و یا نشسته است بر روی یک درخت قرار دارد که این درخت همان سید الاشجار یا چتر چینی است که جزو درختان مقدس باورهای چینی است.

دانستنی های درخت سید الاشجار

سیدالاشجار درختی بومی چین است که بیشتر به خاطر سایه گسترده و زیبایی محسورکننده اش در باغ ها و فضاهای شهری کشت میشود و در فرهنگ و باور مردم چین جزو درختان مقدس است. سایر اسامی این درخت شامل: چتر چینی، چتر آفتابی که در چینی به آن ووتونگ گفته میشود و به عنوان درخت متعالی شناخته میشود؛ با نام علمی Firmiana معرفی میشود.

در ایران به نام سید الاشجار معروف است و علت این نام گذاری به دلیل سبز بودن تنه این درخت است. این گیاه که از خانواده ختمی (پنیرکیان) محسوب میشود؛ بومی شرق چین، ژاپن، ویتنام و تایوان است. در ایران در مناطق سراوان (استان سیستان و بلوچستان)، کارواندر (بین خاش و زاهدان)، علی آباد (خراسان) و در استان کرمان بین کرمان و سعید آباد و چاه چغوک، بافت و حاشیه کویر لوت رویت میشود.

این درخت برگ ریز و خزان پذیر برگ های متناوب، باریک دارند که دم برگ ها بسیار کوتاه است. این برگ ها حدود 30 سانتی متر طول و گل هایی معطر سفید رنگ مایل به سبز دارند.

عطر گل ها با توجه به شرایط آب و هوا و زمان روز متفاوت است. گل ها در بهار و پس از ظهور برگ ها پدیدار میشوند این شکوفه های زیبا دارای غلافی با 4 ععد گلبرگ هستند که دانه هایشان توسط باد گردافشانی میشود.

این درخت تاج بسیار پر برگ و پهنی دارد که شبیه به چتر است و به همین علت برای ایجاد سایه در باغ ها مفید واقع میشود.

چطور درخت سید الاشجار را در خانه خود داشته باشیم

چتر چینی یا سید الاشجار در فصل بهار با روش قلمه زنی تکثیر میابد. این درخت اگرچه بسیار مقاوم است و میتواند با شرایط سازگار شود ولی زمانی میتواند خوب رشد کند که در شرایط مطلوبش باشد یعنی جایی که آفتاب کافی داشته باشد، خاکش لومی یا شنی با زهکشی مناسب باشد.

اگرچه این درخت میتواند زمان طولانی بی آبی را تحمل کند ولی هرگز نباید اجازه داد خاکش خشک شود و ترک بخورد. این گیاه میتواند در دمای 10 درجه زیر صفر مقاومت کند ولی بهترین درجه برای رشد آن دمای 20 تا 24 درجه سانتی گراد است.

کاربرد های درخت سید الاشجار 

مهم ترین دلیلی که درخت سیدالاشجار کشت میشود استفاده از سایه و جنبه تزیینی آن در فضاهای شهری، پارک ها و باغ هاست چراکه این درختان به سرعت با محیط های مختلف سازگار میشود و نیازی به مراقبت های پیچیده ندارد.

با این حال این درخت در چین جزو درختان دارویی به شمار میرود و گفته میشود دانه های آن برای درمان ورم فارنژیت و زخم های دهان و ... کاربری دارد.

همچنین از چوب آن برای ساخت ابزارهای موسیقی خصوصا عود استفاده میشود. در روزگاران قدیم از گل های این درخت به عنوان ماده ای نگهدارنده برای نگهداری چوب در مدت زمان طولانی استفاده میشد. این درختان همچنین منبع روغن هستند و کشاورزان چینی از شیره و روغن این درخت استفاده میکنند.

در این مطلب شما همراه  روستاگل را با درخت سیدالاشجار آشنا کردیم شما نیز اگر مطالب یا افسانه ای را در مناطق بومی خود در مورد این درخت می دانید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه