1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سیدالاشجار

تنه درخت سیدالاشجار همیشه سبز بوده و علت این نام گذاری در ایران همین موضوع می‌باشد. و به خاطر چتری بودن شاخه‌هایش به آن درخت چتری نیز می‌گویند.

درخت سیدالاشجار

1402-10-07 10:34:39

این درخت در باور چینی‌ها به عنوان مکان مورد علاقه ققنوس شناخته می‌شود و در روایت‌ها آمده است که ققنوس فقط در صورتی روی درخت چتر چینی یا سید الاشجار فرود می‌آید که قصد پرواز ندارد و می‌خواهد استراحت کند به همین علت در مجسمه‌هایی که از ققنوس ساخته می‌شود هنگامی که پرنده در حال پرواز نیست و در حالت ایستاده و یا نشسته است بر روی یک درخت قرار دارد که این درخت همان سید الاشجار یا چتر چینی است که جزو درختان مقدس باورهای چینی است.

دانستنی‌های درخت سید الاشجار

سیدالاشجار درختی بومی چین است که بیشتر به خاطر سایه گسترده و زیبایی مسحورکننده‌اش در باغ‌ها و فضاهای شهری کشت می‌شود و در فرهنگ و باور مردم چین جزو درختان مقدس است. سایر اسامی این درخت شامل: چتر چینی، چتر آفتابی که در چینی به آن ووتونگ گفته می‌شود و به عنوان درخت متعالی شناخته می‌شود؛ با نام علمی Firmiana معرفی می‌شود.

در ایران به نام سید الاشجار معروف است و علت این نام گذاری به دلیل سبز بودن تنه این درخت است. این گیاه که از خانواده ختمی (پنیرکیان) محسوب می‌شود؛ بومی شرق چین، ژاپن، ویتنام و تایوان است. در ایران در مناطق سراوان (استان سیستان و بلوچستان)، کارواندر (بین خاش و زاهدان)، علی آباد (خراسان) و در استان کرمان بین کرمان و سعیدآباد و چاه چغوک، بافت و حاشیه کویر لوت رویت می‌شود.

این درخت برگ‌ریز و خزان‌پذیر برگ‌های متناوب، باریک دارند که دم برگ‌ها بسیار کوتاه است. این برگ‌ها حدود 30 سانتی‌متر طول و گل‌هایی معطر سفید رنگ مایل به سبز دارند.

عطر گل‌ها با توجه به شرایط آب و هوا و زمان روز متفاوت است. گل‌ها در بهار و پس از ظهور برگ‌ها پدیدار می‌شوند این شکوفه‌های زیبا دارای غلافی با 4 عدد گلبرگ هستند که دانه‌هایشان توسط باد گردافشانی می‌شود.

این درخت تاج بسیار پر برگ و پهنی دارد که شبیه به چتر است و به همین علت برای ایجاد سایه در باغ‌ها مفید واقع می‌شود.

چطور درخت سید الاشجار را در خانه خود داشته باشیم

چتر چینی یا سید الاشجار در فصل بهار با روش قلمه زنی تکثیر می‌یابد. این درخت اگرچه بسیار مقاوم است و می‌تواند با شرایط سازگار شود ولی زمانی می‌تواند خوب رشد کند که در شرایط مطلوبش باشد یعنی جایی که آفتاب کافی داشته باشد، خاکش لومی یا شنی با زهکشی مناسب باشد.

اگرچه این درخت می‌تواند زمان طولانی بی آبی را تحمل کند ولی هرگز نباید اجازه داد خاکش خشک شود و ترک بخورد. این گیاه می‌تواند در دمای 10 درجه زیر صفر مقاومت کند ولی بهترین درجه برای رشد آن دمای 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

کاربردهای درخت سید الاشجار 

مهم ترین دلیلی که درخت سیدالاشجار کشت می‌شود استفاده از سایه و جنبه تزیینی آن در فضاهای شهری، پارک‌ها و باغ‌هاست چرا که این درختان به سرعت با محیط‌های مختلف سازگار می‌شود و نیازی به مراقبت‌های پیچیده ندارد.

با این حال این درخت در چین جزو درختان دارویی به شمار می‌رود و گفته می‌شود دانه‌های آن برای درمان ورم فارنژیت و زخم‌های دهان و ... کاربری دارد.

همچنین از چوب آن برای ساخت ابزارهای موسیقی خصوصا عود استفاده می‌شود. در روزگاران قدیم از گل‌های این درخت به عنوان ماده‌ای نگهدارنده برای نگهداری چوب در مدت زمان طولانی استفاده می‌شد. این درختان همچنین منبع روغن هستند و کشاورزان چینی از شیره و روغن این درخت استفاده می‌کنند.

در این مطلب شما همراه روستاگل را با درخت سیدالاشجار آشنا کردیم شما نیز اگر مطالب یا افسانه‌ای را در مناطق بومی خود در مورد این درخت می‌دانید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه