1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سدروس

جالب است بدانید درخت سدروس خواص فوق العاده ای در بهبود ریزش مو دارد و بسیاری این درخت را مقدس می دانند. این درخت عمر طولانی دارد که در ادامه بیشتر به شناخت این درخت پرداخته ایم.

درخت سدروس

1402-10-07 10:36:24

سدروس به ویژه با دعا، شفا، رویاها و محافظت در برابر بیماری ها مرتبط است بسیاری از قبایل سالیش، درخت سدروس را نماد سخاوت و مشیت میدانند و در مورد قطع کردن درختان سدروس آیین های خاصی را دارند.

در ادامه با روستاگل همراه باشید تا با خواص سدروس نحوه کاشت و نام های دیگر آن آشنا شوید.

دنیایی سبز درخت سدروس

درخت سدروس که گونه ای از درختان کاج به شمار میرود بیشتر به واسطه جنبه تزیینی در اماکن عمومی باغ ها و پارک ها کشت میشوند به گواه برخی گیاه شناسان گونه واقعی سدر به شمار میروند.

سایر اسامی این درخت شامل : سدروس، سدروس آتلانتیکا، سدر هیمالیا، سدر مقدس که در فارسی برخی آن را کُنارمیگویند. با نام علمی cedrus atlantica شناخته میشود.

این درخت در زبان انگلیسی Atlas cedar است که به نظر میرسد هم واژه انگلیسی و هم لاتین آن ریشه ای یونانی دارد که در سال 1000 میلادی به عنوان واژه ای قرضی به زبان انگلیسی راه یافته است که معنای درخت مقدس میدهد.

درختان سدروس میتوانند تا حدود 40 متر رشد کنند با اینکه شباهت زیادی با کاج دارند گاهی درخت سدروس میتوانند حدود 3000 سال عمرکنند. این درختان هرمی شکل که از درختان مخروطی و خانواده کاج ها به شمار میروند؛ چوب تنه ای معطر، صمغی تند، همراه با پوسته های ضخیم ترک خورده به رنگ قهوه ای تیره دارند.

درختان سدروس بومی کوه های هیمالیا غربی و منطقه مدیترانه هستندد. برگ های همیشه سبز و سوزنی شکل به صورت دسته ای دارند که روی دونوع شاخه هایش قرار دارند و رنگ شان سبز مایل به آبی است. میوه این درخت، مخروط های دانه شبکه ای شکل دارند که حدود 6 تا 12 سانتی متر طول و حدود 3 تا 8 سانتی متر عرض دارندو به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای هستند بلوغ این مخروط ها حدود یک سال طول میکشد.

چطور درخت سدروس را پرورش دهیم

سدروس ها از طریق بذر و قلمه زدن تکثیر میشود. برای کشت از طریق بذر باید از مخروط ها استفاده کرد، مخروط های سدروس را باید حدود 48 ساعت در آب خیساند تا بذر از مخروط جدا شود سپس بذر جدا شده را خشک کرده و خاک مناسب میکارند. سرو ها با آب و هوای کوهستانی سازگار هستند و سدروس ها اغلب در آب و هوای معتدل که دمای زمستان کنتر از -25 درجه سانتی گراد نباشد، به خوبی رشد میکنند.

کاربرد های جالب درخت سدروس

چوب سدروس و روغن آن دفع کننده طبیعی مناسبی در مقابل دفع پروانه ها هستند. از این رو سدروس پوشش محبوبی برای سطح صندوقچه ها و کمدها است که در آن پشم نگهداری میشود.

همچنین چوب سدروس برای لایه داخلی کفش مناسب است زیرا که میتواند رطوبت را جذب کند و بو را از بین ببرد البته باید توجه داشت مهم ترین عاملی که سبب میشود سدروس ها کاشته شوند جنبه زیبایی و تزیینی آنها و استفاده از ایشان در زیباسازی فضاهای باغ ها و پارک است که به صورت گروهی کشت میشوند.

سدر به عنوان گیاه غذایی توسط لارو برخی از گونه ها Lepidoptrera از جمله پروانه کاج و شب پره شلغم استفاده میشود.

درخت سدروس و خواص مفید

خواص دارویی سدروس مشابه با گیاه سدر است که برای بهبود پوست و ریزش و تقویت مو از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار میگیرد.

از اینکه روستاگل را انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم شما دوستداران طبیعت نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته تا با هم به طبیعت کمک کنیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه