1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه افوربیا

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی مقاوم هستید گیاه افوربیا انتخاب مناسبی است. در ادامه بیشتر با این گیاه آشنا می شویم.

گیاه افوربیا

1402-11-16 12:02:07

گیاه افوربیا یا همان درخت شمعدانی کدام درست است؟

در ادامه با این گیاه مکزیکی آشنا می شوید و پس از خواندن این مطلب می توانید این گیاه را در خانه خود پرورش دهید در ادامه با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد گیاه افوربیا

گیاه افوربیا یا همان درخت شمعدانی با نام علمی Euphorbia سرده ای بسیار بزرگ و متنوع از گیاهان گلدار از خانواده ی Euphorbiaceae با حدود ۲۴۰۰ گونه میباشد که در فصل بهار گلدهی دارد و گل هایش تا فصل تابستان باقی میمانند.

به علت شباهت زیادش با شمعدانی، درخت شمعدانی هم نامیده میشود. ارتفاع آن به دو متر میرسد و در زادگاهش حتی تا ۱۲ متر ارتفاق دارد. در برگ های افوربیا شیره ای بسیار سمی به نام لاتکس وجود دارد که باعث سوختگی پوست میشود پس مراقب باشید. افوربیا دارای میوه ای ست که درونش سه عدد دانه وجود دارد.

گیاه افوربیا بومی مناطق استوایی مکزیک و آمریکای مرکزی می باشد.

چگونه گیاه افوربیا پرورش دهیم

از طریق کاشت بذر و قلمه زدن گیاه افوربیا تکثیر میشود. قلمه زدن گزینه ی بهتری محسوب میشود چون زمان زیادی برای جوانه دهی نیاز است.

شرایط نگهداری گیاه افوربیا

گیاه افوربیا به شدت علاقمند به نور است. زیاد سایه را نمی پسندد و تعداد کمی از گونه های آن سایه دوست هستند. پشت پنجره ی نورگیر جای مناسبی برای آن است. به هیچ عنوان نباید نور مستیم به آن بتابد چون باعث سوختگی برگ ها میشود.

آبیاری گیاه افوربیا نیازمند دقت است‌. گیاه افوربیا در مقابل خشکسالی مقاوم ست پس هنگام آبیاری باید خاک پای گیاه خشک باشد. اگر خاک همیشه مرطوب باشد، گیاه مستعد بیماری های قارچی شده و ریشه ی آن میپوسد.

با توجه به خاستگاه افوربیا، با دمای بالا مشکل ندارد اما، در دمای زیر ۵ درجه ی سانتیگراد یخ میزند. دمای مناسب برای رشد افوربیا بین ۱۰ تا ۲۷ درجه ی سانتیگراد میباشد. دمای بالای تابستان برای آن مشکلی ایجاد نمی کند اما هوای سرد زمستان مشکل آفرین است.

با وجود نگهداری افوربیا در آپارتمان، باید به دمای خانه ی خود دقت کنید تا بیش از حد گرم یا سرد نشود. برخی از گونه های افوربیا تحمل دمای خیلی پایین را هم دارند اما، گونه های آپارتمانی مقاومت کمتری در برابر سرما دارند.

به خاکی با زهکشی بالا نیازمند است. میتوان از خاک کاکتوس ها استفاده کرد تا آب زیاد در بافت خاک محبوس نشود. البته این خاک به تنهایی کافی نیست و باید با خاک برگ یا پیت ماس ترکیب شود تا بتواند مواد مغذی گیاه را فراهم کند.

افوربیا، گیاهی مقاوم

این گیاه به بیماری های زیادی دچار نمیشود.

بیماری که مستعد آن است پوسیدگی ریشه و قارچ زدن طوقه و خم شدن ساقه ی گیاه میباشد که در صورت آبیاری بیش از حد و نابجا ایجاد میشود. اگر در آبیاری دقت شود، دچار بیماری خاصی نمیشود.

در برخی موارد دچار آفت های مکنده مثل، شپشک ها و پشه های سفید یا سفید بالک ها شود. میتوان شپشک ها را با دستمال پاکسازی کنیم. اگر جمعیت آفات زیاد بود، میتوان از سم پاشی استفاده کرد.

کنترل سفید بالک دشوار است و در صورت ابتلا گیاه به سختی درمان میشود، اما میتوان کارت زرد نصب کرد. پس هنگام خرید دقت کنید گیاهی که وارد منزل میکنید عاری از بیماری باشد تا سایر گیاهان منزل را بیمار نکند.

 ریزش برگ های سالم ممکن است به علت سرمای محیط، تشنگی یا حمله ی آفت باشد. همه ی عوامل را باید بررسی کرد.

در اینجا با گیاه افوربیا آشنا شدیم شما همراهان روستاگل می توانید با پرورش و نگهداری گیاهان در خانه خود به چرخه طبیعت کمک شایانی داشته باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه