1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه آگلونما

حالا که گیاه آگلونما بیش از چهل گونه دارد بهتر است ما نیز این گیاه را در خانه خود داشته باشیم و سرسبزی را به خانه خود هدیه دهیم.

گیاه آگلونما

1402-11-16 12:05:48

اگر به دنبال یک گیاه همیشه سبز هستید گیاه آگلونما جز بهترین انتخاب ها است که نیازمند به رطوبت است در ادامه با این گیاه بیشتر آشنا می شویم.

دانستنی های گیاه آگلونما

گیاه آگلونما همان گیاه همیشه سبز چینی است  با نام علمی Aglaonema سرده ای از گیاهان گلدار از خانواده ی Araceae و دارای بیش از ۴۰ گونه است. گیاه آگلونما میوه دار است. آگلونما با جذب مواد شیمیایی محیط و سموم باعث تصفیه ی هوا میشود پس، برای نگهداری در اتاق خواب مناسب است.

همچنین، بخاطر علاقه اش به رطوبت برای نگهداری در سرویس بهداشتی و حمام هم گزینه ی خوبیست.

 

چگونه گیاه آگلونما را پرورش دهیم؟

زادگاه این گیاه مناطق استوایی و نیمه استوایی آسیا و گینه ی نو است همان طور که از زادگاه آن مشخص است این گیاه رطوبت دوست می باشد.

روش تکثیر گیاه آگلونما

از گیاه از طریق روش های زیر قابل تکثیر است.

  • کاشت بذر
  • قلمه
  • پاجوش
  • تقسیم بوته

شرایط نگهداری گیاه آگلونما چگونه است؟

گیاه آگلونما نیاز به نورغیرمستقیم دارد، در نور کم هم زنده میماند اما، اگر همزمان خاک خوبی نداشته باشد گیاه تان برگ های کوچکی خواهد داشت. نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ های گیاه آگلونما میشود. گونه های رنگی این گیاه به دریافت نور بیشتری برای حفظ رنگ نیاز دارند.

انواع مختلف این گیاه نیاز آبی مشابه دارند. به آبیاری متوسط نیاز دارد. اگر آبدهی کم باشد، برگ ها زرد، قهوه ای و خشک و یا جمع شوند. بهتر است در فصل بهار و تابستان که هوا گرم تر است، دو سانتی متری عمق خاک را چک کنید و اگر کمی مرطوب بود اقدام آبیاری کنید اما، در فصل زمستان که هوا سرد تر است اجازه دهید خاک کاملا خشک شود سپس آبیاری کنید.

آگلونما رطوبت دوست است. میتوانید دو بار در هفته از روش های تامین رطوبت مثل، ساخت جزیره یا قرار دادن ظرف آب در کنار گیاه برای آگلونما استفاده کنید.

گیاه آگلونما نیاز به خاک با زهکشی مناسب دارد. ترکیب خاک برگ، پرلیت، پیت ماس و کوکو پیت برای آن عالی است. سوراخ زهکش گلدان را چک کنید که مسدود نباشد و منجر به پوسیدگی ریشه نشود. خاک نباید سفت باشد.

دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه ی سانتیگراد را میپسندد. در فصل تابستان میتواند گرما را تحمل کند، اما به شدت سرمایی است پس، آن را در مقابل وسایل خنک کننده قرار ندهید.

از دستمال نرم و مرطوب برای پاک کردن برگ ها استفاده کنید.

برای تقویت گیاه می توانید از کود سویس یا کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی در فصل رشد یعنی، بهار و تابستان ماهی یک بار استفاده کنید.

بهترین زمان تعویض گلدان بهار و تابستان است. وقتی ریشه ی گیاه از سوراخ زهکش بیرون زد، زمان تعویض گلدان با یک یا دو سایز بزرگ تر متناسب با ریشه ی گیاه میشود.

در زمان گلدهی، گل ها را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف آن نشود. 

مشکلاتی که گیاه آگلونما را تهدید میکند

  •  زرد و قهوه ای شدن برگ های گیاه و از بین رفتن ریشه به علت رطوبت بیش از حد است و آبیاری در فصل سرد است.علت خشک شدن اطراف برگ ها و لوله شدنشان، رطوبت کم است.
  • علت لوله شدن برگ های گیاه، خشکی هوا، کمبود مواد مغذی و آفت است. ابتدا باید دلیل اصلی را پیدا کنید. اگر علت کمبود رطوبت و خشکی هوا بود، درست کردن جزیره میتواند موثر باشد.
  • زخم های سفید و پنبه ای شکل زیر برگ ها و زرد شدنشان نشانگر وجود آفتی به نام شپشک آرد آلود است. برای درمان میتوان ۱۴ روز یک بار از سم نفوذی استفاده کرده و برگ ها را با یک قطره مایع ظرفشویی و یک لیتر آب تمیز کنیم.
  • لکه های گرد و کوچک روی سطح برگ که به مرور پیشرفت میکنند به علت قارچ Myrothecium  ایجاد میشوند. با کاهش رطوبت و حرارت محیط، انجام تهویه مناسب، عدم آبیاری بارانی و تنظیم درجه حرارت مخصوصاً در شب برطرف میشود.

 در اینجا با گیاه آگلونما آشنا شدیم شما همراهان و عزیزان روستاگل با نگهداری این گیاه نشاط و سرزندگی را به خانه خود هدیه دهید. اگر اطلاعاتی در مورد این گیاه می دانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه