1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه آناناسی

اگر به دنبال هوایی پاک در خانه خود هستید حتما گیاه آپارتمانی آناناسی را در لیست خرید خود جای دهید.

گیاه آناناسی

1402-11-16 12:09:05

دیگه نیاز نیست با هزینه های فراوان دستگاه تصویه هوا را برای خانه های تهیه کنید فقط کافی است گیاه آناناسی را در خانه نگهداری کنید. درادامه با این گیاه و روش های تکثیر آن آشنا می شویم با ما همراه باشید.

باید و نباید های گیاه آناناسی

گیاه آناناسی با نام علمی Guzmania سرده ای از گیاهان گل دار از خانواده ی Bromeliaceae، با بیش از ۱۲۰ گونه ی مختلف است. آنها عمدتاً گیاهانی چند ساله، بدون ساقه و همیشه سبز هستند. گونه های محدودی از آن در بازار موجودند و گل هایی به رنگ صورتی، بنفش، زرد، سفید و قرمز دارند.

گیاه آناناسی نقش موثری در بهبود هوای محیط اطرافش دارد، سمی نبوده و برای انسان و حیوانات خانگی ایمن است. معروف ‌ترین گونه ی آپارتمانی آن Guzmania lingulata است.

چگونه از گیاه آناناسی مراقبت کنیم؟

فلوریدا، هند غربی، جنوب مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال و غرب آمریکای جنوبی زادگاه اصلی گیاه آناناسی است. از گیاه به روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • پاجوش 

 

شرایط نگهداری گیاه آناناسی

گیاه آناناسی نور فیلترشده را می پسندد پس، هرگز آن را در مقابل تابش مستقیم خورشید قرار ندهید. این گیاه در سایه هم به زندگی خود ادامه میدهد اما، این عامل در میزان رشدش تاثیر منفی چشمگیری دارد. قرار دادن گیاه در فاصله ی نیم متری نورگیر پنجره بهترین انتخاب است.

این گیاه آبیاری متوسط با آب سبک و بدون املاح سنگین را می پسندد. در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا عمیق ۳ تا ۵ سانتی متری خشک شود. هنگام آبیاری گیاه آناناسی، آب را فقط مرکز گیاه بریزید چون از آن قسمت که اصطلاحا جام نامیده میشود، آب را دریافت میکند. خاک خیس را نمی پسندد پس هرگز آن را غرقاب نکنید. برای حفظ رطوبت گیاه زیرگلدانی را سنگچین کنید یا از دستگاه رطوبت ساز در کنار گیاه استفاده کنید.

دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد برای گیاه آناناسی ایده آل است. با بالا رفتن دمای محیط باید رطوبت را هم افزایش دهید تا دمای بالا باعث پژمردگی و رنگ پریدگی گیاه نشود.

خاک سبک با زهکشی بالا و بدون آهک را دوست دارد که آب را طولانی مدت در خود حبس نکند. ترکیب ماسه ی دانه ‌ریز و درشت رودخانه آب شیرین، کوکو پیت و پرلیت، کود برگ پوسیده جنگلی و مقداری از تکه‌ های کوچک چوب درخت کاج بهترین ترکیب خاک برای کاشت گیاه گازمانیاست.

همچنین از وجود سوراخ در انتهای گلدان اطمینان حاصل کنید. به علت نگهداری در محیط خانگی نیاز خاصی به کوددهی ندارد.

سعی کنید مکان مناسبی برای گیاه خود انتخاب نمایید و آن را زیاد جابجا نکنید چون، گیاه آناناسی به محیط خود وابسته میشود.

 

بیماری های گیاه آناناسی

  •  تغییر رنگ برگ ها به رنگ روشن تر یا زرد و پیچ خوردگی نشاندهنده ی دریافت بیش از حد نور است.
  •  تیره شدن یا ریزش برگ ها به علت دریافت نور ناکافی است.
  •  عدم گلدهی ممکن است به علت کمبود مواد مغذی، محیط سرد گیاه یا دریافت نور ناکافی باشد. باید هر سه عامل بررسی شود.
  •  در صورت دریافت آب ناکافی برگ ها قرمز، قهوه ای و خشک میشوند. روند آبیاری را منظم انجام دهید.
  •  ممکن است مورد حمله ی آفاتی مانند شپشک آرد آلود، شپشک سپردار قهوه ای و کنه ی قرمز قرار گیرد. میتوان از سموم مخصوص رفع این آفات بهره برد.
  •  سیاه و آبکی شدن برگ های پایین گیاه در پی سرما، نور کم و آبیاری بیش از حد رخ میدهد.
  •  سوختگی نوک برگ ها نشانگر قرارگیری در مقابل باید یا کمبود رطوبت هوای محیط است.

با گیاه آناناسی و شرایط نگهداری و بیماری های این گیاه آشنا شدیم و می توانیم آن را در خانه خود داشته باشیم. ما در روستاگل قصد داریم شما عزیزان را با گیاهان و درختان آشنا کنیم شما نیز نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

   

دیدگاه ها
درج دیدگاه