1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بابا آدم

اگر به دنبال یک گیاه لوکس برای خانه خود هستید پیشنهاد روستاگل گیاه بابا آدم برای شماست در ادامه با این گیاه زیبا بیشتر آشنا می شویم.

گیاه بابا آدم

1402-11-16 12:11:44

در صورتی که گیاه بابا آدم را در خانه نگهداری می کنید مراقب حیوانان خانگی خود باشید.

در ادامه به بررسی و شناخت بیشتر گیاه بابا آدم می پردازیم.

همه چیز در مورد گیاه بابا آدم  

گیاه بابا آدم یا برگ فیلی با نام علمی  Alocasia، سرده ای از گیاهان ریزوم دار، پهن برگ، چند ساله و گل دار از خانواده ی  Araceae، دارای حدود ۹۰ گونه ی مختلف بوده و بخاطر برگ های بزرگ و ظاهر جذابش از گیاهان لوکس آپارتمانی به شمار میرود.

ارتفاع بابا آدم در محیط خانگی به ۹۰ سانتی متر تا ۱.۵ متر میرسد اما گیاه بابا آدم در طبیعت قابلیت رشد تا ۵ متر را دارد. برگ های این گیاه سمی و حاوی اگزالات کریستال است و در صورت خورده شدن توسط انسان یا حیوان، منجر به التهابات شدید مجاری تنفسی و دستگاه گوارش میشود.

بابا آدم به ندرت گلدهی داشته و میوه ای حنایی رنگ دارد. در بعضی مناطق از ریشه ی آن به عنوان غذا استفاده میکنند.

 

دانستنی های گیاه بابا آدم در نگهداری این گیاه 

زادگاه گیاه بابا آدم مناطق استوایی و نیمه استوایی آسیا و شرق استرالیا است.

روش های تکثیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم با روش هایی مثل کاشت بذر، قلمه زدن و پاجوش تکثیر میشود.

شرایط نگهداری گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم به نورعلاقه ی زیادی دارد. اما نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد چون دچار از بین رفتگی بافت برگ ها و سوختگی میشود. نور فیلتر شده بهترین گزینه برای بابا آدم است.

این گیاه آبیاری متوسط را می پسندد. پس خاک آن را نه زیاد خشک و نه زیاد مرطوب نگهدارید. آبیاری را در حد مرطوب شدن خاک انجام دهید و به طور پیوسته، دو روز یک بار از اسپری آب برای برگ ها استفاده کنید تا رطوبت نسبی گیاه تامین شود. میتوان از دستگاه رطوبت ساز در کنار آن استفاده کرد.

بازه ی دمایی ایده آل برای بابا آدم بسته به گونه ی آن، بین ۱۲ تا ۳۶ درجه ی سانتیگراد است و دمای اتاق را به راحتی تحمل میکند اما، باید دور از دستگاه های گرمایشی و سرمایشی قرار گیرد تا دچار تنش نشود.

گیاه بابا آدم خاک را سبک و با زهکشی مناسب دوست دارد تا آب را برای مدت زیاد در خود محبوس نکند. ترکیب 50 درصد کوکو پیت، 30 درصد پرلیت و 20 درصد پیت ماس برای آن مناسب است.

این گیاه به شدت کود را میپسندد. هر زمان که برگ جدید میزند در صورت عدم کوددهی برگ قدیمی از بین میرود. ماهی یک بار کوددهی را انجام دهید.

بیماری های که گیاه بابا آدم را تهدید میکند

بابا آدم گیاه حساسی است و مشکلات زیادی آن را تهدید میکند و نسبتا نگهداری دشواری دارد. در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

  • مستعد بیماری های قارچی طوقه و ریشه ی گیاه است پس هنگام آبیاری دقت کنید.
  • مورد حمله ی حشرات یا آفاتی مثل کنه، شپشک و عنکبوت قرار میگیرد پس، باید به طور مداوم چک شود. در صورت ابتلا، جمعیت آفات باید سریعا کنترل شود و در صورت لزوم از سموم مرتبط بهره برد.
  • زرد شدن برگ ها در صورت کمبود رطوبت، نور و حتی مواد مغذی رخ میدهد.
  • در صورت بالا رفتن دمای محیط یا تحمل تشنگی، برگ های گیاه به طرفین متمایل میشوند. میتوان گلدان گیاه را بیست دقیقه تا نیم ساعت در ظرف آب قرار داد یا از اسپری آب روی برگ ها استفاده کرد. اسپری آب را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.
  • تشنگی هم چنین باعث قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه میشود.
  • در صورت دریافت بیش از حد نور یا کمبود مواد مغذی برگ ها ظاهر کمرنگ و شفاف پیدا میکنند.
  • ریزش برگ های سالم به علت دریافت نور ناکافی است.

در اینجا با گیاه بابا آدم آشنا شدیم شما عزیزان و همراهان روستاگل در صورت نگهداری این گیاه تجربیات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه