1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بنفشه ی آفریقایی

اگر شما هم نمی دانستید گیاه بنفشه آفریقایی بیش از 370 گونه دارد از خواندن این مطلب غافل نشوید.

گیاه بنفشه ی آفریقایی

1402-11-16 12:22:36

اگر تاکنون در نگهداری از گیاه بنفشه آفریقای با مشکل روبرو می شدید در ادامه با روستاگل همراه باشید.

هرچه که میخواهید در مورد گیاه بنفشه آفرقایی بدانید

بنفشه ی آفریقایی با نام علمی Saintpaulia از راسته ی نعناسانان و خانواده ی Gesneriaceae، بیش از ۳۷۰ گونه دارد و در دسته ی گیاهان چند ساله ی علفی و گل دار قرار میگیرد. قد آن نهایتا به ۱۰ تا ۱۵ سانت میرسد و بسیاری از گونه های آن منقرض شده اند.

زادگاه این گیاه تانزانیا و جنوب شرق کنیا و مناطق استوایی شرق آفریقا است. از طریق روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • تقسیم بوته 
  • قلمه زدن برگ

بنفشه آفریقایی به نور خیلی زیادی نیاز دارد. نور آفتاب فیلتر شده، مثلا از پشت پرده ی نازک کنار پنجره ی شمالی، مطلوب ترین نور برای آن است. اگر در جای کم نور نگهداری شود گلدهی آن متوقف میشود.

هر چه نور بیشتر باشد، میزان گلدهی هم بیشتر است و اگر نور کمی دریافت کند، برگ ها زرد رنگ شده و میزان گلدهی کم میشود. به همین دلیل، در زمستان به علت کوتاه بودن طول روز ممکن است گلدهی نداشته باشد.

این گیاه نیاز آبی خیلی کمی دارد، به آبیاری زیاد و به آبیاری از روی گیاه حساس است. وقتی خاک خشک شد، اقدام به آبیاری نمایید و دقت کنید آبیاری از زیر انجام شود. بهترین روش، آبیاری بنفشه آفریقایی جذبی است. گلدان را ۱۵ دقیقه در کاسه ی آب قرار دهید. برگ ها اصلا نباید خیس شوند. سعی کنید آبیاری با آب مقطر یا آب فاقد آهک و کلر باشد چون این گیاه آب سنگین را نمیپسندد. همچنین، آب نسبتا اسیدی و ولرم باشد.

دمای مناسب این گیاه ۱۶ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد است و با سرما میانه ی خوبی ندارد. رطوبت متوسط رو به بالا را میپسندد و برای نگهداری در منزل مناسب است. میتوانید با درست کردن جزیره یا رطوبت ساز و اسپری آب ( اگر به برگ هایش مستقیم اسپری نکنید ) رطوبت مورد نیازش را تامین کنید.

خاک گلدان باید سبک و درصد پرلیت آن زیاد باشد تا آب داخل گلدان جمع نشده و از گندیدگی ریشه جلوگیری شود. زیر گلدان حتما سوراخ های زهکش داشته باشد تا مانع خروج آب نشود.

این گیاه هر یک ماه به غیر از دو ماه آخر پاییز و دو ماه اول زمستان، به کوددهی نیازد دارد.

هنگام پژمرده شدن گل ها، آنها را از گیاه جدا کنید.

بنفشه ی آفریقایی به جابجایی بسیار حساس است و سریعا دچار شوک میشود. پس، از تغییر دادن مکان آن تا حد امکان خودداری کنید.

بیماری های که گیاه بنفشه آفریقایی را تهدید میکند

این گیاه قدرت دافعه ی زیادی دارد و آفت ها زیاد به سراغش نمی آیند. روی برگ های مخملی آن زندگی برای آفت سخت است اما، آفت ها ممکن است به سراغ گل بیایند. همیشه پایین گلبرگ ها را چک کنید اگر آفتی بود با آفت کش ولرم اسپری کنید.

  •  اگر گیاه غنچه در می آورد اما، خشک هستند به علت کمبود رطوبت است.
  •  اگر گیاه اصلا گلدهی ندارد به علت کمبود نور است.
  •  اگر برگ ها سیاه و خراب میشوند روش آبیاری غلط است. هرگز اجازه ندهید برگ های گیاه با آب در تماس باشند.
  •  اگر برگ های گیاه شل شده و حالت آبکی پیدا کرده اند، میزان آبیاری زیاد است.

در اینجا با گیاه بنفشه آفریقایی و نحوه تکثیر و نگهداری این گیاه و بیماری های که این گیاه را تهدید میکند آشنا شدیم شما عزیزان با رعایت این نکات می توانید گیاهی سالم و شاداب را در آپارتمان های خود پرورش داده و نگهداری کنید لطفا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این گیاه با ما درمیان بگذارید. 

     

دیدگاه ها
درج دیدگاه