1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل شمعدانی

می دانستید که گل شمعدانی که بسیاری از ما آن را در خانه خود نگهداری میکنیم بیش از 280 گونه دارد و با توجه به شرایط محیطی مناسب در تمام فصول شرایط گلدهی را دارد.

گل شمعدانی

1402-11-16 12:27:57

در ادامه این مطلب با گل شمعدانی که بسیاری از ما خاطرات زیبای در کنار این گل در حیاط خانه مادربزرگ هامان داریم آشنا می شویم و یاد میگیریم که چطور این گل را پرورش داده و ار آن مراقبت کنیم.

دانستنی های گل شمعدانی

گل شمعدانی یا شمدانی با نام علمی Pelargonium، سرده ای از گیاهان گل دار شامل ۲۸۰ گونه ی چند ساله، ساکولنت و درختچه از خانواده‌ی Geraniaceae است. در رده ی دو لپه ای ها قرار میگیرد. در تمام فصول سال، در شرایط مناسب گلدهی دارد. گونه ی عطری آن در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

زادگاه این گل آفریقای جنوبی و هند بوده است، گل های شمعدانی به دو روش استفاده از بذر و قلمه زدن تکثیر می‌شوند اما، بهترین روش تکثیر آن قلمه زدن است.

 

مراقب گل شمعدانی باش

گل شمعدانی به نور فیلتر شده و معمولی آفتاب نیاز دارد و با قرارگیری در مقابل نور شدید خورشید میسوزد. اگر داخل خانه نگهداری میشود، به روشنایی بیشتری نیاز خواهد داشت. در طول روز باید ۴ تا ۶ ساعت نور دریافت کند.

این گیاه محیط خشک را دوست دارد و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. در فاصله ی بین دو آبیاری باید تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متر خاک خشک شود و اگر خاک همیشه مرطوب باشد، منجر به له شدن ریشه ی گیاه میشود. شرایط زیرگلدانی را چک کنید که آب با ریشه در تماس نباشد، میتوانید زیرگلدانی را سنگ چین کنید.

دمای بین ۱۶ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد برای شمعدانی ایده آل است و در دمای زیر ۱۳ تا ۱۰ درجه ی سانتیگراد سلول های گیاهی از بین میروند. با بالا رفتن دمای محیط گیاه، گلدهی آن متوقف میشود. گل شمعدانی اهل منطقه گرمسیری است و به آب و هوای سرد عادت ندارد. در فصل سرما باید داخل خانه یا گلخانه نگهداری شود و به جابجایی حساس نیست.

همچنین، خاک نسبتا سنگین را میپسندد اما، خاک زیاد سنگین هم باعث کاهش رشد گیاه میشود. ترکیب دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه، دو قسمت کود گاوی پوسیده شده و دو قسمت شن برای این گیاه مناسب است، میتوانید از خاک های آماده هم استفاده کنید.

شمعدانی به کوددهی زیادی نیاز ندارد. اگر مایل بودید، در فصل بهار و تابستان میتوان اقدام به کوددهی کرد.

به علت مقاوم بودن گیاه شمعدانی بیماری های زیادی ندارد با این حال، هنگام خرید به شرایط ظاهری گیاه دقت کنید. طوقه، شاخه، زیر برگ ها را چک کنید. عدم وجود حشره، سفیدک، تار عنکبوت، لکه و زدگی مشکی رنگ روی برگ، رنگ پریدگی برگ و هاله های رنگی الزامیست. شمعدانی در صورت وجود بیماری به سختی درمان میشود.

برخی از مشکلات شمعدانی را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • پژمردگی برگ ها میتواند به علت دریافت نور شدید خورشید و از دست دادن رطوبت باشد.
  • سیاه شدن برگ ها به علت آبیاری زیاد گیاه و افزایش املاح خاک و در نهایت پوسیدگی ریشه رخ میدهد. آبیاری را با دقت انجام دهید چون باعث از دست رفتن گیاه میشود.
  • سیاه شدن سر شاخه ها به علت سردی محیط گیاه رخ میدهد.
  • در صورت حمله ی آفاتی مانند کنه ی قرمز و عنکبوت برگ های گیاه سفید رنگ میشود. پیش از رشد جمعیت کنه باید با سموم مرتبط برطرف شوند. اما وجود عنکبوت برای شمعدانی مفید است.
  • سعی کنید شرایط نور، دما و رطوبت گیاه را پایدار نگه دارید تا از ریزش برگ ها جلوگیری شود.
  • قرمز شدن برگ های شمعدانی به علت کمبود فسفر خاک است. این مشکل بیشتر در فصل زمستان رخ میدهد چرا که فسفر به صورت نامحلول در خاک وجود دارد و گیاه قادر به جذب آن نیست. پس رطوبت گیاه را تامین کنید تا گیاه بتواند فسفر را دریافت کند.

در اینجا با گل شمعدانی آشنا شدید ما در روستاگل سعی داریم طبیعت پیرامونمان را هرچه بهتر به شما همراهان عزیز معرفی کنیم شما عزیزان چنانچه اطلاعاتی در مورد درختان و گیاهان دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه